انجام به موقع واکسیناسیون گربه یکی از مسئولیت‌های مهم برای کسانی است که سرپرستی و نگهداری گربه را بر عهد دارند. واکسن گربه، سیستم ایمنی حیوان را در برابر بیماری‌های مختلف تحریک می‌کند و از این طریق مقدار قابل توجهی آنتی‌بادی برای مواجهه با ویروس اصلی در بدن تولید می‌کند. سگ‌ها و گربه‌ها نیز، همانند انسان‌ها در معرض انواع بیماری‌های باکتریایی، عفونی و ویروس‌های مختلف قرار می‌گیرند که در بسیاری موارد، این بیماری‌ها می‌تواند سلامت پت را به خطر بیندازد و حتی او را بکشد.

انجام به موقع و منظم واکسیناسیون، باعث می‌شود بدن حیوان در برابر عوامل بیماری‌زا آمادگی اولیه داشته باشد و سیستم ایمنی بتواند کار خود را به درستی و به موقع انجام دهد. البته واکسیناسیون در کنار مزایا و فوایدی که برای سلامتی گربه‌ها دارد، مراقبت‌های خاصی دارد و در بسیاری موارد، عوارضی را نیز متوجه پت خواهد کرد که لازم است نسبت به آن آگاهی داشته باشید؛ در این محتوا راجع به برنامه واکسن گربه، هم برای بچه گربه‌ها و هم گربه‌های بالغ، عوارض واکسن و مراقبت‌های ضروری پس از آن مطالب مهمی بازگو خواهیم کرد. از شما دعوت می‌کنیم همراه ما باشید:

انواع واکسن گربه

در طب مدرن دامپزشکی ارائه دستورالعمل مدون و یکسان برای واکسیناسیون گربه منسوخ شده است؛ بلکه ویژگی‌های فیزیکی، ژنتیک،  محل و شرایط نگهداری و وضعیت جسمی حیوان است که روش، تعداد و نوع واکسن را تعیین می‌کند. برنامه واکسن گربه با توجه به موارد زیر ممکن است متفاوت باشد:

  • گربه خیابانی یا وحشی (حیات وحش)
  • گربه خانگی (با توجه به محل نگهداری حیوان که ممکن است خارج از منزل، داخل منزل یا ترکیبی از خانه و بیرون باشد، متفاوت است.)
  • گربه پناهگاه
  • گربه پرورش دهنده
واکسن گربه

واکسن گربه

علاوه بر موارد بالا، چنانچه تعداد زیادی گربه در یک مکان نگهداری شوند، حیوان باردار یا شیرده یا بیماری زمینه‌ای و ژنتیکی خاصی داشته باشد و یا در هنگام سفر باشد ممکن است از واکسن‌های مراقبتی و حمایتی نیز استفاده شود. همچنین هر کشور طبق قوانین دامپزشکی و بیماری‌های بومی و منطقه‌ای، ممکن است برنامه واکسیناسیون متفاوتی داشته باشد. این نکته از آن جهت ضرورت دارد که چنانچه قصد داشته باشید پت را به سفر خارج از کشور ببرید، باید برنامه واکسن او را طبق کشور مقصد تنظیم کنید.

واکسیناسیون گربه

واکسیناسیون گربه

جدول واکسیناسیون گربه

واکسن گربه به دو گروه اصلی و غیر اصلی تقسیم می‌شود:

  • واکسن‌هایی که برای همه‌ی گربه‌ها (خیابانی، وحشی یا خانگی) توصیه می‌شوند. (واکسن سه گانه و واکسن هاری)
  • واکسن‌های غیر اصلی که فقط برای گربه‌هایی که در معرض عفونت و خطر قرار گرفته‌اند و یا جهت حمایت بیشتر تزریق می‌شوند. (واکسن لوسمی، بوردتلا، ایدز یا نقص ایمنی، کزاز، کلامیدیا فلیس و غیره)

تزریق واکسن‌های اصلی گربه برای همه سرپرستان ضروری است و حتما صورت گیرد.

در صورتی که گربه‌ای را به سرپرستی گرفته‌اید و نمی‌دانید که واکسینه شده یا خیر، لازم است طبق نظر دامپزشک، یک دوره کامل از واکسن‌های اصلی برای او انجام شود. همه‌ی این موارد باید طبق نظر و صلاحدید دامپزشک تجویز و انجام شود. گربه‌های خانگی که سالم هستند و با گربه‌های دیگر تعامل ندارند، معمولا به تعداد کمتری واکسن نیاز دارند.

برنامه واکسیناسیون بچه گربه

برنامه واکسیناسیون بچه گربه

واکسن سه گانه گربه

مهم‌ترین و اصلی‌ترین واکسن گربه که در همه‌ جای دنیا به این حیوانات ملوس تزریق می‌شود، واکسن سه گانه یا FVRCP است. حروف R ، C و P ابتدای نام سه بیماری بسیار مهم است که معمولا گربه‌ها را درگیر می‌کند و عواقب ناخوشایندی برایشان دارد.

بهترین زمان برای تزریق واکسن سه گانه، بین 6 تا 8 هفتگی است. قبل از این زمان به علت این که حیوان از شیر مادر تغذیه می‌کند، از طریق مادر، آنتی‌بادی لازم را دریافت می‌کند.

  1.     RHINOTRACHEITIS رینوتراکئیت

نوعی بیماری ویروسی است که دستگاه تنفس فوقانی حیوان را درگیر می‌کند و در صورت تشدید علائم، درمان ناموفق یا ضعیف بودن سیستم ریوی و ایمنی، خطر مرگ به همراه دارد.

  1.     CALCIVIRUS کلسی ویروس

نوعی بیماری ویروسی که باعث بروز زخم‌های خورنده در بافت‌های زنده حیوان می‌شود. این بیماری ابتدا از لثه شروع می‌شود و سپس به سایر بافت‌ها، سرایت کرده و باعث علائم گوارشی مانند استفراغ و مشکلات تنفسی شدید و حتی مرگ حیوان می‌شود.

  1. PANLEUKOPENIA پنلوکوپنی

بیماری ویروسی که باعث آسیب به مغز استخوان، روده و پوست می‌شود. تب، بی‌اشتهایی، اسهال و استفراغ و در صورت تشدید علائم مرگ از عوارض ابتلا به این ویروس است.

گربه فولد

گربه فولد

واکسن هاری

واکسن هاری یکی دیگر از مهم‌ترین واکسن‌های گربه است که لازم است حتما برای پت تزریق شود. هاری نیز یک بیماری ویروسی مشترک بین حیوان و انسان است که دستگاه عصبی حیوان را درگیر می‌کند و باعث مرگ در انسان و حیوان می‌شود. هاری از طریق زخم باز، گاز گرفتن و بزاق حیوان مبتلا به هاری منتقل می‌شود و در صورت عدم درمان به موقع و سریع، باعث مرگ می‌شود.

واکسن گربه خیابانی

همه‌ی گربه‌ها، از جمله گربه‌های شهری یا گربه‌های خیابانی نیازمند واکسن‌های ضروری هستند. با توجه به تعداد زیاد این گربه‌ها در کشور ما، بدیهی است که آن‌ها واکسینه نمی‌شوند. این گربه‌ها متاسفانه عمر کوتاهی دارند و اگر از خطرات زندگی در خیابان جان سالم به در ببرند، احتمالا به انواع مختلفی از بیماری‌های ویروسی و عفونی مبتلا خواهند شد و جان خود را از دست خواهند داد. اگر قصد دارید از یک گربه خیابانی نگهداری کنید، لازم است در ابتدای کار او را نزد دامپزشک ببرید و واکسن‌های ضروری را برای او تزریق کنید.

نگهداری گربه بعد از واکسینه

نگهداری گربه بعد از واکسینه شدن

برنامه زمانی تزریق واکسن گربه

اولین دوز واکسن گربه، (واکسن سه گانه و در صورت تشخیص پزشک سایر واکسن‌ها) بین 6 تا 8 هفتگی تزریق می‌شود. البته اگر در این بازه‌ی زمانی تزریق صورت نگیرد، به معنای بی‌اثر بودن تزریق در زمان‌های بعدی نیست بلکه این زمان، اولین و بهترین زمان برای تزریق واکسن‌های ضروری است. تا قبل از پایان یک سالگی، واکسن‌های تجویزی پزشک، ماهانه تکرار می‌شوند؛ البته دستورالعمل برای برندها و شرکت‌های مختلف تولید کننده واکسن متفاوت است، اما روال کلی تقریبا همین است.

دامپزشک پس از اولین تزریق، کارت واکسیناسیون به شما ارائه خواهد داد که زمان تزریق و تکرار هر واکسن به طور واضح در آن درج شده است. پس از پایان یک سالگی، واکسن گربه تنها یکبار در سال و به منظور یادآوری تکرار می‌شود. بدیهی است اگر یادآوری سالانه به موقع صورت نگیرد، ممکن است نیاز باشد برنامه واکسیناسیون از اول مجددا تکرار شود.

به همین دلیل اجرای دقیق برنامه واکسن گربه هم در سال اول و هم در سال‌های بعد بسیار مهم است.

اگر گربه‌ای را به سرپرستی گرفته‌اید و از برنامه واکسیناسیون او اطلاعی ندارید یا سن او بیش از یکسال است، برنامه واکسن مانند بچه‌ گربه‌ای که واکسینه نشده باید تکرار و اجرا شود.

هزینه واکسیناسیون گربه

هزینه واکسیناسیون گربه

قیمت واکسن گربه

هزینه واکسن گربه با توجه به این که پت به کدام نوع واکسن نیاز دارد، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال گربه‌های خانگی که به بیرون تردد ندارند و با سایر گربه‌ها هم در ارتباط نیستند، به تعداد واکسن کمتری نیاز دارند. فواید انجام به موقع واکسن گربه به حدی زیاد و قابل توجه است که قیمت آن را توجیه می‌کند. در واقع، واکسیناسیون صرفه‌ی اقتصادی بیشتری نسبت به درمان دارد. اگر سرپرستی حیوانی را بر عهده دارید، باید نسبت به انجام واکسن به موقع و مشکلات سلامتی و درمانی او مسئول باشید.

قیمت واکسن گربه با توجه به برند انتخابی و تعداد دفعات تزریق کمتر از یک میلیون تومان(سال 1402) است؛ این مبلغ تقریبی است و در کلینیک‌های مختلف متفاوت خواهد بود و حتی ممکن است برای دوست کوچولوی شما بسیار کمتر از این مبلغ باشد.

واکسن گربه در منزل

بسیاری گربه‌ها روحیه‌ی حساسی دارند و محیط بیرون از منزل، خصوصا محیط دامپزشکی، آن‌ها را دچار استرس می‌کند. برخی از آن‌ها به دلیل تجربه انجام واکسیناسیون قبلی دچار ترس و استرس می‌شوند و ناآرامی می‌کنند. اگر پت شما چنین است می‌توانید از خدمات واکسن در منزل استفاده کنید. بسیاری از کلینیک‌های دامپزشکی با اعزام نیروی آموزش دیده، پت محبوب‌تان را در منزل واکسینه می‌کنند. خدمات واکسن در منزل، هزینه‌ی بیشتری نسبت به مراجعه به کلینیک دارد.

مراقبت از گربه واکسینه

مراقبت از گربه واکسینه

خرید واکسن گربه

خرید واکسن گربه باید طبق نظر دامپزشک و پس از معاینه پت صورت گیرد. معمولا کلینیک‌های معتبر دامپزشکی انواع واکسن گربه را دارند و برای حیوان تزریق می‌کنند. همچنین می‌توانید واکسن را با داشتن نسخه از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید. هنگام خرید واکسن به برند محصول و تاریخ انقضاء آن توجه کنید و برنامه تزریق را مطابق دستورالعمل گفته شده انجام دهید.

عوارض نزدن واکسن گربه

بیماری، درد و احتمالا مرگ از مهم‌ترین عوارض نزدن واکسن به حیوان است. چنانچه گربه را به موقع واکسینه نکنید، او عمر طولانی نخواهد داشت و ممکن است بر اثر عوامل میکروبی، باکتریایی و ویروس‌ها جان خود را از دست بدهد.

گربه واکسینه نشده حتما باید از سایر حیوانات، خصوصا حیوانات دیگر، دور نگه داشته شود. همچنین هزینه‌ی درمان و نگهداری حیوان واکسینه نشده به مراتب بیشتر از تزریق واکسن است.

واکسیناسیون گربه خیابانی

واکسیناسیون گربه خیابانی

مراقبت‌های پس از تزریق واکسن گربه

گربه‌ها پس از تزریق واکسن نیاز به استراحت و مراقبت‌های ویژه دارند تا روند ریکاوری و بهبود را سریع‌تر و راحت‌تر سپری کنند. معمولا عوارض خاصی پس از تزریق متوجه حیوان نخواهد بود و در صورت بروز عوارض مختصر، علائم یک یا دو روز بعد به طور کامل رفع می‌شوند.

  • محل استراحت او را تمیز و پاکیزه کنید. تا زمان بهبودی، بهتر است حیوان در فضایی گرم و آرام استراحت کند. سبد یا محل خواب پت می‌تواند فضای مناسبی برای استراحت او باشد.
  • اجازه ندهید کودک یا حیوان خانگی دیگر به گربه نزدیک شود یا با او بازی کند.
  • به طور عموم، گربه‌ها پس از تزریق واکسن بی‌حال و بی‌اشتها می‌شوند؛ غذایی که دوست دارد را برایش آماده کنید و در دسترس او قرار دهید تا اگر تمایل به خوردن داشت، بخورد. همچنین آب آشامیدنی تمیز را در دسترس او قرار دهید.
  • بی‌حالی، تب، اسهال و استفراغ، عدم تمایل به غذا و التهاب در ناحیه تزریق یا لنگیدن پا از علائم معمول و عادی تزریق واکسن گربه هستند.
  • لزر، تشنج، سردی بیش از اندازه، از حال رفتن و موارد غیرعادی دیگر، از جمله مواردی هستند که باید در اسرع وقت حیوان توسط دامپزشک ویزیت شود.
  • پس از تزریق واکسن، خیلی سر به سر حیوان نگذارید و در صورتی که پت تمایل داشت، او را نوازش کنید یا در آغوش بگیرید.

سخن پایانی

تزریق به موقع و مرتب واکسن گربه کمک می‌کند که حیوان عمر طولانی‌تر و سلامت جسمی بیشتری داشته باشد، همچنین مانع انتقال بیماری به انسان یا سایر حیوانات خانگی می‌شود. حتما برنامه واکسیناسیون گربه را جدی بگیرید و تمام یادآورهای آن را به موقع انجام دهید. در صورتی که حیوان در شرایط خاصی مانند سفر، بارداری یا شیردهی است، می‌توانید طبق نظر دامپزشک از واکسن‌های حمایتی نیز استفاده کنید.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم مطالبه ارائه شده برایتان مفید واقع شده باشد.