هاسکی زیبا با چشم‌های جادویی‌اش، سگی سورتمه‌ران که سابقه‌ی دوستی او با انسان به بیش از صدها سال می‌رسد!  این روزها سگ هاسکی به عنوان یک حیوان خانگی جذاب در کنار خانواده زندگی می‌کنند و با پیدایش وسایل نقلیه جدید، نیازی به سورتمه‌رانی آن‌ها نیست، اما هنوز هم در برخی مناطق قطبی، هاسکی‌ها بهترین هستند. این مساله، تایید کننده قدرت بدنی بالای این نژاد است.

هاسکی‌ها سگ‌هایی زیبا و منحصربفرد هستند. هر کسی از دیدن چهره‌ی پر جذبه‌ی آن‌ها، مبهوت وقار و جذابیتشان می‌شود. آن‌ها به دلیل چهره‌ی جذابی که دارند، بسیار شناخته شده هستند. هر کسی که سگ‌ها را دوست داشته باشد، از دیدن آن‌ها و توانایی‌هایشان به وجد می‌آید. هاسکی سگ بی‌نظیری بنظر می‌آید اما فقط به چهره‌ی زیبای او نگاه نکنید؛ او در عین حالی که دوست شما به شمار میرود، کمی چالش برانگیز نیز هست!

اگر به نگهداری از این نژاد علاقمند هستید، کمی صبر کنید! این محتوا را بخوانید و سپس تصمیم بگیرید که یکی از آن‌ها را شریک خانه و کاشانه‌تان کنید!

معرفی نژاد سگ هاسکی

سگ‌های هاسکی به دلیل ظاهر خاص و گرگ مانندی که دارند، برای اکثر مردم جهان، نژادی شناخته شده‌اند. اما خصوصیات واقعی‌ هاسکی‌ها، با آنچه در فیلم‌ها و انیمیشن‌ها دیده‌ایم یا تصور می‌کنیم، بسیار متفاوت می‌باشد. قبل از هر چیز در یک کلام باید بگوییم که هاسکی‌ها فوق‌العاده‌اند؛ آن‌ها سگ‌هایی به معنای واقعی همراه هستند. که می‌توانند به خوبی در کنار انسان یا سایر حیوانات زندگی کنند. اما برخلاف تصور بعضی‌ها هاسکی‌ها اصلا وفادار نیستند. گول ظاهر با جذبه آن‌ها را نخورید. هاسکی‌ها بر خلاف سایر نژادهایی مانند روتوایلر ، ژرمن شپرد و … مناسب نگهبانی نیستند. آن‌ها در کنار هر فردی که به تازگی با آن آشنا شده باشند، احساس لذت می‌کنند!

توله هاسکی

توله هاسکی

اگر دوست دارید سگی داشته باشید که واق واق یا پارس کند، باید بدانید آن‌ها مانند گرگ‌ها با پوزه‌ای به سمت آسمان رفته، زوزه می‌کشند! به همین دلیل برخی‌ معتقدند نژاد آن‌ها از گرگ‌ها منشا گرفته شده.

این سگ‌ها گزینه‌ی مناسبی برای نگهداری هستند اما تنها برای کسانی که درک درستی از تمایلات و ویژگی‌های ذاتی این نژاد داشته باشد. در غیر این صورت، مجبورید از آن‌ها دل بکنید و هاسکی محبوب‌تان را به شخص دیگری واگذار کنید!

 تاریخچه

هاسکی‌ها از قدیمی‌ترین نژادهای سگ به شمار می‌آیند که ژنتیک آن‌ها، کمتر دستخوش تغییرات بوده. منشاء پیدایش سگ هاسکی، به دلیل قدمت بسیار زیادی که دارند، تا حدودی ناشناخته است. در افسانه‌های قدیمی و کهن مردم سیبری، سگ نژاد هاسکی حاصل ازدواج گرگ با ماه بوده که به کمک انسان در شرایط سخت قطبی آماده شده؛ البته که ما در امروز می‌دانیم این گونه نیست.

کلمه‌ی هاسکی، به انگلیسی Husky Dog ، به طور کلی به نژادی از سگ‌ها اطلاق می‌شود که در گذشته به عنوان سگ‌های سورتمه ران در مناطق قطبی و یخبندان به کمک انسان‌ها می‌آمدند. نام این سگ‌ها از کلمه‌ی Eskie مشتق شده.

کلمه‌ی اسکی، واژه‌ی بود که اسکیموها بر روی این سگ‌ها نهاده‌ بودند و به طور عام به سگ‌های سورتمه کش می‌گفتند. بعدها با پیشرفت جوامع و مهاجرت‌هایی که در اروپا و آمریکا رخ داد، این نژاد به مناطق جغرافیایی مختلف برده شدند و هاسکی نام گرفتند.

خاستگاه

تا قبل از قرن 20 میلادی، سگ‌های هاسکی سالیان زیادی را در کنار اسکیموها زندگی می‌کردند. هاسکی‌ و انسان به زندگی مسالمت‌آمیز در کنار هم در آب و هوای قطبی خو گرفته بودند. اما در قرن بیستم، این سگ‌ها مورد توجه سایر مردم جهان هم قرار گرفتند و اینگونه شد که از مناطق قطبی کره زمین به خانه‌های آپارتمانی در سرتاسر جهان راه یافتند.

سگ سورتمه

سگ سورتمه

زادگاه اصلی سگ‌های هاسکی، منطقه‌ای در شرق سیبری به نام چوکچی بوده که قبیله‌ای با همین نام در آن زندگی می‌کردند. چوکچی‌ها با سگ‌های هاسکی ارتباط عاطفی و تعاملی داشتند و از آن‌ها به عنوان سگ کاری استفاده می‌نمودند. هاسکی‌ها در گذشته، فعالیت‌های مختلفی برای انسان انجام می‌دادند. که از آن جمله می‌توان به انتقال بار، انتقال نامه، حمل و نقل انسان،  سورتمه‌کشی و حتی عملیات امداد و نجات در مناطق سرد قطبی اشاره کرد.

انسان‌ها چنان به زندگی در کنار هاسکی‌ها انس داشتند که آن‌ها را در کنار بچه‌هایشان می‌خواباندند تا رخت‌خواب کودکان را گرم نگه دارد!

انواع نژاد هاسکی

سگ‌های نژاد هاسکی، سورتمه کش هستند. که در مناطق قطبی نیم‌کره شمالی زندگی می‌کردند و به عنوان سگ‌های کاری به کمک انسان می‌آمدند. همانطور که اشاره کردیم واژه‌ی هاسکی به نژاداهای مختلفی از سگ‌های سورتمه کش اطلاق می‌شود. این سگ‌ها با توجه به خصوصیات ظاهری و رفتاری و همچنین خواستگاه‌شان به چند گروه تقسیم می‌شوند که در زیر، به سه گونه از مشهورترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

هاسکی سیبرین

سایبرین هاسکی یا هاسکی سیبرین که زادگاه آن مناطق سیبری است. سایبرین هاسکی از نظر جثه ظریف‌ است اما مقاومت بدنی بالایی دارد و شکل ظاهری اندامش کشیده است. سگ‌های هاسکی با خط و خطوط زیبا و ماسک‌مانند که ما غالبا می‌شناسیم، همین نژاد از هاسکی‌ها هستند. هاسکی سیبرین از نمونه‌های دیگر جنب و جوش بیشتری دارد و نیاز به فعالیت فیزیکی بالایی دارد.

سیبرین هاسکی - Siberian Husky

سیبرین هاسکی – Siberian Husky

هاسکی مالاموت

گونه‌ای دیگر از هاسکی‌ها، هاسکی مالاموت هستند که اصالت آن‌ها به نواحی قطبی آلاسکا بر می‌گردد. اسم آن‌ها از یک قبیله این منطقه اقتباس شده. مالاموت‌ها جثه‌ای بسیار بزرگتر، سنگین‌تر، پشمالوتر و قوی‌تر از سایر هاسکی‌ها دارند. مالاموت‌ها معمولا دارای چشم‌های آبی نیستند و نیاز به فعالیت ورزشی کمتری نسبت به سایبرین‌ها دارند.

آن‌‌ها قدرت بدنی فوق‌العاده و سرعت کمتری دارند. و به همین دلیل برای حمل بار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند. خوی هاسکی مالاموت کمی ملایم‌تر از نژاد سیبرین و در منزل آرام‌تر و بی‌آزار است.

مالاموت - Alaskan Malamute

مالاموت – Alaskan Malamute

‎هاسکی آلاسکایی

یکی دیگر از انواع هاسکی‌ها، هاسکی آلاسکایی بوده که در برخی دسته‌بندی‌ها جزو نژاد هاسکی‌ به حساب نمی‌آید. این نژاد به دلیل تفاوت‌هایی که با نژاد سایبرین و مالاموت دارد، نوع جداگانه‌ای به حساب می‌آید. در اصل، هاسکی آلاسکایی اگر چه شبیه هاسکی‌ها است اما از اشپیتس‌ها به وجود آمده‌.

آن‌ها پاهایی بلند، بدنی کشیده و گوش‌هایی پشمالو دارند. هاسکی آلاسکایی از دو نژاد مالاموت و سایبرین بزرگتر، اما ضعیف‌تر است.

فعالیت ورزشی در این گروه، کمتر است. چشم‌های این نژاد معمولا قهوه‌ای است و هرگز آبی نیست. پوشش مویی این نژاد کوتاهتر است. دلیل این که هاسکی آلاسکایی به عنوان یک نژاد شناخته نمی‌شود، این است که از نژادهای مختلفی به وجود آمده و اجداد آن مانند دو گروه قبلی خالص نیست. هاسکی آلاسکایی نسبت به سیبرین هاسکی، کمتر اهل نزدیک شدن به افراد غریبه است و وفاداری آن بیشتر است.

به هر سه این نژادها، هاسکی گفته می‌شود.البته نژادهای فرعی مختلفی از هاسکی نیز وجود دارد که حاصل پیوند سگ هاسکی با سایر نژادها است که خصوصیات مختلفی از والدین خود را به ارث برده و ما در این محتوا به آن‌ها اشاره نمی‌کنیم.

‎هاسکی آلاسکایی - Alaskan Husky

‎هاسکی آلاسکایی – Alaskan Husky

هاسکی مینیاتوری

اخیرا و در دهه‌ی 90 میلادی نوعی دیگر از هاسکی‌ها با اصلاح نژادی به وجود آمدند که به هاسکی مینیاتوری مشهور شدند. هاسکی مینیاتوری یا مینی هاسکی‌ قد کوتاه در حدود 40 سانتی‌متر و وزنی بین 6 تا 15 کیلوگرم دارند. مینی هاسکی‌ها سورتمه کش نیستند و شاید از نظر ظاهری، شبیه هاسکی‌ها باشند. اما از نظر مقاومت بدنی قابل قیاس با نژادهای کهن و اصیل نیستند.

مینیاتوری - Miniature Husky

مینیاتوری – Miniature Husky

مشخصات ظاهری هاسکی

زیبایی، بارزترین مشخصه‌ی هاسکی‌ها است؛ به حدی که آدم گاهی مبهوت زیبایی این نژاد می‌شود. در واقع، ترکیب رنگی در برخی هاسکی‌ها بی‌نظیر و بی‌نهایت زیبا است. آن‌ها غالبا صورت سفیدی دارند و زیر بدن آن‌ها نیز سفید رنگ است. پنجه‌های هاسکی‌ها دارای مو بوده و کمک می‌کند این سگ‌ها در سرما و روی یخ به راحتی راه بروند و بدوند.

در واقع، آن‌ها پوتین‌هایی خدادادی دارند که حتی در مناطق قطبی و یخبندان طوری راه می‌روند که گویی بر روی فرش قدم بر می‌دارند.

اندام و بدن سگ هاسکی کشیده و دارای پوزه‌هایی کشیده و بلند است. گوش‌های مثلثی و رو به بالا یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری این سگ‌ها است.

در همین ابتدا متذکر می‌شویم که سگ‌های هاسکی از چند نژاد مختلف هستند که شاید از نظر ظاهری شبیه به هم باشند، اما از نظر ژنتیکی با یکدیگر متفاوت هستند و همه‌ی آن‌ها با نام Husky شناخته می‌شوند.

وزن و جثه

به طور کلی، سگ‌های هاسکی نسبتا درشت هستند، اگر چه از خیلی سگ‌های درشت اندام نیز کوچکتر هستند. نرهای این نژاد بین 20 تا 27 کیلوگرم وزن دارند و ماده‌ها وزنی بین 16 تا 21 دارند. قد این سگ‌ها در حالت چهار دست و پا، بین 50 تا 60 سانتی‌متر است که نرها کمی قد بلندتر از سگ‌های ماده‌ این نژاد هستند.

نژاد هاسکی

نژاد هاسکی

طول عمر سگ هاسکی چقدر است؟

هاسکی‌ها سگ‌هایی قدرتمند و سالم هستند و چنانچه اصالت نژادی داشته باشند و دچار بیماری ژنتیکی نباشند، بین 12 تا 14 سال عمر می‌کنند. این مقدار عمر متوسط هاسکی‌‌ها است و در شرایط مناسب، بیشتر هم عمر می‌کنند. عمر و سلامتی سگ‌ها به غیر از مسائل ژنتیکی، به شیوه‌ی نگهداری آن‌ها، تغذیه و درمان به موقع نیز بستگی دارد. بنابراین اگر بتوانید شرایط مناسبی را برای سگ‌تان مهیا کنید می‌توانید امیدوار باشید که عمر بیشتری داشته باشد.

رنگ‌ها

همه‌ی ما سگ‌های هاسکی را بیشتر به صورت دو رنگ سیاه و سفید با چشمانی آبی دیده‌ایم که در واقع، همان سایبرین هاسکی‌ها هستند. اما هاسکی‌ها به صورت یکدست سیاه یا یکدست سفید هم دیده می‌شوند. البته هاسکی‌های یک‌دست سفید، کمیاب و طبیعتا قیمت بالایی دارند. سگ‌های هاسکی در رنگ خاکستری، قهوه‌ای و مخلوط خاکستری سفید هم دیده می‌شوند که هر کدام از نظر زیبایی، بسیار جذاب و منحصر بفرد هستند.

هاسکی قهوه‌ای

هاسکی قهوه‌ای

هاسکی سفید

سفید بسیار کمیاب است و به همین دلیل پر طرفدار و گرانقیمت‌اند. آن چه که هاسکی‌ها را از سایر سگ‌ها متمایز کرده، الگوهای رنگی خاصی است که در چهره آن‌ها و بدن‌شان دیده می‌شود، اما سگ هاسکی سفید فاقد الگویی مویی است و این الگوهای جذاب را ندارد؛ با این وجود هاسکی سفید نژادی بسیار محبوب نزد همه‌ی مردم دنیا بوده و به همین دلیل بسیار گرانقیمت است.

رنگ چشم

هاسکی‌های اصیل معمولا چشم‌های آبی روشن دارند؛ البته رنگ چشم قهوه‌ای نیز در این نژاد دیده می‌‌شود و معرف نژاد غیراصل نیست. رنگ چشم هاسکی‌ها بی‌نظیر و زیبایی خاصی به چهره‌ی موقر آن‌ها می‌دهد. آبی تیره، آبی روشن، قهوه‌ای و بلوطی از رایج‌ترین رنگ‌ چشم‌های نژاد هاسکی است.

احتمالا سگ‌های هاسکی با دو رنگ چشم نیز دیده باشید که یک چشم آن‌ها آبی و دیگری قهوه‌ای است. به این نمونه هاسکی‌ها، هتروکرومیا به معنی چشمان دو رنگ، گفته می‌شود که اتفاقا در نژاد هاسکی‌ بسیار شایع و بالطبع طرفداران خاصی هم دارد.

چشم یخی

هاسکی‌هایی با چشم آبی بسیار روشن به هاسکی چشم یخی مشهور هستند که در ایران و سراسر جهان بسیار پر طرفدار می‌باشند. رنگ چشم این سگ‌ها آبی بسیار روشن بوده که مانند یخ درخشش و زیبایی دارد. زیبایی رنگ چشم این سگ‌ها به حدی است که با دیدن چشم‌هایشان گویی به یک کوه یخ منجمد و یخی نگاه می‌کنید. سگ هاسکی چشم یخی قیمت بالاتری نسبت به سایر هاسکی‌ها دارد اما از نظر ژنتیکی یا سلامتی، مزیت خاصی ندارد و تنها رنگ چشمانش است که او را پر طرفدار و محبوب کرده.

خرید سگ

خرید سگ

پوشش موی بدن هاسکی

لایه‌ی زیرین موی بدن هاسکی‌ها متراکم، زمخت و تا حدودی زبر است، اما لایه‌ی رویی بدن آن‌ها دارای طرح و جلای زیبا، نرم و بلند می‌باشد.

موی بدن هاسکی‌ها دو لایه است تا از آن‌ها در سرمای قطب محافظت کند. این پوشش بدنی به حدی متراکم و منحصربفرد است که هاسکی در دمایی به اندازه‌ی منفی 60 درجه سانتی‌گراد هم به راحتی می‌توانند زندگی کنند. و به فعالیت‌هایی که بر عهده‌ی آن‌ها گذاشته شده، رسیدگی کنند! شاید فکر کنید که سگ‌های هاسکی به دلیل تراکم بالای مو، تابستان‌های سختی دارند اما بازتاب نور بر موی بدن‌شان، باعث خنک شدن‌شان می‌شود. اگر در مناطق گرم و تابستانی زندگی می‌کنید، در فصل‌های گرم باید دمای هوا را کمی خنک‌تر نگه دارید تا مناسب شرایط زندگی سگ هاسکی باشد.

سرپرستی سگ

سرپرستی سگ

ریزش موی هاسکی چقدر است؟

هاسکی‌ها به دلیل اینکه در مناطق قطبی زندگی می‌کردند، ریزش موی زیادی ندارند و تنها دو بار در سال به یکباره ریزش مو می‌گیرند. در این دوره، موهای بدنشان به سرعت می‌ریزد و مجددا رشد می‌کند. به غیر از زمان ریزش، موهای بدنشان نمی‌ریزد. بسته به شرایط آب و هوایی ممکن است دوبار ریزش یا حتی سه بار ریزش و بیشتر را در یک سال تجربه کنند.

هر چه هوایی که در آن زندگی می‌کنند گرم‌تر باشد، دوره ریزش موی آن‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد. فصل ریزش مو، تقریبا سه هفته طول می‌کشد و موهای جدید و سالم مجددا رشد می‌کنند و جایگزین موهای ریخته می‌شوند. استفاده از مولتی ویتامین‌هایی مانند تاپ تن بیفار برای کنترل ریزش مو در این نژاد بسیار مهم است.

با شانه کردن مرتب و روزانه، موی سگ دیگر در منزل نمی‌ریزد. در واقع، با هر بار شانه زدن موهایی که قرار است ریخته شوند، در شانه گیر می‌افتند و از بدن حیوان خارج می‌شوند. شانه کردن روزانه چه در فصول ریزش و چه در سایر فصل‌ها باعث می‌شود موی این سگ‌ها زیبا و آراسته باشد.

نگهداری سگ در خانه

نگهداری سگ در خانه

شخصیت و خلق و خو هاسکی

هاسکی‌ها سگ‌هایی بسیار مطیع، آرام و با محبت هستند. البته که مانند نژادهایی مثل گلدن رتریور وابسطه و عاطفی نیستند اما هوش بالا، آن‌ها را برای پذیرش فرمان‌های جدید آماده کرده است. آن‌ها به شدت اجتماعی هستند و به خانواده‌ای که آن‌ها را به سرپرستی گرفته‌اند، عشق می‌ورزند. اگر به دنبال یک سگ مطیع و آموزش‌پذیر هستید که مناسب زندگی در آپارتمان باشد و بتواند دوست خوبی برای شما یا کودکتان باشد، سگ هاسکی گزینه‌ی مناسبی است.  هاسکی‌ها اهل خشونت نیستند و نسبت به افراد غریبه واکنش منفی نشان نمی‌دهند.

هاسکی‌ها بسیار مستقل هستند و اگر چه به محبت صاحبانشان نیاز دارند اما از جمله سگ‌هایی نیستند که محتاج توجه مداوم باشند. سگ نژاد هاسکی، به نقش رهبر در گروه آگاه است و چه در گروه هم‌نوعان و چه در خانواده، تمایل به فرمان پذیری دارد؛ با این وجود، کمی لجبازی ممکن است گاه و بی گاه از آن‌ها رخ بدهد.

انتظار کمی بدجنسی و موذی‌گری را از سگ هاسکی داشته باشید؛ آن‌ها گاهی بدشان نمی‌آید خرابکاری و بدجنسی کنند و این کار برای آن‌ها یک تفریح شیرین به حساب می‌آید. بنابراین خود را برای بدجنسی‌ و شیطنت گاه و بی‌گاه آن‌ها آماده کنید.

سرپرستی حیوان خانگی

سرپرستی حیوان خانگی

ارتباط با کودکان و سایر حیوانات

سگ‌های هاسکی دوست‌های خوبی برای کودکان هستند و با آن‌ها ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند. اصولا هاسکی‌ها دوست دارند مشغول کاری باشند وگرنه احساس کسالت و بی‌حوصله‌گی می‌کنند؛ به همین دلیل است که گزینه‌ی خوبی برای دوستی با کودکان هستند. روحیه‌ی فعال آن‌ها به خوبی با روحیه کودکان جور در می‌آید. ارتباط هاسکی‌ها با کودکان در مناطق قطبی به حدی تنگاتنگ بوده که در گذشته این سگ‌ها در رختخواب کودکان می‌خوابیند تا بتوانند از گرمای بدن یکدیگر بهره بگیرند.

سگ‌های نژاد هاسکی با سایر حیوانات هم ارتباط خوبی دارند؛ اگر تایم زیادی از روز را بیرون هستید، می‌توانید با خرید یک حیوان خانگی دیگر ساعات لذت بخشی را برای سگ‌ محبوب‌تان ودوستش به وجود آورید.

انرژی و میزان فعالیت

هاسکی سگی اهل زندگی در گله یا در کنار خانواده است، او زندگی در کنار خانواده را ترجیح می‌دهد اما سطح انرژی آن طوری است که روزانه به مقداری فعالیت و بازی نیاز دارد. آن‌ها سگ‌های کاری هستند و برای سلامت روحی و جسمی‌شان باید زندگی هدفمند و پر تحرکی داشته باشند. در واقع، وقتی سگ هاسکی کاری برای انجام داشته باشد، خوشحال‌تر و شاداب‌تر است. بی کاری او را آزار می‌دهد. هاسکی‌ها برخلاف ما خیلی اهل استراحت و آرامش نیستند!

سگ‌های توله انرژی بیشتری دارند. اما رفته رفته با بزرگتر شدن و رسیدن به سن بلوغ از میزان فعالیت و جنب‌وجوششان کاسته می‌شود. البته توله هاسکی در عین بازیگوشی فرمانپذیر نیز هست و به راحتی می‌توانند کنترل شود.

اگر سگی از نژاد هاسکی را به سرپرستی می‌گیرید، باید بدانید که این سگ‌ها به برنامه‌ی منظم روزانه، بین یک تا دو ساعت ورزش، بازی و دویدن نیاز دارند تا انرژی خود را به خوبی تخلیه کنند. او را به بازی ببرید تا انرژی‌اش را تخلیه کند و باقی ساعات روز را در خوشحالی به سر برد. حتی یک حیاط کوچک یا حیاط خلوت می‌تواند برای تخلیه انرژی هاسکی‌ها مفید باشد و نیاز نیست او در یک باغ یا حیاط بزرگ بازی و ورزش کند.

نگهداری هاسکی

نگهداری هاسکی

بازی و سرگرمی

اگر بتوانید در طی روز انرژی هاسکی‌‌ها را با انواع بازی و فعالیت خالی کنید، این سگ‌ها با زندگی در آپارتمان هیچ مشکلی ندارند و ابدا در خانه خرابکاری نمی‌کند. هاسکی‌هایی که انرژی‌شان به خوبی تخلیه نشده باشد، اقدام به خرابکاری در منزل می‌کنند تا حدی که شاید خانه را زیر و رو کنند!!! در نظر داشته باشید هاسکی‌ها بر خلاف برخی نژادها اگر انرژی‌شان تخلیه نشود، بدرفتاری و لجبازی می‌کنند که امکان رفتارهای ناشایست وجود دارد.

توپ بازی از بازی‌های مورد علاقه هاسکی‌ها است. اگر محیط زندگی‌تان دارای حیاط است، هاسکی‌ها به بازی کردن و دویدن در حیاط و کندن زمین علاقه دارند. بهتر است محل مناسبی را برای حفاری در اختیار سگتان قرار دهید وگرنه او ممکن است برای ارضاء میل به حفاری و کندن زمین، هر جایی را بکند و خرابکاری به بار بیاورد. بالا و پایین پریدن و جویدن اشیاء یکی دیگر از علائقی است که معمولا در سگ‌های هاسکی دیده می‌شود.

اگر با هاسکی به پیاده روی می‌روید، قلاده را فراموش نکنید!

دویدن سریع از مهم‌ترین خصوصیات هاسکی‌ها می‌باشد؛ هر چه باشد آن‌ها سورتمه کش بودند و این خصوصیت در نسل آن‌ها باقی مانده است. سگ‌های هاسکی می‌دوند و می‌دوند و به پشت سر خود نگاه نمی‌کنند؛ اگر با یک سگ هاسکی بدون قلاده به گردش بروید، امکان دارد او را گم کنید و یا با بی‌احتیاطی‌اش، او را از دست بدهید.

سرپرستی هاسکی

سرپرستی هاسکی

هاسکی‌ها غالبا شکارچی نیستند؛ خصوصا اگر سیر باشند. اما گاهی در حین بازیگوشی امکان دارد هوس کنند دنبال طعمه یا سگ‌های کوچکتر از خود‌ بدوند؛ پس هرگز او را بدون قلاده در محیط باز و ناایمن نبرید.

هاسکی‌ها و میل به فرار

بد نیست بدانید که هاسکی‌ها بیشترین آمار سگ‌های فراری را دارند. آن‌ها به حفاری زمین و دویدن علاقه دارند و همین میل کافی است تا به آسانی فرار کنند و گم شوند. بنابراین نه تنها لازم است سگ را بدون قلاده به گردش نبرید بلکه اگر حیاط یا باغ دارید، باید احتیاط کنید که سگ عزیزتان از لای دیوار یا چاله‌ای که حفر کرده، فرار نکند.

هاسکی‌ها به دلیل میل ذاتی به فرار، اگر کوچکترین روزنه‌ای پیدا کنند، برای فرار کردن تردید نمی‌کنند. آن‌ها وفادار نیستند بنابراین باید حسابی راه‌های فرار آن‌ها را مسدود کنید. هاسکی‌ها زمین را به خوبی می‌کنند، زیر دیوار را حفر می‌کنند و از حصارها به راحتی می‌پرند. هاسکی‌ها در حالت نشسته و بدون دورخیز، می‌توانند تا 180 سانتی‌متر بپرند.

اخلاق هاسکی

اخلاق هاسکی

بازی با سگ هاسکی‌

سگ‌های هاسکی اصیل قرن‌ها سگ‌های کاری و باری بودند. اگر به نگهداری از سگ هاسکی علاقمند هستید، فعالیت‌های مرتبط با حمل را می‌توانید برای آن‌ها در نظر بگیرید. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به کوهنوردی و اسکی اشاره کرد. می‌توانید سگ محبوب‌تان را با خود به کوهنوردی ببرید. با بستن قلاده، او می‌تواند راهنمای مناسبی برای اسکی در پیست اسکی باشد.

اگر اهل اسکیت سواری هستید، می‌توانید سگ را به وسیله‌ی قلاده‌اش به خودتان متصل کنید و از او به عنوان یک نیروی کششی استفاده کنید تا شما را به دنبال خودش بکشد. اگر اهل دوچرخه سواری هستید، می‌توانید با همدیگر به دوچرخه سواری بروید. شما رکاب بزنید و هاسکی بدود!

دقت کنید که هاسکی‌ها سرعت بالایی دارند و لازم است حین فعالیت‌های ورزشی به این نکته، خصوصا برای نوجوانان، توجه داشته باشید. همانطور که اشاره کردیم، سگ هاسکی همیشه باید با قلاده بسته شده باشد چون به دلیل سرعت بالا ممکن است فرار کند و شما نتوانید به او برسید؛ او به راحتی گم می‌شود و یا در اثر بی‌احتیاطی ممکن است با اتومبیل تصادف کند. تنها زمانی با سگ بدون قلاده به فعالیت‌های ورزشی بپردازید که مطمئن هستید محیط اطراف محصور و امن است.

آموزش و تربیت هاسکی

هاسکی‌ها اگر چه سگ‌های منحصر به فردی هستند. اما تمام خصوصیات مثبت و حتی منفی که در مورد آن‌ها گفته می‌شود، بستگی به شیوه‌ی تربیت صاحبانشان دارد. اگر هاسکی از تولگی و تحت آموزش درست قرار بگیرد، یک سگ خانگی عالی و بسیار مطیع است. اما در صورتی که در روند آموزش او سهل‌انگاری شود، باید انتظار خیره‌سری و لجبازی را از او داشته باشید به طوری که مجبور شوید به خاطر مشکلات رفتاری در مورد نگهداری او تجدید نظر کنید!

آموزش حیوان خانگی

آموزش حیوان خانگی

تربیت هاسکی از زمان تولگی و بین دو ماهگی و چهار ماهگی شروع می‌شود و ادامه دارد. در تربیت او باید جدیت به خرج دهید و حسابی مصمم باشید. استفاده از محصولات تشویقی سگ قطعا روند آموزشی را سریعتر میکند ولی مراقب استفاده بی‌رویه از آن‌ها باشید. سعی کنید روزانه بین 15 تا 30 دقیقه برای آموزش صحیح او وقت بگذارید تا سگ برخورد و رفتار مناسب را یاد بگیرد.

بازی آموزشی

سگ‌های هاسکی به بازی و آموزش علاقه دارند و به هر دو روی خوش نشان می‌دهند؛ بنابراین بازی‌های آموزشی گزینه‌ی مناسبی خواهد بود. آموزش به هاسکی‌ها بهتر است از سنین کم آغاز شود تا میزان فرمان پذیری آن‌ها افزایش یابد. بهترین سن برای آموزش به سگ‌های هاسکی از زمان تولگی و زیر چهار ماهگی است. آموزش به سگ هاسکی اصول خاص خود را دارد و اگر اولین بار است سگ نگه می‌دارید، ممکن است نتوانید به خوبی آن‌ها را آموزش دهید.

در روند آموزش سگ هاسکی باید همواره به او یادآور شوید که چه کسی رئیس است! وگرنه صورت ممکن است از دستورات شما سرپیچی کند. حین بازی به او یادآور شوید که باید مطیع و فرمان‌بردار شما باشد. هاسکی‌ها گاهی این موضوع را فراموش می‌کنند! دستوراتی مانند بشین، پاشو، بپر، برو، بیا و … می‌تواند هم یک فعالیت ورزشی و جسمانی مناسب باشد و هم نوعی آموزش فرمانپذیری!

آیا می‌توان از آن‌ها به عنوان سگ نگهبان استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، هاسکی‌ها اگر چه کاری و سورتمه‌کش بودند اما با نگهبانی میانه خوبی ندارند. اصولا این سگ‌ها، شکاری و خشن نیستند و ترجیح می‌دهند در گله یا در کنار خانواده باشند. چنانچه این سگ‌ها را به نگهبانی وا دارید یا آموزش‌های خشونت‌آمیز، مانند شکار و گاز گرفتن به آن‌ها بدهید، در روحیه و حالات روحی آن اثر منفی می‌گذارد.

در پاسخ به این سوال باید گفت که سگ هاسکی در کنار خانواده، دوست خوبی است و حتی می‌توانند بادیگارد بچه‌ها نیز باشد، اما با دیدن غریبه‌ها واکنش منفی نشان نمی‌دهد. اصولا سگ هاسکی با دیدن فرد غریبه پارس نمی‌کند و علائم هشدار صادر نمی‌کند.

سگ نگهبان

سگ نگهبان

آیا سگ هاسکی وفادار است؟

سگ‌های هاسکی بسیار مهربان هستند و با دوست و غریبه ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. اگر چه هاسکی‌ها با صاحبانشان ارتباط عاطفی خوبی دارند، اما حس وفاداری به صاحبشان ندارند. آن‌ها اگر شرایط فرار را پیدا کنند به راحتی شما را ترک می‌کنند و دل را به دریا می‌زنند. وفاداری هاسکی‌ها نسبت به سگ‌های دیگر، مانند سگ ژرمن شپرد یا سگ دوبرمن، بسیار ناچیز است.

آیا هاسکی می‌تواند تنها در خانه بماند؟

سگ هاسکی، بر خلاف ظاهر پر ابهتش‌، خیلی به خانواده وابسته است و دوست ندارد تنها بماند. اگر ساعات طولانی خارج از منزل هستید، شاید بهتر است در انتخاب سگ هاسکی تجدید نظر کنید و یا یک سگ دیگر به سرپرستی بگیرید تا در کنار هاسکی اوقات تنهایی را به سر کنند.

پرخاشگری و خرابکاری یکی از علائمی است که سگ‌های هاسکی در صورت تنهایی از خود بروز می‌دهند و این مساله می‌تواند بر سلامت روانی آن‌ها اثر بگذارد.

آیا سگ هاسکی برای آپارتمان مناسب است؟

سگ هاسکی سگی بسیار منحصر بفرد و به دلیل زیبایی و ظاهر گرگ مانندش بسیار پرطرفدار است؛ با این وجود، نگهداری از این سگ ها چالش‌های خاصی دارد که باید نسبت به آن آگاه باشید. خوب است بدانید که به دلیل وجود همین چالش‌های مراقبتی، سگ‌های هاسکی بیشترین تعداد رهاسازی را در پناهگاه‌های حیوانات دارند.

اگر تاکنون از سگ مراقبت نکرده‌اید، بهتر است سگ هاسکی را انتخاب نکنید. زیرا عدم آگاهی به شیوه‌ی نگهداری و خصوصیات خاص سگ هاسکی، شما را در عمل انجام شده و دشوار قرار میدهد.

آیا سگ هاسکی از نژاد گرگ است؟

شواهد مبتنی بر این است که ژنتیک هاسکی‌ها به گرگ‌ها می‌خورد. به نظر می‌رسد در هزاران سال پیش، نژاد آن‌ها از گرگ‌ها جدا شده و سپس توسط انسان اهلی شده باشد. البته این مساله در حد حدس و گمان بوده و همانقدر که شبهاتی راجع به این مساله وجود دارد در مورد رد آن هم دلایل متعددی وجود دارد. برخی این ادعا را کاملا رد می‌کنند و معتقدند هیچ تشابه ژنتیکی بین هاسکی‌ها و گرگ‌ها وجود ندارد.

حیوان خانگی

حیوان خانگی

تغذیه سگ‌ هاسکی

بر خلاف ظاهر، هاسکی‌ها به غذای پر حجم نیاز ندارند؛ زندگی در مناطق قطبی به آن‌ها یاد داده که کمتر غذا بخورند و بیشتر کار کنند. لازم است غذای هاسکی‌ها بسیار باکیفیت باشد و ریز مغذی‌های ضروری بدنشان را تامین کند. آن‌ها کم می‌خورند اما باید باکیفیت بخورند. غذاهای تجاری خشک و تر، که مخصوص نژاد هاسکی است، یکی از بهترین غذاهایی که می‌توانید به سگ هاسکی‌تان بدهید.

اگر خودتان در منزل غذا تهیه می‌کنید، باید تعادل غذایی را در رژیم آن‌ها رعایت کنید. و حیوان خانگی همه‌ی ویتامین‌ها و املاح بدنش با غذا خوردن تامین شود.

هاسکی‌ها به میزان پروتئین بالایی نیاز دارند که البته این مقدار در زمستان بیشتر و در تابستان کمتر می‌باشد. این نکته را در نظر بگیرید که هر سگی، به میزان اختصاصی غذا نیاز دارد که مختص خود اوست. اگر چه این مقدار در گونه‌های شبیه به هم تقریبا برابر است، اما باز هم این مقدار برای هر پت اختصاصی است.

اگر تمایل دارید از غذای خانگی به سگ‌تان بدهید،می‌توان غذای او ترکیبی از گوشت خام ریز ریز شده، سیب‌زمینی پخته و هویج، انواع ماهی یا سیب درختی باشد. البته تنوع غذایی بهتر است در مورد او را رعایت کنید تا از همه‌ی مواد غذایی بهره بگیرد.

دقت داشته باشید که هاسکی‌ها آنزیم‌های هضم لبنیات را ندارند. و دادن غذاهای حاوی لاکتوز و لبنیات آن‌ها را دچار مسمومیت غذایی و حتی مرگ می‌نماید.

سلامت حیوان خانگی

سلامت حیوان خانگی

مراقبت و بهداشت

هاسکی‌ها به شدت تمیز هستند و از این نظر، به گربه‌ها شباهت دارند. آن‌ها بو نمی‌دهند و برای تمیزی و مراقبت از خود وقت صرف می‌کنند. یک سگ هاسکی آپارتمانی به ندرت به حمام نیاز دارد. سگ هاسکی به دلیل پوشش چربی که دارد، خاک و رطوبت را به بدنش جذب نمی‌کند و کثیفی را با لیس زدن از خودش می‌زداید.

  • اگر سگ‌تان به محیط باز، حیاط و باغچه تردد دارد و زمین حفر می‌کند، الزاما او را استحمام کنید تا بدنش تمیز باشد. اگر چه خیلی خاک به بدن او نمی‌نشیند.
  •  به صورت روزانه یا حداقل سه بار در هفته، دندان‌های هاسکی را مسواک بزنید تا از بیماری‌های دهان و دندان در امان باشند.
  • موی بدن آن‌ها را روزانه شانه بزنید. خصوصا در فصل ریزش، شانه کردن روزانه به شدت توصیه می‌شود تا موهای مرده سریعا خارج شوند.
  •  در صورتی که ناخن‌های سگ بلند شده، آن‌ها را به آرامی کوتاه کنید.
  • گوش‌های سگ را به طور هفتگی چک کنید تا اگر علائمی از قرمزی یا بوی بد مشاهده کردید، سریعا برای درمان عفونت گوش سگ اقدام کنید. هنگام چکاپ هفتگی گوش، می‌توانید از محلول تمیز کننده گوش نیز استفاده کنید.

عقیم سازی

حیوانات خانگی که در کنار انسان و در خانه زندگی می‌کنند به شرایط خاصی برای زندگی نیازمند هستند که هم خودشان و هم صاحبانشان در آرامش باشند. یکی از مسائل مهم که روند نگهداری و مراقبت از سگ‌های خانگی را تسهیل می‌کند و در واقع، منافعی دو سویه دارد، مساله عقیم سازی است. در فرایند عقیم سازی، بیضه‌ها در حیوان نر و تخمدان در حیوان ماده به وسیله‌ی جراحی خارج می‌شود.

حیواناتی که عقیم سازی نمی‌شوند، مستعد بیماری‌های مختلف از جمله انواع سرطان‌ها هستند. همچنین میل به فرار و آسیب‌های محیطی در این حیوانات بیشتر است. اگر میل ندارید سگ هاسکی‌تان را عقیم کنید، باید شرایط مناسبی را برای جفت‌گیری او مهیا سازید. در غیر این صورت، هاسکی نر یا ماده، دچار آسیب‌های روحی و جسمی بسیار شدید خواهد شد. عقیم سازی سگ هاسکی از حاملگی ناخواسته، پرخاشگری، بیماری‌های جسمی، انواع سرطان‌ها، زوزه کشیدن اضافه و بسیاری ناهنجاری‌های دیگر جلوگیری می‌کند. همچنین عمر هاسکی‌هایی که عقیم می‌شوند، از سایر هاسکی‌ها طولانی‌تر است.

عقیم سازی

عقیم سازی

بیماری و سلامت هاسکی

هاسکی‌ها سگ‌هایی با نژاد قوی هستند و همانطور که گفته شد، در دمای منفی 60 درجه هم می‌توانند در صحت و سلامت زندگی کنند. با این وجود، این سگ‌ها نیز همانند هر نژاد دیگری، دارای بیماری‌های مخصوص نژاد خود هستند که اگر به موقع درمان نشوند، ممکن است برای سلامتی‌شان خطر آفرین باشند.

بیماری‌های چشمی

مانند آب مروارید، دیستروفی قرنیه، آتروفی پیشرونده شبکیه چشم

این بیماری‌ها معمولا قابل تشخیص و قابل درمان هستند و مشکل چندانی برای سگ ایجاد نمی‌کنند. البته اگر به موقع تشخیص داده نشوند و روند درمان آن‌ها پیگیری نشود، حتی منجر به نابینایی حیوان نیز میشود. بنابراین سگ هاسکی را به طور مرتب و دوره‌ای نزد دامپزشک ببرید و از سلامت چشم او آگاه شوید.

ضعف مفاصل

ضعیفی مفصل‌های یکی دیگر از بیماری‌هایی است که هاسکی‌ها را درگیر می‌کند. این بیماری خود را با ضعف مفصل ران نشان می‌دهد و تا زمانی که حیوان به دو سالگی کامل نرسیده، مشخص نیست که به این بیماری مبتلا است یا خیر. به همین دلیل اگر قرار است توله هاسکی بخرید، از شجره او و سلامت والدینش آگاهی داشته باشید.

بیماری‌های پوستی

یکی دیگر از بیماری‌هایی که ممکن است سگ نژاد هاسکی را درگیر کند، بیماری پوستی است. این بیماری خود را با التهاب و دانه‌های قرمز رنگ پوستی نشان می‌دهد.

تنفس صدا دار

خس خس سینه یکی دیگر از بیماری‌هایی که بر اثر تغییر شکل مادرزادی در حنجره‌ی برخی سگ‌های هاسکی وجود دارد و باعث خشکی گلو، سوزش و در نتیجه خس خس می‌شود.

خرید هاسکی

خرید هاسکی

خرید توله سگ هاسکی

بهتر است سگ هاسکی را از تولگی به سرپرستی بگیرید تا بتوانید او را با روش‌های تربیتی خودتان آشنا کنید. با توجه به این که روحیه‌ی استقلال و لجبازی در هاسکی‌های کمی پر رنگ می‌باشد، در تربیت توله سگ جدی باشید و در این مورد کوتاهی نکنید. زمان طلایی تربیت برای هاسکی‌ها در زمان کودکی بوده. به همین دلیل، توله‌های هاسکی قیمت بالاتری دارند.

سگ هاسکی را زمانی بخرید که بیشترین بهره را از مادر برده، که این زمان تقریبا دو ماهگی است. تا قبل از این زمان، توله به محبت و شیر مادر نیاز دارد و خریداری او به غیر از این که اخلاقی نیست، شما را با مشکلات و بیماری‌های مختلفی نیز مواجه می‌سازد.

خرید توله سگ

خرید توله سگ

هرگز توله هاسکی یا هر سگ دیگری را از توله‌کش‌ها و مراکزی که تنها از سگ‌ها به دلیل منافع مادی نگهداری می‌کنند، نخرید.

تحقیق کنید که توله مورد نظرتان از سلامت جسمی برخوردار باشد. حتما والدین سگ را مشاهده کنید و برگه‌های سلامتی و تاییدیه‌های سلامتی او را چک کنید تا از خرید توله با نقص‌های ژنتیکی یا بیماری‌های مادرزادی اجتناب کنید.

قیمت سگ هاسکی

موارد مختلفی در تعیین قیمت سگ هاسکی موثر است. شناخت اصالت هاسکی مساله‌ی دشوار و بسیار تعیین کننده‌ای در قیمت آن است. سگ‌های شجره‌دار و اصیل، طبیعتا قیمت بالاتری دارند.  همچنین رنگ چشم آبی، یکی دیگر از آیتم‌هایی است که بر قیمت سگ تاثیر بگذارد.

معمولا سگ‌های چشم یخی از قیمت بالاتری برخوردارند، و بیشتر در نژاد سیبرین دیده می‌شوند. سیبرین‌ها به دلیل زیبایی بیشتری که در الگوهای بدنی دارند و در ایران پر طرفدار هستند، قیمت بالاتری دارند.

سن و سال و نر یا ماده بودن سگ هاسکی، موارد دیگری است که در تعیین قیمت سگ هاسکی موثر است.

معایب سگ

معایب سگ

معایب سگ هاسکی

حتما تا اینجا متوجه شده‌اید که هاسکی‌ها چه موجودات جالبی هستند. آن‌ها برای زندگی در کنار انسان، به شرط وجود شرایط مناسب، بی‌نظیر هستند؛ با این وجود معایبی نیز دارند که نگهداری از آن‌ها را با چالش‌های جدی مواجه می‌سازد.

  • نگهداری و تربیت سگ هاسکی بسیار دشوار است. اگر تاکنون تجربه‌ی نگهداری از سگ، خصوصا سگ‌های بزرگ را نداشته‌اید، هاسکی خیلی مناسب شما نیست.
  • هاسکی‌ها زوزه می‌کشند و این مساله در آپارتمان‌های کوچک و متراکم مشکل ساز می‌باشد.
  • تربیت هاسکی‌ها دشوار است. آن‌ها فوق‌العاده باهوش و تا حدودی چموش هستند و اگر تازه‌کار باشید شاید نتوانید از عهده‌ی آن برآیید.
  • هزینه نگهداری و تغذیه هاسکی بالا است. خصوصا غذایی که برای آن‌ها می‌گیرید باید باکیفیت باشد.
  • هاسکی تحمل تنهایی را ندارد و نباید او را در خانه تنها بگذارید. با یک روز تنهایی، لطمات جبران ناپذیری به جسم و روح هاسکی وارد می‌شود و شاید از نظر جسمی هم بیمار شود.
  • سگ‌های هاسکی باهوش هستند و تمایل به کنجکاوی و کندوکاو دارند.
  • گرمای زیاد و زندگی در مناطق جغرافیایی گرم، هاسکی‌ها را آزار می‌دهد.
هاسکی اصیل

هاسکی اصیل

چگونه سگ هاسکی اصیل را تشخیص دهیم؟

همانطور که در طول این محتوا گفته شد، تشخیص نژاد هاسکی‌ها از یکدیگر کار دشواری است. چه برسد به تشخیص اصالت نژادی هاسکی‌ها. با این وجود راه‌هایی وجود دارد که شناخت هاسکی اصیل را تا حدودی آسان و قابل شناسایی می‌کند.

  • هاسکی‌های اصیل ظاهری گرگ مانند دارند. برخلاف تصور، نقش و نگارها و الگوی بدنی سگ‌ها نقش چندانی در اصالت آن‌ها ندارد. امکان دارد یک سگ الگوی رایج هاسکی‌ها را نداشته باشد، اما سگی با اصالت و شجره اصیل باشد. در واقع آن چه در ذهن ما از هاسکی اصیل شکل گرفته، بیشتر تحت تاثیر مدیا است و واقعیت امکان دارد با تصورات ما تفاوت داشته باشد.

 

  • سگ‌های هاسکی اصیل که اصالت نژادی آن‌ها حفظ شده، معمولا دارای پنجه‌های پهن هستند و حتما بین پنجه‌های آن‌ها مو رشد کرده. هاسکی‌های اصیل دمی بلند و پشمالو شبیه به قلم‌مو دارند.

 

  •  هاسکی نژاد سیبرین بیشتر با چشم آبی دیده می‌شوند. در حالی که هاسکی‌های مالاموت معمولا چشم قهوه‌ای دارند. رنگ چشم هاسکی‌ها خیلی در مورد اصالت آن‌ها توضیح دقیقی به ما نمی‌دهد زیرا در همه‌ی گونه‌ها هاسکی‌های اصیل، رنگ چشم قهوه‌ای دیده می‌شود. اما طبیعتا رنگ چشم آبی طرفداران بیشتری دارد و معمولا طرفداران این نژاد، چشمان آبی بادامی و هاسکی چشم یخی را اصیل‌تر می‌دانند.

 

آیا تجربه‌ی نگهداری سگ هاسکی را دارید؟ اگر بله، خوشحال می‌شویم اطلاعات خود را با ما در میان بگذارید. برای ما بنویسید نگهداری از یک هاسکی زیبا چه شیرینی و چه چالش‌هایی دارد؟