معرفی بهترین نژادهای سگ نگهبان

سگ نگهبان خصوصیات اخلاقی، جسمی و رفتاری خاصی دارد. به نحوی که به طور غریزی برای نگهبانی رفتاری کاملاً متفاوت نسبت به دیگر سگ‌ها از خود بروز می‌دهد. به‌ عبارت دیگر تمام سگ‌هایی که به آن‌ها عنوان نگهبان گفته می‌شود؛ تمام ویژگی‌های لازم برای نگهبانی را دارند.

برخلاف تصور سگ‌های نگهبان نه‌تنها حیواناتی وحشی و غیرقابل کنترل نیستند؛ بلکه بسیار مهربان و در عین حال وفادار به صاحب خود هستند. یکی از ویژگی‌های شاخص تمام سگ‌های نگهبان گذشت و فداکاری است. در واقع یک سگ پاسبان واقعی برای حفظ آن چیزی که پاسبانی‌اش را می‌دهد از جان خود نیز مایه می‌گذارد.

ویژگی‌های سگ نگهبان

سگ‌های نگهبان از نظر فیزیکی، روحی و شخصیتی نسبت به بقیه سگ‌ها متفاوت هستند. این دسته به‌صورت غریزی علاقه زیادی به صاحب خود دارند و تا پای جان از او دفاع می‌کنند.

همانطور که اشاره شد متأسفانه تصوری که اکثر مردم از سگ‌های نگهبان دارند، با خصلت و روحیات واقعی این حیوان‌های فوق‌العاده ارزشمند به هیچ عنوان همخوانی ندارد. اغلب فکر می‌کنند سگ‌های پاسبان حیواناتی وحشی، غیرقابل کنترل و جنگجو هستند.

این در حالی است که این نوع سگ‌ها اگر بخوبی تربیت شوند؛ بسیار آرام، صبور و باهوش شده و به بهترین شکل ممکن وظیفه خود را انجام می‌دهند. در واقع یک سگ نگهبان تا زمانی که احساس نکند، محدوده حفاظتی و صاحبش در خطر نیست با کسی کاری ندارد.

البته به‌صورت غریزی همه سگ‌ها دوست دارند از صاحبان خود مراقبت کنند؛ منتهی این غریزه در سگ‌های نگهبان به نوعی بسیار قوی‌تر از دیگر نژادهاست. 

برچسب «نگهبان» به سگ از گذشته تا کنون رایج بوده است. حتی یکی از عمده‌ترین دلایلی که بسیاری از مردم را متقاعد و یا مجبور به نگهداری از سگ به‌عنوان حیوان خانگی می‌کند؛ روحیه محافظه کارانه و خصلت نگهبان او است.  

بهترین سگ‌های نگهبان

از دیدگاه انسانی بهترین سگ برای نگهبانی، سگی که بخوبی از پس وظیفه‌ای که به او واگذار می‌شود؛ برآید. بنابراین جهت تحقق انتظار انسان‌ها، سگ پاسبان باید یک سری ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد نسبت به سایر سگ‌ها داشته باشد.

به‌طور کلی بهترین سگ‌های نگهبان فوق‌العاده وفادار و باهوش هستند. همچنین این نژاد از سگ‌ها دارای اندامی درشت و عضلانی بوده و قدرت بدنی بالایی دارند.

به‌عبارت دیگر سگ‌های نگهبان به‌صورت غریزی نگهبانان خوبی بوده و از قابلیت‌های بالایی برای دفع خطرات و تهدیداتی که از جانب افراد غریبه و حیوانات، متوجه محدوده حفاظتی و صاحبان آن‌ها می‌شود؛ برخوردار هستند.

14 نژاد از بهترین سگ نگهبان

 

1. سگ بول ماستیف

 

بول ماستیف | Bullmastiff

یک سگ بی‌نظیر برای نگهبانی می‌باشد. قدرت فیزیکی و غرایز محافظتی بسیار بالایی دارد. همچنین بسیار وفادار بوده و از حریم صاحب خود به بهترین شکل ممکن دفاع می‌کند. هیچ انسان و حیوانی قادر به عبور از حریم پاسبانی این سگ نیست.

علی‌رغم ظاهر و رفتار خشن که این حیوان در برابر غریبه‌ها نشان می‌دهد؛ با صاحب خود و اهل منزلش کاملاً متین و بسیار مؤدب رفتار می‌کند.

2. سگ باکسر

باکسر | Boxer

 

سگ باکسر نژادی بزرگ جثه که نسبت به صاحب خود تعصب بسیار بالایی دارد. این حیوان در کنار رفتار مناسب از ظاهر جذابی برخوردار بوده و بسیار دوست داشتنی است. سگ باکسر در کنار روحیه بازیگوش و پرانرژی خود باطنی بسیار محافظه‌کار دارد.

صبر و شکیبایی او بسیار مشهور بوده و با کودکان رفتار بسیار با محبتی دارد. اگر بخوبی تربیت شود؛ بهترین نگهبان و محافظ برای کودکان خواهد بود. همچین در مقابل هر نوع خطر و تحدیدی از اعضای خانواده و حریمی که نگهبان آن است؛ محافظت می‌کند.

البته این نژاد سگ نگهبان؛ در کنار نگهبانی برای همراهی و گله‌داری نیز انتخاب ایده‌آلی به شمار می‌رود. یکی از دیگر ویژگی‌های خاص سگ باکسر حس بویایی فوق‌العاده‌اش می‌باشد.

به همین دلیل یکی از بهترین انواع سگ برای همراهی پلیس برای کشف مواد مخدر محسوب می‌شود. البته برای جستجو و نجات نیز به کار می‌رود که در این زمینه نیز سابقه قابل تقدیری از خود ثبت کرده.

3. سگ دوبرمن

دوبرمن | Dobermann

دوبرمن | Dobermann

سگ محافظ Doberman که حتما اسمش به گوشتان خورده و در ایران طرفداران زیادی دارا یکی دیگر از سگ‌های نگهبان بی‌نظیر است که به بهترین شکل ممکن از پس وظیفه خود برمی‌آید. این نژاد اشیا ‌گران‌بها و قیمتی را به راحتی حفظ می‌کند.

با وجود نگهبان لایقی همچون سگ دوبرمن، هیچ فرد مزاحم و تبهکاری به راحتی امکان عبور از او را ندارد. یکی از ویژگی‌های خاص این نژاد سرعت بسیار بالای او است.

این ویژگی همیشه طرف مقابلش را غافلگیر کرده و قبل از آنکه فرصت انجام اقدام خاصی را بیابد در معرض حمله این نگهبان باهوش قرار می‌گیرد. سگ دوبرمن حیوانی بسیار مؤدب، بی‌باک، قوی و سریع بوده و پنجمین سگ باهوش دنیا نیز محسوب می‌شود.

4. سگ سرابی

سرابی | Sarabi

سگ سرابی بهترین و مشهورترین سگ نگهبان ایرانی. این نژاد قدرتمندترین سگ بزرگ دنیا به شمار می‌رود و بسیار پرطرفدار می‌باشد. به‌دلیل ویژگی‌های خاص ظاهری و شخصیتی که این حیوان دارد؛ در گذشته از به‌عنوان نگهبان گله استفاده می‌شده است. از این‌رو او را به عنوان سگ چوپان گله نیز می‌شناسند.

این نژاد که در خارج به نام ماستیف ایرانی مشهور است به شهر سراب در شمال غرب ایران تعلق دارد. به‌دلیل قدرت بدنی بالا و وفاداری تا پای جان به صاحب خود، در گذشته برخی افراد برای شرط‌بندی از آن استفاده می‌کردند. متأسفانه در حال حاضر نیز برخی اشخاص این رفتار ناشایست را تکرار کرده و جان حیوان بیچاره را به خطر می‌اندازند.

بهتر است پرورش و تربیت Persian mastiff یا قوی‌ترین سگ پاسبان ایرانی از زمانی که توله سگ است آغاز شود. زیرا تربیت آن در بزرگسالی به‌دلیل ویژگی‌های شخصیتی و ساختار بدنی آن دشوار خواهد بود.  

5. سگ روتوایلر

روتوایر | Rottweiler

سگ سیاه نگهبان یا Rottweiler به‌عنوان بی‌رحم‌ترین سگ پاسبان گله و همچنین خانه شناخته شده است. این نژاد نیز نظیر دیگر انواع سگ‌های نگهبان فوق‌العاده وفادار و باهوش می‌باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های سگ سیاه نگهبان روتوایلر این است که از قدرت یادگیری بسیار بالایی برخوردار است و براحتی تربیت می‌شود. سگ روتوایلر بسیار متین و عاقلانه رفتار می‌کند و تا زمانی که یک فرد غریبه قصد نفوذ به حریم او را نداشته باشد، هرگز در معرض حمله او قرار نمی‌گیرد. او بسیار مهربان است و دوست خوبی برایتان می‌شود.

6. سگ کومندور

کوموندور | Komondor

هرچند که سگ Komondor شکل ظاهری متفاوتی از دیگر سگ‌های نگهبان دارد. اما از نظر توانایی‌های ذاتی و طبیعی برخلاف ظاهرش بوده و همواره از قدیم به‌صورت سنتی از آن جهت محافظت از گله استفاده می‌شود. سگ نگهبان کومندور یک حیوان خانگی قوی، وفادار، باهوش و فعال می‌باشد.

کارشناسان معتقد هستند کومندور به‌طور طبیعی یک نگهبان متوسط تا خوب به شمار می‌رود. اما اگر این حیوان بخوبی آموزش ببیند و تحت تعلیم قرار گیرد؛ یک نگهبان لایق و فوق‌العاده وفادار خواهد شد.

7. سگ ژرمن شپرد

ژرمن شپرد | German shepherd

یکی دیگر از سگ‌های عالی و فوق‌العاده برای نگهبانی می‌باشد. این سگ بزرگ به‌دلیل برخورداری از هوش و ذکاوت بالا جزو سگ‌های پلیسی به شمار می‌رود. اگر این سگ کاردان، مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار بگیرد، روحیه شاد خود را از دست خواهد داد.

مواقعی که تحدید یا خطری پیش روی سگ ژرمن شپرد باشد بسیار جدی و خشن رفتار می‌کند. اما این حیوان در شرایط عادی بسیار مهربان ، آرام و رفتار بسیار دوستانه‌ای با اهل منزل دارد.   

8. سگ رودسین ریجبک 

سگ رودسین ریجبک | Rhodesian ridgeback

یک نوع سگ نگهبان احساساتی بوده و عاشق آرامش می‌باشد. این حیوان دوست داشتنی زندگی در طبیعت را دوست دارد و حیوان خانگی خوبی برای منازل آپارتمانی نیست. 

سگ رودسین ریجبک نگهبان چندان مطیع و حرف گوش‌کنی نبوده و ترجیح می‌دهد محیط زندگیش را خودش انتخاب کند. بنابراین برای آنکه تبدیل به یک سگ پاسبان ایده‌آل شود، باید به‌طور جدی در معرض تربیت قرار بگیرد.

9. سگ پولی نگهبان

پولی | Puli

سگ پولی نگهبان (Puli) یک حیوان سیاه زرنگ و باهوش می‌باشد که اغلب ماهیت مشکوکی دارد. این نژاد در شمار سگ‌های نگهبان فوق‌العاده باهوش جای گرفته و حتی در حین خواب نیز به اطراف خود مسلط است. البته سگ پولی به سختی آموزش می‌بیند و هر کسی براحتی نمی‌تواند آن را تربیت کند.

10. سگ کوواس

کوواس | kuvsz

سگ کوواس (kuvsz) نگهبان از قدرت بدنی بالایی برخوردار بوده و جسارت و شهامت بالایی دارد. اصالت این سگ بزرگ نگهبان به کشور مجارستان برمی‌گردد و یک حیوان خانگی قابل و کاردان می‌باشد. زیرا به بهترین شکل ممکن از خانه و افراد آن در هر شرایطی محافظت می‌کند. 

11. سگ گریت دین

گریت دین | great dean

سگ گریت دین (great dean) یکی دیگر از انواع سگ‌های نگهبان بوده و فوق‌العاده مهربان و متین می‌باشد. کارشناسان بر این باور هستند که این نژاد سگ نگهبان یکی از نوادگان ماستیف به شمار می‌رود و یک سگ بزرگ و با ابهت است.

کسانی که علاقمند به تهیه این نژاد سگ هستند؛ باید از نظر اقتصادی در شرایط ایده‌آلی باشند. زیرا این حیوان مهربان نیاز به فضای نگهداری بزرگ دارد و هزینه نگهداری آن نیر بالا می‌باشد. 

12. سگ کن کورسو

کن کورسو | Cane Corso

کن کورسو | Cane Corso

(cane corso) یک نژاد ایتالیایی است و هوش سرشاری دارد این نوع سگ اگر در سنین مناسب آموزش ببیند بخوبی تربیت می‌شود. کن کورسو اعتماد به نفس بالایی دارد و فوق‌العاده نجیب، قاطع و شجاع می‌باشد.

این سگ محافظ در روم به‌عنوان یک سگ خانگی جهت محافظت از اهل منزل در برابر بیگانگان مورد توجه قرار دارد. به‌طور کلی اگر این حیوان بخوبی آموزش ببیند با مردم و دیگر سگ‌ها رفتار مناسبی خواهد داشت. 

13. سگ استافورد شایر

استافورد شایر | Staffordshire

استافورد شایر | Staffordshire

سگ استافورد شایر نگهبان به‌دلیل شباهت‌های زیادی که به بولداک امریکن دارد با آن اشتباه گرفته می‌شود. سگ Staffordshire دارای روحیه‌ای بسیار تهاجمی بوده و نگهداری از آن نیاز به تجربه و مهارت بالایی در این زمینه دارد.

برای آنکه این نژاد بخوبی آموزش ببیند، باید فرایند تربیت آن از زمانی که توله سگ است شروع شود. زیرا آموزش‌پذیری آن بعد از بلوغ به‌دلیل روحیه تهاجمی که دارد خطرناک و حتی در برخی موارد غیرممکن است. اما اگر بخوبی تربیت شود یک سگ نگهبان بی‌نظیر خواهد شد.

14. سگ آکیتا

آکیتا | Akita

آکیتا | Akita

سگ آکیتا اصالت ژاپنی و شباهت ظاهری زیادی با سگ شیبا دارد یک حیوان باوقار و بسیار شجاع است. در فرهنگ ژاپن از این نژاد سگ به‌عنوان نماد خوشبختی و سلامتی یاد می‌شود. همچنین ژاپنی‌ها آن را بهترین محافظ برای خود و خانواده می‌دانند.

البته برای آنکه سگ آکیتا نگهبان لایقی شود باید تربیت و آموزش را از جوانی فرا بگیرید. در غیر این‌صورت امکان اجتماعی شدن و ترک رفتارهای پرخاشگرانه در آن بسیار پایین می‌آید. آکیتا یک سگ بزرگ و مستقل می‌باشد و نیاز به آموزش مداوم و مستمر دارد.

چند نکته مهم برای سرپرستی سگ نگهبان

سگ پاسبان با دیگر سگ‌ها تفاوت‌های زیادی دارد. به هرحال هدف اصلی از سرپرستی چنین سگی واگذاری مسولیت نگهبانی به آن می‌باشد. بنابراین روحیه و شخصیت این قبیل سگ‌ها تهاجمی بوده و باید با آن‌ها به‌درستی رفتار شود.

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با همه سگ‌های نگهبان وفاداری عمیق آن‌ها به صاحبانشان است. بنابراین سگ پاسبانی که از تولگی نزد افراد دیگری بزرگ شده است؛ در زمان بلوغ نیز به نوعی خود را متعلق به همان افراد می‌داند.

به این ترتیب برای دیگر اشخاص نه تنها نگهبان خوبی نمی‌شوند؛ بلکه آن‌ها را به‌عنوان یک غریبه تشخیص داده و همواره در مقابل‌شان جبهه می‌گیرد. پس یک سگ نگهبان بالغ و آموزش دیده، هر چقدر هم که خوب و ایده‌آل باشد؛ برای سرپرست جدید مناسب نیست.

به‌طور کلی اکثر سگ‌های نگهبان هیکل درشت، اسکلت بندی مقاوم و اندامی عضلانی دارند.بنابراین نسبت به سایر همسانان خود به تغذیه غنی‌تری نیازمند هستند. کسانی که انتظار دارند سگ‌شان از پس وظیفه‌ای که به او سپرده‌اند بخوبی برآید؛ باید به تغذیه او نیز اهمیت داده و غذای سگ مناسب برایش تهیه کنند.

بهترین مرجع برای خرید غذای سگ، پت شاپ می‌باشد. زیرا انواع غذای مناسب با تنوع بالا برای سگ‌های نگهبان وجود دارد. این نکته را بدانید همه سگ‌های نگهبان از نظر نیاز تغذیه‌ای در شرایط یکسانی قرار ندارند و حتما راهنمایی غذایی سگ خود را به نسبت نژاد ، وزن و سن او در پشت بسته‌بندی غذاها بخوانید.

 

می‌توان نتیجه گرفت

همه سگ‌ها به‌صورت ذاتی از خصلت نگهبانی برخوردار هستند. منتهی این خصلت در برخی نژادها از شدت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل سگ‌های که از آن‌ها به‌عنوان سگ نگهبان یاد می‌شود؛ حضور غریبه و خطر را بهتر تشخیص داده و در مقابل آن جبهه می‌گیرند.

همچنین ویژگی‌های ظاهری و ساختار بدنی سگ‌های نگهبان به نوعی خاص‌تر بوده و اغلب تنومند، شجاع و نترس هستند. منتهی سگ‌ها نگهبان باید در سنین مناسب مورد آموزش و تربیت قرار بگیرند. در غیراین‌صورت بسیار سرکش و خطرناک خواهند بود.