اگر بخواهیم لیستی از نژاد سگ‌های نگهبان نام ببریم، بدون شک سگ روتوایلر در صدر فهرست قرار می‌گیرد. نگهبانی و مراقبت در خون آن‌ها نهفته است؛ روت وایلرها به صورت پیش فرض، نگهبان هستند و تمایل دارند از خانواده، صاحبان‌شان، اشیاء و مکانی که در آن زندگی می‎کنند نگهبانی دهند. ویژگی شگفت‌انگیز این نژاد آن است که در عین حالی که مهربان و سگ دوست‌دار خانواده هستند، در برابر افراد غریبه بسیار خشمگین و تهاجمی برخورد می‌کنند. آن‌ها اگر چه برای شما و خانواده‌تان دوست هستند اما برای دشمنان به شدت خشمگین و به راستی یک دشمن قسم خورده به حساب می‌آیند.

معرفی نژاد روتوایلر

سگ Rottweiler سگی نگهبان با نژاد آلمانی ‌می‌باشد. نگهبانی از خصوصیات بارز این سگ بوده و هست. او سگ مهربانی بشمار میرود و با خانواده و کودکان رفتاری دوستانه دارد اما در مقابل دشمنان و هنگامی که احساس خطر کند، بسیار خشن و خطرناک برخورد می‌کند.

آن‌ها به طور غریزی نگهبان هستند. این ویژگی به طور طبیعی در ذات‌شان نهادینه شده است. آن‌ها در گذشته نگهبان، گاری کش، سگ گارد بوده‌اند و با توجه به این که این خصوصیات امروزه کمتر مورد نیاز قرار می‌گیرد، این سگ‌ها در دنیای مدرن امروز، علاوه بر نگهبانی به عنوان سگ پلیس، راه‌یاب، جست‌وجوگر و سگ‌های امدادی برای افراد نابینا یا ناتوان به کار می‌روند.

در همین ابتدا لازم است بگوییم که نگهداری از روتوایلر بسیار جذاب اما دشواری می‌باشد. که هر کسی از عهده‌ی انجام آن بر نمی‌آید. بنابراین اگر شیفته‌ی قدرت و زیبایی این سگ هستید، این محتوا را با دقت بیشتری تا انتها دنبال کنید.

نژاد روتوایلر

نژاد روتوایلر

خصوصیات ظاهری سگ Rottweiler

سگ‌های این نژاد از نظر ظاهری جثه‌ای متوسط و نسبتا بزرگ دارند؛ گردنی پهن و قوی با سری بزرگ و پهن به همراه گوش‌های کوچک و آویزان، از اولین خصوصیات ظاهری روت وایلرها هستند. روتی‌ها به راستی، گردن‌کلفت با اندامی ورزیده و عضلانی هستند که در نگاه اول، پر هیبت جلوه می‌کنند.

پنجه‌ها و عضلات این سگ‌ها بسیار قوی و عضلانی هستند. آن‌ها دارای آرواره و فک‌های بسیار قوی هستند و فرمول دندانی آن‌ها کامل، یعنی دارای 42 دندان، می‌باشد. این سگ‌ها وقتی توجه‌شان جلب می‌شود یا هوشیار هستند، پیشانی‌شان چین می‌خورد.

روتوایلر، پاهای عقبی کشیده و عضلانی دارد و از دست‌های او قدرتمندتر می‌باشد.

رنگ این نژاد سیاهِ براق با خال‌های خرمایی رنگ می‌باشد. در گذشته، دُم این سگ‌ها به دلیل زیبایی یا برای راحتی در نگهبانی و ارابه‌کشی چیده می‌شد؛ اما این روزها این عمل توجیهی ندارد و در بسیاری از کشورها ممنوع می‌باشد.

روتوایلرها سگ‌های بی‌صدایی هستند و خیلی اهل پارس کردن نیستند، اما اگر احساس خطر کنند، بسیار تهاجمی و پر صدا عمل می‌کنند. تهاجمی بودن این سگ‌ها به حدی است که در برخی کشورها، افرادی که از این نژاد نگهداری می‌کنند الزاما باید تابلویی در جلوی منزل‌شان نصب کنند و به دیگران هشدار دهند که از سگ نژاد روت وایلر در منزل نگهداری می‌کنند.

 

نژاد سگ نگهبان

نژاد سگ نگهبان

قد و وزن و جثه‌ی سگ روتوایلر

روتی‌ها دارای جثه‌ای متوسط تا بزرگ هستند. نرها به طور تقریبی بین 60 تا 70 سانتی‌متر و ماده‌ها قدی تقریبا بین 55 تا 65 سانتی‌متر دارند. وزن نرها بین 50 تا 60 کیلوگرم و وزن ماده‌ها بین 35 تا 48 کیلوگرم متغیر می‌باشد. اگر چه این سگ‌ها خیلی بزرگ نیستند اما در گروه سگ‌های بزرگ و سنگین دسته‌بندی می‌شوند. نرها معمولا از ماده‌ها آرام‌ترند. ماده‌ها کمی پر سر و صداتر و جثه‌ی کوچکتری نسبت به نرها دارند.

نژاد سگ گارد

نژاد سگ گارد

پوشش مویی بدن روتوایلر

سگ‌های روتوایلر تنها یک رنگ دارند و آن مشکی با خال‌های بلوطی، حنایی و یا قهوه‌ای سرخ هستند. معمولا بالای چشم، روی سینه، اطراف پوزه و دهان و دست و پاهای آن‌ها به رنگ قهوه‌ای می‌باشد و بقیه بدن‌شان را موهای مشکی رنگ پوشانده است.

این سگ‌ها پوشش بدن دولایه‌ای دارند. و موهای آن‌ها کوتاه، صاف، براق و بسیار متراکم است. پوشش مویی زیرین این سگ‌ها تنها در قسمت‌های خاصی از بدن، مانند ران و گردن‌شان، فشرده می‌باشد؛ البته چنانچه محل نگهداری آن‌ها سردسیر باشد، حجم بیشتری از بدن این سگ‌ها با پوشش مویی زیرین پوشانده می‌شود. در واقع می‌توان گفت حجم موهای زیرین این سگ‌ها متناسب با محل زندگی‌شان و شرایط آب و هوایی متغیر خواهد بود. پوشش رویی بدن این سگ‌ها چندان بلند نیست اما بسیار متراکم می‌باشد.

به طور متوسط سالی دو مرتبه، روتی‌ها ریزش موی فصلی را تجربه می‌کنند. در این زمان، بهتر است موی سگ را به طور مرتب شانه بزنید تا موهای مرده از سطح بدن حیوان خارج شود و در خانه نریزد.

روتوایلر پوزه دلقکی یا مانکی فیس

نژاد اروپایی این سگ‌ها در ایران با نام پوزه دلقکی یا مانکی فیس شناخته می‌شوند. آن‌ها دارای پوزه‌ی مکعبی شکل و کوتاه هستند. دست و پای آن‌ها کوتاه‌تر، و رنگ محبوب آن‌ها مشکی با خال‌های قهوه‌ای سرخ، که رو به قرمزی می‌رود.

طول عمر سگ روتوایلر

سگ‌های این نژاد، عمری در حدود 8 تا 10 سال دارند که نسبت به بسیاری از سگ‌های نژادهای دیگر، نسبتا کوتاه می‌باشد. البته عمر سگ ارتباط مستقیمی با نوع تغذیه، شرایط نگهداری و ژنتیک او دارد که در سگ‌های مختلف متغیر است. در صورتی که از سگ به درستی نگهداری کنید و تغذیه او سالم باشد، می‌توانید امیدوار باشید که او را در یک بازه‌ی تقریبی ده ساله همراه خود نگه دارید.

سگ نژاد بزرگ

سگ نژاد بزرگ

تاریخچه سگ Rottweiler

سگ‌های نژاد Rottweiler دارای اصالتی کهن و قدیمی هستند که گفته می‌شود اصالت آن‌‎ها مربوط به دوران روم باستان می‌گردد. با این وجود، این سگ‌ها آلمانی هستند و نام آن‌ها از محلی در روت ویل آلمان اقتباس شده است. سگ‌های روت وایلر سال‌ها و بلکه قرن‌ها به عنوان سگ گارد و نگهبان همراه انسان بوده‌اند و تا پیش از شروع قرن 19، در نگهبانی از دام و احشام، نگهبانی در گاوداری‌ها و همچنین نگهبانی از حمل کالا و خصوصا ماشین حمل گوشت فعال بودند. حضور این نژاد در پروسه حمل احشام به کشتارگاه و حمل ماشین گوشت چنان پررنگ بوده که به خاطر این خصوصیت، به آن‌ها لقب سگ قصاب داده شد.

به دلیل قدرت بدنی بالا و هوش زیادی که روتی‌ها به طور ژنتیکی دارند، از این نژاد در جنگ‌های جهانی اول و دوم به عنوان سگ انتقال دهنده نامه، سگ نگهبان و سگ امداد رسان و سگ پلیس استفاده شده است. امروزه نیز این نژاد از بهترین نگهبانانی است که می‌توان برای این وظیفه پرورش داد. همچنین این نژاد جزو اولین سگ‌هایی به‌شمار میرود که به منظور راهنمای نابینایان تعلیم داده شد. امروزه از این نژاد برای عملیات پلیسی، سگ گارد، نگهبانی و محافظ شخصی استفاده می‌شود.

سگ کار

سگ کار

ویژگی و خصوصیات رفتاری

سگ‌‎های روتوایلر بسیار شجاع و دلیر هستند. آن‌ها قرن‌ها به عنوان یک نژاد کاری همراه انسان بوده‌اند و حتی در مواردی کشیدن چرخ دستی، ارابه و گاری را نیز انجام می‌دادند. همان طوری که اشاره شد، آن‌ها به طور غریزی نگهبان هستند و شجاعت در ذات آن‌ها نهادینه شده است. روتی‌ها به مراقبت و محافظت از صاحبان، اعضای خانواده‌ و حتی خانه یا لانه‌شان علاقه دارند.

آن‌ها در صورتی که آموزش‌های اجتماعی شدن را فرا بگیرند با سگ‌ها یا سایر حیوانات رفتار خوبی از خود بروز می‌دهند؛ اما در صورتی که آموزش‌های لازم در این زمینه را فرا نگیرند، رفتار آن‌ها با سایر حیوانات خشن و تهاجمی می‌شود.

ارتباط با کودکان و سایر حیوانات خانگی

ارتباط و رفتار روتوایلر بسیار به شیوه‌ی تربیت او بستگی دارد. این سگ هرچه زمان بیشتری را در کنار خانواده باشد، بالطبع رفتار مناسب‌تر و اجتماعی خواهد داشت. آن‌ها با اهل خانواده بسیار مهربان و محترم هستند و با کودکان ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. با این وجود، سگ روت وایلر مثل نژادهای بزرگ دیگر مانند گلدن رتریور نیست. روتوالر به دلیل جسه بزرگ و عضلانی‌اش دوست خوبی برای کودکان نیست و نباید با کودک تنها بماند. این سگ جثه‌ و وزن زیادی دارد و حتی اگر از نظر خلق و خو تربیت شود، باز هم گزینه‌ی خوبی برای دوستی با کودکان و خردسالان نیست. و بهتر است برای جلوگیری از هر نوع آسیب احتمالی و ناخواسته‌ای روتوایلرتان را با کودکان تنها نگذارید.

رفتار روتوایلر با کودکان

رفتار روتوایلر با کودکان

هر چند ارتباط روتی‌ها با انسان خوب است. اما این نژاد ارتباط خوبی با سایر حیوانات، بخصوص سگ‌‎های دیگر، برقرار نمی‎کنند و نمی‎توانند رفتار دوستانه‌‎ای از خود بروز دهند.

آموزش و تربیت سگ روتوایلر

شاید تعجب آور باشد اگر بگوییم سگ‌های این نژاد به شکل غیر قابل باوری هم مهربان و هم خشن هستند. سگ‌های این نژاد به شدت مهاجم هستند اما چنانچه تحت تعلیم و  تربیت صحیح قرار بگیرند، آرام و اجتماعی خواهند بود. بنابراین تربیت سگ روتوایلر مساله مهمی است که می‌تواند از او یک سگ وحشی و درنده یا یک سگ آرام و مطیع بسازد. برای بالا بردن سرعت تعلیم و تربیت تشویقی آموزشی سگ را فراموش نکنید.

سگ‌های این نژاد بسیار باهوش و به شدت آموزش‌پذیر هستند؛ آن‌ها آموزش‌های آموخته شده را هرگز فراموش نمی‌کنند!

آموزش و تربیت روتوایلر

آموزش و تربیت روتوایلر

سطح فعالیت و بازی‌های مورد علاقه

روتی‌ها علاقه‌ دارند بیشتر اوقات خود را در کنار انسان‌ها بگذرانند تا در کنار سایر حیوانات! بنابراین حضور آن‌ها در کنار انسان نوعی فعالیت لذت‌بخش برایشان محسوب می‌شود. سطح فعالیت و انرژی این سگ‌ها نسبتا بالا است؛ آن‌ها به پیاده‌روی روزانه نیاز دارند. همچنین این سگ‌ها بسیار مستعد چاقی و اضافه وزن هستند و اگر به طور مرتب و روزانه فعالیت نکنند، به سرعت دچار اضافه وزن خواهند شد.

اسباب‌بازی‌های هوشی، به خوبی می‌تواند ذهن آن‌ها را به چالش بکشد. همچنین این سگ‌ها به اسباب بازی‌های جویدنی علاقه نشان می‌دهند. اسباب بازی‌های جویدنی علاوه بر اینکه فک آن‌ها را قوی‌تر می‌کند باعث سرگرم کردن آن‌ها نیز می‌شود. با توجه به این که روت وایلرها عاشق جویدن هستند، اگر برای او اسباب بازی جویدنی نخرید، دست به دامان وسایل منزل می‌شود.

شنا کردن و آب‌تنی از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه روتی‌ها به‌شمار میرود.

تغذیه سگ روتوایلر

روتی‌ها بدنی عضلانی دارند و نسبت به اضافه وزن حساس می‌باشند. تغذیه آن‌ها باید اصولی و با توجه به سطح فعالیت‌شان و بر طبق نظر دامپزشک صورت گیرد. اضافه وزن، علاوه بر این که زیبایی و اندام ورزیده این سگ‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد، مشکلات قلبی و گوارشی نیز برای آن‌ها ایجاد می‌کند. بنابراین نباید با تغذیه زیاد یا غذاهای پر کالری، سگ روتوایلر را دچار اضافه وزن کنید.

پروتئین کافی باید در رژیم غذایی این سگ‌ها به اندازه کافی گنجانده شود. البته چنانچه در مصرف پروتئین افراط هم کنید، استخوان‌های او دچار ضعف و ناتوانی خواهد شد؛ با این وجود نباید سهم پروتئین روزانه او را نیز بیش از اندازه کاهش دهید. به بیان دیگر، برنامه تغذیه‌ای سگ روتوایلر باید دقیق و از برندهای معتبر غذایی تهیه شده باشد.

با توجه به این که آلرژی در سگ‌های روت وایلر شایع می‌باشد، رژیم غذایی آن‌ها نباید به طور ناگهانی دچار تغییر شود. اگر قصد دارید رژیم غذایی سگ را تغییر دهید، یا برند غذای او را عوض کنید، باید این کار را به آرامی و طبق نظر دامپزشک انجام دهید تا سگ دچار حساسیت و مشکلات گوارشی ناشی از آن نشود.

نگهداری روتوایلر - Rottweiler

نگهداری روتوایلر – Rottweiler

روش نگهداری از سگ نژاد Rottweiler

در همین ابتدا باید متذکر شویم که نگهداری از سگ روتوایلر مانند دیگر نژادهای نگهبان مثل پیت بول، دوبرمن، بولداگ و … برای افراد تازه‌کار مناسب نیست! آموزش این سگ‌ها باید پیوسته و با جدیت دنبال شود.

  •   سطح نسبتا بالا فعالیت این سگ‌ها باعث شده در محیطی زندگی کنند که فضای کافی برای فعالیت و جنب و جوش داشته باشند.
  •  سگ‌های روت وایلر به استحمام با دوره‌ی زمانی منظم نیاز دارند. باید هر چند هفته یکبار آن‌ها را به حمام ببرید.
  •  پوست صورت این سگ‌ها معمولا چین می‌خورد. باید چین‌های پوستی‌شان تمیز شود تا محلی برای تجمع باکتری و میکروب نباشد.
  • موهای روتی‌ها باید به طور روزانه، شانه زده شود.
  • روتوایلر به دلیل داشتن پوشش مویی کوتاه، سگی مناسب برای آب و هوای بسیار سرد نیست و در صورتی که در محیط‌های خیلی سرد نگهداری می‌شود، باید ژاکت یا کت مخصوص بپوشد.
  • گوش‌های حیوان را به طور هفتگی بازدید کنید تا اگر دچار بیماری، التهاب یا عفونت شده باشد، در اسرع وقت درمان شود. تمیز کردن هفتگی گوش توصیه می‌شود.
  • سعی کنید در هفته دو بار و در صورت امکان هر روزه، دندان‌های سگ را مسواک بزنید تا از بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری شود.
  • روتی‌ها به روزانه حداقل 20 دقیقه تا یک ساعت پیاده‌روی و گردش روزانه نیاز دارند.
  • تغذیه سگ‌های این نژاد باید مناسب و متعادل باشد تا حیوان دچار اضافه وزن نشود.
  • در بسیاری از کشورها گشت و پیاده‌روی سگ روت وایلر تنها با استفاده از پوزه‌بند مجاز است.

 

روتوایلر در آپارتمان

روتوایلر در آپارتمان

آیا می‌توان سگ روتوایلر را در آپارتمان نگهداری کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، جثه‌ی بزرگ و میل شدید این سگ‌ها به نگهبانی، نگهداری از آن‌ها را در آپارتمان مشکل می‌سازد؛ این سگ‌ها بسیار حساس هستند و به کوچکترین محرک واکنش نشان می‌دهند که باعث آزار و اسباب اذیت همسایه‌ها شود. همچنین روتوایلرها سگ‌هایی قدرتمند با بدنی عضلانی هستند که باید پیوسته ورزش و فعالیت جسمانی داشته باشند؛ به همین جهت، سگ‌های مناسبی برای زندگی در آپارتمان و محیط‌های کوچک نیستند.

با توجه به این روتوایرها سر، جمجمه و آرواره‌های بزرگی دارند، بیشتر برای افرادی مناسبند که از نظر جثه‌ی بدنی قوی هستند. یا به زبان دیگر، نگهداری از این نژاد مناسب کودکان و نوجوانان نیست. فقط در صورتی که خانه‌ی بزرگ یا  ویلایی دارید، توصیه می‌کنیم سگ‌های این نژاد را به سرپرستی بگیرید.

نگهداری از روتوایلر

نگهداری از روتوایلر

نگهداری از سگ روتوایلر به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

روتوایلرها نژادی نسبتا بزرگ هستند؛ بنابراین محیط و محل زندگی آن‌ها باید بزرگ باشد تا بتوانند به راحتی در آن بچرخند و فعالیت کنند. این سگ‌ها انرژی بالایی دارند و تمایل دارند فعال و پر انرژی باشند؛ بنابراین نگهداری از آن‌ها برای افراد جوان که وقت و انرژی بیشتری دارند، مناسب‌تر می‌باشد.

هزینه‌ی نگهداری از سگ روتوایلر ارزان نیست و اگر چه کمتر به بیماری‌های ژنتیکی مبتلا می‌شود، اما هزینه‌ی نگهداری، درمان و مراقبت پزشکی، همچنین تغذیه آن‌ها بالا می‎‌باشد.

روتی‌ها به وقت گذرانی با صاحبانشان بسیار عشق می‌ورزند؛ بنابراین اگر قصد دارید این نژاد را به سرپرستی بگیرید باید زمان کافی برای او صرف کنید. تنها ماندن بیش از اندازه روتوایلر در خانه، باعث افسردگی و بروز ناهنجاری‎‌های رفتاری در او می‌شود. به حدی که شرایط را برایتان دشوار نماید.

روتوایلر یا ژرمن شپرد

روتوایلر یا ژرمن شپرد

روتوایلر بهتر است یا ژرمن شپرد؟

هر دو نژاد در گروه سگ‌های کاری قرار دارند و از هوش سرشاری برخوردارند. اگر قصد دارید سگی را به سرپرستی بگیرید، در ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید. سگ‌ روتوایلر در نگهبانی و سگ گارد عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد و قدرت بدنی بیشتری دارد؛ چرا که  به طور ژنتیکی برای این کار تربیت شده است. البته که ژرمن‌ شپردها هم برای نگهبانی عالی هستند!

از نظر آموزش پذیری و تربیت، ژرمن شپرد عملکرد بهتری نشان می‌دهد و برای عملیات پلیسی و امداد و نجات، بیشتر استفاده می‌شود.

نگهداری هر دو نژاد چالش‌های مختلف به همراه دارد. و هر دو سگ‌هایی پر هزینه هستند. سگ ژرمن شپرد نسبت به سگ روتوایلر، بیشتر اهل خانه و خانواده می‌باشد. و به طور کلی، سگی شناخته شده‌ نزد مردم جهان بشمار می‌رود. در حالی که روت وایلر با وجود آن که در نگهبانی بی‌نظیر است، از شهرت کمتری برخوردار می‌باشد.

روتوایلر وحشی

آرواره‌های سگ روت وایلر بسیار قوی است. این سگ دندان‌های کامل و فکی بسیار قوی‌تر از سگ‌هایی مثل پیت بول یا ژرمن شپرد دارد. در بسیاری از کشورها و شهرهای دنیا، نگهداری از سگ روتوایلر در خانه و محیط شهری ممنوع می‌باشد. اگر برای اولین بار یک سگ روتوایلر را می‌بینید و او با شما هیچ آشنایی ندارد، توصیه می‌کنیم با احتیاط با او برخورد کنید زیرا دندان‌ها و آرواره‌های قوی او با هیچکس شوخی ندارد!

روتوایلر طراحی شده توسط هوش مصنوعی (AI)

روتوایلر طراحی شده توسط هوش مصنوعی (AI)

معمولا سگ‌های روتوایلری که به منظور نگهبانی و محافظت تربیت می‌شوند، از تولگی آموزش‌های تهاجمی بودن را فرا می‌گیرند. نکته قابل توجه در سگ‌های این نژاد می‌توان گفت که روتی‌ها هم به عنوان سگ‌های بگیر و هم به عنوان سگ‌های هشدار دهنده عالی عمل می‌‎کنند. برای درک بهتر این موضوع، باید بدانید که سگ‌های گارد یا بگیر هستند، یعنی به مهاجم حمله می‌کنند. یا با تولید سروصدای فراوان، هشدار می‌‎دهند و ایجاد رعب و وحشت می‌کنند. روتوایلرها چنان باهوش هستند که می‎توانند به خوبی هر دو وظیفه را یاد بگیرند. حتی در صورتی که آموزش ببینند، می‌توانند به نحوی فرد متخاصم را بگیرند که او آسیب جدی نبیند و این خصوصیتی است که تنها مختص هوش سرشار یک سگ روت وایلر می‌باشد!

بیماری‌های‌ سگ روتوایلر

به طور کلی، سگ‌های این نژاد سالم هستند و بیماری‌های ژنتیکی خاصی آن‌ها را درگیر نمی‌کند. معمولا سگ‌ها و گربه‌هایی که بدون دستکاری ژنتیکی توسط انسان، یعنی به واسطه‌ی انتخاب طبیعی اصلاح ژنتیکی شده‌اند، حیواناتی سالم هستند و کمتر درگیر بیماری‌ها و اختلالات ژنتیکی می‌شوند. با این وجود بیماری‌هایی مانند دیسپلازی استخوان آرنج و لگن، که در اکثر سگ‌ها شایع است، در این نژاد بسیار دیده می‌شود. روتوایلرها مفاصل و توده‌ی استخوانی نسبتا ضعیفی دارند.

انواع سرطان، مشکلات چشمی، بیماری‌های قلبی، مانند انقباض دریچه آئورت، اضافه وزن و آلرژی از جمله بیماری‌های شایع این نژاد می‌باشد.

روتوایلر اصیل

روتوایلر اصیل

تشخیص روتوایلر اصیل

اولین راه برای بررسی سگ روتوایلر اصیل، توجه به خصوصیات ظاهری و فیزیکی او می‌باشد. روت وایلرهای اصیل، سر و پوزه‌ی پهن و اندام ورزیده و چالاک دارند. از نظر شکل پوزه، این سگ‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  •       روتوایلر پوزه بلند

پوزه‌ی این سگ‌ها کشیده و بلند، لثه‌ها و لب‌‎ها معمولا تیره رنگ، و فک آن‌ها بسیار قوی است.

  •       روتوایلر پوزه مکعبی

پوزه این سگ‌ها بلند اما مکعبی شکل می‌باشد. پوزه مکعبی‌ها به راحتی از روتوایلرهای پوزه بلند قابل تشخیص هستند. و هر دو جزو سگ‌های اصیل نژاد روت وایلر به حساب می‌آیند.

سگ‌های روتوایلر اصیل، پاهای عقبی بسیار قوی و عضلانی دارند. که پاهایشان بلندتر از دست‌هایشان می‌باشد. رنگ غالب روتی‌ها سیاه با خال‌های قهوه‌ای و حنایی است. با وجود تمام این جزئیات، سگ را از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر خریداری کنید و برگه اصالت حیوان و والدین او را بررسی کنید.

خرید توله روتوایلر

خرید توله روتوایلر

توله روتوایلر

همانطور که اشاره شد، تربیت سگ روتوایلر بسیار مهم است. که هر چه سگ کوچکتر باشد، تربیت‌پذیری او آسان‌تر می‌باشد. اگر قصد خرید این نژاد را دارید، حتما باید با خصوصیات رفتاری او و همچنین شیوه‌ی تربیت او آشنایی داشته باشید. روتوایلرهایی که تربیت شده‌اند و آموزش‌های اجتماعی شدن را فرا گرفته‌اند، حساسیت کمتری نسبت به صدا و عوامل بیرونی نشان می‎دهند و در نتیجه نگهداری آن‎ها در خانه آسان‌تر خواهد شد.

با توجه به این که نژاد روت وایلر، یک سگ گارد و نگهبان است، اگر قصد دارید او را به غیر از انجام وظایف نگهبانی به سرپرستی بگیرید، باید آموزش‌های اجتماعی شدن را از زمان تولگی سگ جدی بگیرید.

سن بلوغ سگ‌های این نژاد بین 2 تا 3 سالگی است؛ بنابراین آن‌ها دوران بازیگوشی و کودکی نسبتا طولانی را طی می‌کنند. نگهداری از توله روتوایلر تا قبل از یک سالگی کار دشواری است و اگر تجربه کافی دارید، این کار را بر عهده بگیرید.

خرید روتوایلر

خرید روتوایلر

خرید توله روتوایلر

حتما تا اینجای مقاله متوجه شده‌اید که نگهداری سگ روت وایلر چندان ساده نیست؛ با وجود این که این سگ‌ها به شدت وظیفه‌شناس، تربیت‌پذیر و مهربان هستند، اما نژادی دشوار برای نگهداری در آپارتمان هستند. پیشنهاد می‌دهیم قبل از خرید سگ روتوایلر، به طور کامل جوانب کار را بسنجید؛ زیرا خرید و سپس رها کردن سگ یا سپردن آن به افراد دیگر، کاری اخلاقی و پسندیده نیست.

سن بلوغ این سگ‌ها دیر است و نگهداری از آن‌ها در زیر سن یکسالگی کاری نسبتا دشوار و نیازمند تجربه است. توله روت وایلر تا سن 8 هفتگی به شیر مادر و حمایت او نیاز دارد. بنابراین خرید سگ قبل از 8 هفتگی علاوه بر اینکه شما را با مشکلات متعدد برای تغذیه و نگهداری مواجه می‌کند، کاری اخلاقی نیست.

با توجه به این که روتی‌ها معمولا با مشکلات استخوان و مفاصل دست و پنجه نرم می‌کنند. حتما قبل از خرید از سلامت کامل سگ و همچنین برنامه واکسیناسیون به موقع او، اطلاعات کسب کنید.

در پایان متذکر می‌شویم سگ روتوایلر دوست خوبی برای شما و دشمن سرسختی برای دشمنان‌تان خواهد بود. او یک سگ فوق‌العاده برای محافظت و نگهبانی از شما است.