عقیم سازی گربه یا هر حیوان خانگی دیگری، از جمله مواردی است که بحث‌ها و جدل‌های زیادی را از نظر اخلاقی به همراه خود دارد. اینکه منطبق بر اصول اخلاقی عقیم سازی درست است یا خیر مسئله‌ای است که هر روزه بر تعداد مخالفان و موافقان آن افزوده می‌شود. عقیم سازی مانند هر عمل جراحی دیگری معایب و مزایای بسیاری دارد؛ حتی همان نگهداری و به سرپرستی گرفتن پت هم چالش‌های اخلاقی بسیاری دارد و در کنار فواید و مزایای بسیاری که دارد، معایب و دشواری‌های نیز دارد که قابل گفت‌وگو است.

در ادامه قصد داریم راجع به این عمل پر چالش و مزایا و معایب آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم همچنین به شما خواهیم گفت مراقبت‌های بعد از عمل عقیم سازی چه خواهد بود. از شما دعوت می‌کنیم همراه ما باشید:

عقیم سازی گربه ؛ بله یا خیر !

عمل عقیم سازی گربه شامل یک جراحی تحت بیهوشی عمومی است که در حین آن تخمدان‌ها و رحم از طریق برش کوچکی در پهلو یا زیر شکم گربه ماده و بیضه‌ها در گربه‌های نر برداشته می‌شود. محل برش پس از جراحی بخیه می‌شود و معمولا گربه همان روز از کلینیک مرخص می‌شود. عمل عقیم سازی گربه بهتر است قبل از سن بلوغ و اولین تجربه جنسی حیوان رخ دهد؛ بنابراین اگر تصمیم به انجام این عمل دارید، بهتر است دست بجنبانید!

عقیم کردن گربه

عقیم کردن گربه

به طور کلی، حیوانات عمل جفت‌گیری را برای بقا انجام می‌دهند و جفت‌گیری بیش از آن که یک فرایند لذت‌بخش یا گزینه‌ای برای تحکیم خانواده باشد، یک تکلیف غریزی برای حیوان است. بنابراین حیوانی که عقیم‌ می‌شود نه تنها احساس کمبود غریزه جنسی نمی‌کند بلکه از خیلی بیماری‌ها و پرخاشگری‌ها و جنگ‌های ناخواسته نیز در امان می‌ماند. حیواناتی که عقیم می‌شوند دیگر در معرض تغییرات شدید رفتاری، که ناشی از ترشح هورمون‌های جنسی است، قرار نمی‌گیرند و در نتیجه نوسانات خلقی کمتری را تجربه می‌کنند.

بسیاری از افرادی که مخالف جراحی عقیم سازی هستند از داروها یا آمپول‌های عقیم کننده برای کنترل عوارض میل جنسی پت استفاده می‌کنند. استفاده از دارو اگرچه تا حد زیادی از بارداری ناخواسته و میل به جفتگیری پیشگیری می‌کند اما توانایی تولید مثل و میل به ارتباط با جنس مخالف  را از بین نمی‌برد، همچنین از بروز بیماری‌هایی که در ادامه به آن می‌پردازیم، پیشگیری نمی‌کند.

زمان مناسب عقیم کردن گربه

زمان مناسب عقیم کردن گربه

سن عقیم سازی گربه

هر چه سن گربه پایین‌تر باشد احتمال بروز عوارض و خطر برای سلامتی او کمتر است؛ اگرچه عقیم سازی یک عمل نسبتا بی‌خطر با فواید بسیار است اما کماکان یک نوع جراحی به حساب می‌آید که نیاز به مراقبت‌ و سپری کردن دوران نقاهت دارد.

زمان بالغ شدن گربه‌ها در نژادهای مختلف متفاوت است برای همین نمی‌توان سن دقیقی را برای عقیم سازی تمام گربه‌ها تعیین کرد. معمولا بیشتر نژادها در سن 5 ماهگی برای گربه‌های نر و 6 ماهگی برای گربه‌های ماده بالغ می‌شوند. بهترین سن برای عقیم سازی نیز همین زمان است یعنی حدود 6 ماهگی تا 10 ماهگی. سن عقیم سازی برای گربه‌های ماده کمی زودتر از نرها است.

قبل از بلوغ کامل جنسی، که در اکثر نژادها 6 ماهگی است، عقیم‌سازی گربه توصیه نمی‌شود. همچنین اگر این جراحی به تعویق بیفتد و هر چه سن گربه بیشتر شود، ریسک خطر و دشواری‌های عمل بیشتر خواهد بود؛ اگرچه عقیم سازی گربه کماکان فواید و مزایای خودش را نیز دارد و همواره در هر سنی توصیه می‌شود.

گربه عقیم شده _ Sterilized Cat

گربه عقیم شده _ Sterilized Cat

 

 مزایای عقیم سازی گربه

عقیم سازی شاید از نظر اخلاقی چالش برانگیز و مورد بحث باشد اما از نظر سلامتی و جسمانی فواید بیشماری برای حیوان دارد. در ادامه به مزایای عقیم سازی هم برای گربه‌های نر و هم گربه‌های ماده می‌پردازیم:

  • سلامت عمومی و پیشگیری از انواع سرطان پروستات در گربه‌های نر و سرطان رحم، سینه و تخمدان و بیماری عفونت رحم برای گربه‌های ماده. همچنین عقیم سازی از بروز سرطان خون و بیماری ایدز در هر دو جنس پیشگیری می‌کند.
  • رام شدن، مطیع شدن و به دنبال آن عدم پرخاش از مزایای مهم عقیم سازی است. گربه‌های نر و ماده هر دو در فصل جفتگیری پرخاشگر می‌شوند و ناله و سروصدای بسیاری می‌کنند.
  • عدم نشانه‌گذاری به وسیله‌ی ادرار در محیط خانه!
  • پیشگیری از خطراتی که گربه‌ها به دنبال پیدا کردن جفت ممکن است با آن مواجه شوند. به عنوان مثال تصادفات خیابانی، فرار از خانه و پرسه زنی شبانه و خطرات دیگر
  • طولانی شدن عمر گربه و تجربه‌ی زندگی شادتر و بدون دغدغه
  • پیشگیری از بارداری ناخواسته در گربه‌های ماده

معایب عقیم سازی گربه

بیشترین و بزرگترین معایب عقیم سازی همان مسئله اخلاقی است. بسیاری از مدافعان حقوق حیوانات عقیده دارند که حیوانات هم مانند انسان‌ها باید تولید مثل طبیعی و زندگی کردن در کنار توله‌هایشان را تجربه کنند. اگرچه ضمن این ابراز این عقیده، همه‌ی مدافعان حقوق حیوانات به طور جمعی عقیده دارند عقیم سازی طول عمر و سلامت حیوانات را افزایش می‌دهد.

  • به دلیل از بین رفتن و کاهش هورمون‌های جنسی تحرک گربه کم می‌شود که این موضوع باعث اضافه وزن گربه در برخی نژادها خواهد شد. برخی گربه‌های عقیم شده به ورزش و خوراکی‌های کمتری نیاز دارند.
  • ریسک ابتلا به عفونت ادراری در گربه‌های عقیم شده بیشتر است.
  • عقیم سازی مانند هر جراحی دیگری، عوارض پس از عمل دارد. درد، خونریزی و عوارض داروهای بیهوشی از جمله چالش‌های این عمل است که با تجویز دارو می‌توان آن را کنترل کرد.
عقیم سازی چیست

عقیم سازی چیست

عقیم سازی گربه نر

فرایند عقیم سازی گربه نر، که به انگلیسی Male cat sterilization نامیده می‌شود بسیار ساده است؛ در طی این عمل، گربه بیهوشی کامل می‌گیرد و جراح پس از شکاف بر کیسه بیضه، بیضه‌ها را از درون کیسه خارج می‌کند و سپس بند بیضه‌ها را در انتهای محور خود گره می‌زند. این عمل برای نرها چنان ساده است که در حدود 2 دقیقه زمان می‌برد.

پس از برداشتن بیضه‌ها، موضع بخیه می‌شود که البته در بسیاری موارد موضع عمل چنان کوچک است که به بخیه نیز نیاز نخواهد بود. بخیه ممکن است جذبی یا کشیدنی باشد. بهترین زمان برای عقیم سازی گربه نر، 6 ماهگی است. انجام این عمل در این سن، باعث سلامت عمومی گربه، افزایش بافت عضلانی او و پیشگیری از پرخاشگری پت می‌شود.

عقیم سازی گربه ماده

در مورد گربه‌های ماده، عمل عقیم سازی که به انگلیسی Sterilization of a female cat نامیده می‌شود، پیچیدگی بیشتری دارد؛ در این عمل  طی یک برش روی شکم یا پهلو، رحم و تخمدان‌ها از بدن پت خارج می‌شوند و پس از آن انتهای گردن رحم بخیه می‌خورد. با توجه به این که عمل عقیم سازی گربه ماده به شکاف جراحی بیشتری نیاز دارد، محل جراحی معمولا بخیه می‌خورد.

بهتر است عمل عقیم سازی گربه قبل از بلوغ جنسی حیوان انجام شود زیرا با بروز بلوغ جنسی، رحم بزرگتر و پر خون‌تر می‌شود که در این صورت، خونریزی حین عمل بیشتر خواهد بود.

مراقبت از گربه عقیم شده

مراقبت از گربه عقیم شده

مراقبت‌ از گربه عقیم شده

  • محل دقیق جراحی توسط پزشک تعیین می‌شود که قبل از جراحی خز یا موهای آن قسمت کاملا تراشیده می‌شود.
  • پس از جراحی، محل نرم و آرامی را برای استراحت گربه در نظر بگیرید و اگر کودکی در خانه دارید به او آموزش دهید که در این دوران، خیلی به گربه نزدیک نشود و حریم او را محترم شمارد.
  • خواب آلودگی، بی‌حالی، استفراغ، وجود خون در ادرار، پرخاشگری، بی‌اشتهایی و موارد این چنینی، از جمله عوارض عمل عقیم سازی در گربه‌ها است که معمولا موقتی بوده و بین دو تا سه روز پس از جراحی به طور کامل رفع می‌شود. اگر علائم شدید باشند یا بیش از میزانی که پزشک پیش‌بینی کرده طول بکشد، نیاز است حیوان را برای معاینه به دامپزشکی ببرید.
  • گربه‌ها علاقه دارند که موضع عمل را لیس بزنند. این کار ممکن است باعث بروز عفونت یا پاره شدن بخیه یا جای زخم شود. حتما تا بهبود کامل موضع جراحی از گردنبند‌های مخصوص استفاده کنید تا حیوان نتواند موضع را بلیسد.
  • لازم است دستورات دامپزشک مو به مو اجرا شود تا پت زودتر دوران نقاهت را سپری کند. داروها و خصوصا آنتی‌بیوتیک‌هایی که پزشک تجویز کرده را سر ساعت و به طور مرتب به حیوان بخورانید. با توجه به وسعت عمل و نژاد گربه، دامپزشک ممکن است از داروی آرام‌بخش برای پت تجویز کرده باشد که نیاز است طبق دستور به حیوان خورانده شود.

همچنین

  • هم گربه نر و هم گربه ماده ممکن است پس از جراحی پرخاشگر یا منزوی باشند که لازم است با مدارای بیشتری با او رفتار کنید و در صورت تمایل پت بیشتر در کنارش باشید یا او را بیشتر نوازش دهید. البته برخی گربه‌ها ممکن است برای استراحت نیاز به تنهایی داشته باشند که در این صورت لازم است به حریم او احترام بگذارید و اجازه دهید در خلوت و انزوای خودش دوران نقاهت را سپری کند.
  • اگر دامپزشک تمیز کردن زخم را توصیه کرده، این کار را طبق دستور انجام دهید.
  • معمولا گربه‌ها پس از جراحی کم اشتها می‌شوند. در این دوران از غذای مخصوص پس از جراحی استفاده کنید. این غذاها بو و عطر تندتری دارند که اشتهای گربه را بر می‌انگیزند؛ همچنین دارای مواد مغذی بیشتری هستند و هضم راحت‌تری دارند تا گربه با کمترین میزان دریافت غذا هم بیشترین بازده را ببرد.
  • آب تمیز و پاکیزه در دسترس گربه قرار دهید.
  • در زمان تعیین شده، پت را برای معاینه‌ی مجدد به دامپزشکی ببرید.
هزینه عمل عقیم‌سازی گربه

هزینه عمل عقیم‌سازی گربه

هزینه عقیم سازی گربه چقدر است؟

عقیم سازی عمل پر هزینه‌ای نیست اما باز هم به عنوان یک عمل جراحی هزینه‌ای را متحمل سرپرست می‌نماید. این عمل برای نرها بسیار ساده است و همانطور که گفته شد، بین 2 تا کمتر از 10 دقیقه زمان می‌برد. درباره‌ی ماده‌ها، عمل عقیم سازی زمان بیشتری می‌طلبد و از حدود 15 تا 30 دقیقه زمان می‌برد. بر همین اساس، عقیم سازی گربه ماده هزینه‌ی بیشتری نسبت به عقیم سازی نر دارد. همچنین سن گربه، نژاد گربه، نوع کلینیک و مراقبت‌های بعد  جراحی از جمله مواردی هستند که در هزینه کلی عمل نقش دارند.

قابل به ذکر است بسیاری از کلینیک‌ها عمل عقیم سازی را برای گربه‌های خیابانی و شهری یا گربه‌های بدون سرپرست به طور رایگان انجام می‌دهند.

سخن پایانی

عقیم سازی گربه باید توسط دامپزشک و با صلاحدید او انجام شود. اگر قصد ندارید گربه‌تان را عقیم کنید موظف هستید برای گربه جفتی پیدا کنید. گربه‌هایی که عقیم نشده‌اند و جفتی ندارند به شدت پرخاشگر و آسیب پذیر هستند و نگهداری از آن‌ها بدون جفت اخلاقی نیست.

در پایان متذکر می‌شویم عقیم سازی حیوانات خانگی و حتی حیوانات شهری و خیابانی تاثیر مثبت و بهینه‌ای در کنترل جمعیت و سلامت عمومی نژاد آن‌ها داشته باشد. این مسئله به حدی جدی است که در بسیاری از کشورهای جهان اول، عقیم سازی گربه و سگ‌های خیابانی در دستور دولت قرار دارد و یک الزام اجتماعی به حساب می‌آید.

از این که این محتوا را مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم.