‌گربه سیامی از قدیمی‌ترین نژادهای گربه در دنیا است که به دلیل ظاهر منحصربفردش شناخته شد‌ه و متمایز است. آن‌ها بدنی روشن با چشمانی آبی‌رنگ و زیبا دارند که لکه‌هایی تیره‌، صورت، دم و دست و پاهای آ‌ن‌ها را پوشانده است. همین چهره‌ی سیاه‌رنگ، که انگاری نقاب بر چهره دارد، به همراه دست و پاهایی که گویی در چکمه فرو رفته‌اند، باعث شده این نژاد به گربه بالماسکه ملقب شو‌د.

آن‌ها زندگی سراسر در ناز و نعمتشان را مدیون همین ظاهر زیبا و جذاب هستند به طوریکه همواره نزد خانواده‌های سلطنتی و اشراف نگهداری می‌شده‌اند. سیامی‌ها اگر چه در ناز و نعمت بوده‌اند اما به هیچ وجه گربه‌هایی تن‌پرورده و تنبل نیستند؛ آن‌ها در هر پستویی سرک می‌کشند و درب کشوها را باز می‌کنند و از دیوار راست بالا می‌روند؛ برای همین است که نگهداری و به سرپرستی گرفتن یک گربه سیامی، مانند نگهداری از یک کودک شیطان، راز و رمز و البته جاذبه‌های خودش را نیز دارد!

معرفی گربه نژاد سیامی

ظاهر جذاب و اشرافی، اولین ویژگی گربه سیامی است؛ حتی اگر این گربه را از نزدیک ندیده باشید، حتما او را در فیلم‌ها یا انیمیشن‌ها دیده‌اید. سیامی، به انگلیسی  Siamese cat، بدنی کشیده و بلند دارد که خزی نرم و روشن آن را پوشانده است. گوش‌های بزرگ، مثلثی شکل و تیره رنگ به همراه لکه‌های سیاه بر روی صورت، دم و دست و پاها باعث شده ظاهر آن‌ها از سایر نژادها متمایز باشد. دم سیامی‌ها بلند و کشیده و شلاقی مانند است که بر شرارت آن‌‍‌ها و و حالت مغرورانه‌‌شان صحه می‌گذارد!

معرفی گربه سیامی

معرفی گربه سیامی

جثه و سایز گربه سیامی

گربه سیامی نر بالغ وزنی بین 4 تا 6  کیلوگرم دارد. وزن سیامی ماده بین 3 تا 5 کیلوگرم است. از نظر قدی این گربه‌ها تقریبا حدود 30 سانتی‌متر هستند که گربه ماده، کمی کوتاه‌تر است. به دلیل اینکه گربه سیامی از نژاد مو کوتاه است و بدنش خز بلندی ندارد، اندام او کشیده‌تر و بلندقامت‌تر از بسیاری از نژادها به نظر می‌رسد که اتفاقا همین موضوع ظاهر شیطنت‌آمیزتری هم به او می‌بخشد.

طول عمر گربه سیامی

سیامی‌ها گربه‌هایی با ذخیره ژنتیکی سالم هستند؛ سطح فعالیت بالا، به آن‌ها کمتر اجازه اضافه وزن و چاقی را به عنوان یک حیوان خانگی می‌دهد. یک گربه سیامی سالم به طور متوسط بین 15 تا 20 سال عمر مفید دارد که در شرایط نگهداری مطلوب، ممکن است به بیش از 20 سال هم برسد. اگر چه تاکید می‌کنیم طول عمر هر حیوان خانگی، چه سگ و چه گربه، ارتباط مستقیمی با تغذیه‌، سلامت ژنتیکی، نحوه‌ی نگهداری و مراقبت از او دارد.

گربه سیامی

گربه سیامی

تاریخچه گربه سیامی

طبق افسانه‌های قدیمی در کشورهای شرقی، خصوصا مناطق تایلند امروزی، هنگامی که یکی از اعضای خاندان سلطنتی فوت می‌کرد، روح او در کالبد گربه سیامی دخول می‌نمود. بر اساس همین ادله بود که در طول تاریخ این گربه‎ها در معابد، زیارتگاه‌ها و نزد کاهنان به عنوان یک موجود ارجمند مورد احترام و ستایش قرار داشتند.

با توجه به این که نژاد سیامی از جمله گربه‌های قدیمی و با سابقه‌‌ی چند صد ساله است، با قطعیت نمی‌توان منشا و خاستگاه آن را تخمین زد. به نظر می‌رسد خاستگاه و محل پیدایش این نژاد کشور تایلند باشد؛ زیرا قدیمی‌ترین و کهن‌ترین تصاویر به جا ماده از آن‌ها مربوط به قرن 14 میلادی و در کشور تایلند است. نام گربه سیامی هم از نام قدیمی کشور تایلند که سیام بوده، اقتباس شده است.

رنگ گربه سیامی

سیامی‌ها، Pointed به معنی بدنی با نوک خال‌دار هستند؛ اما حتما برایتان جالب خواهد بود که بدانید سیامی‌ها در بدو تولد، کاملا سفید هستند و کم کم لکه‌های معروف تیره روی بدنشان ظاهر می‌شود. این روند در برخی گربه‌ها به دلایل ژنتیکی ممکن تا یک سالگی هم ادامه داشته باشد. سیامی حنایی، شکلاتی، آبی و یاسی چهار الگوی رنگی است که در بدن این گربه‌ها دید‌ه می‌شو‌د.

رنگ چشم گربه‌های این نژاد معمولا آبی است هر چند رنگ‌های دیگر نیز کم و بیش در سیامی‌های اصیل دیده می‌شو‌د اما رنگ آبی محبوب‌تر و فراوان‌تر است.

رنگ گربه سیامی

رنگ گربه سیامی

گربه سیامی کلاسیک

بسیاری از گربه‌های سیامی به طور ژنتیکی دارای لوچی چشم و دم پیچ خورده هستند. این بیماری، نوعی نقص ژنتیکی بوده است که اتفاقا در گذشته و بر اساس برخی افسانه‎ها، یک مزیت برای گربه‌های این نژاد محسوب می‌شده. بر اساس این افسانه، گربه سیامی نگهبان جام زرین سلطنتی بود‌ه است و چنان در کار خود ممارست و دقت داشته که دچار لوچی چشم شد‌ه است! دم پیچ خورده‌ی او نیز به دلیل نگهداری از جام زرین تاب برداشته است!

خوشبختانه امروزه این باور غلط منسوخ و عامل ژنتیکی آن شناسایی شده و تا حد بسیاری بیماری گربه ریشه‌کن شده است. با این وجود هنوز هم گربه‌های سیامی با چشمانی لوچ و دم پیچ خورده دیده می‌شوند که با عنوان گربه سیامی کلاسیک شناخته می‌شوند.

خلق و خو و رفتار

سیامی‌ها به بازیگوشی مشهورند؛ بدن کشیده و اندام ورزیده‌ی آن‌ها گواه همین ادعا است. آن‌ها به شدت باهوش، کنجکاو، برونگرا و اجتماعی هستند و ترجیح می‌دهند در هر سوراخی سرک بکشند یا خود را پنهان کنند. تماشای تلویزیون و قایم باشک از بازی‌های مورد علاقه‌ی آن‌ها است. شیطنت و فعالیت زیاد سیامی باعث شد‌ه این نژاد برای همه‌ی افراد مناسب نگهداری نباشد. یک گربه از نژاد سیامی به راستی نیاز دارد که صاحبی فعال و پر انرژی مانند خودش داشته باشد تا برای او حسابی وقت بگذارد! او دائما حرف می‌زند و تمایل دارد نظرش را راجع به هر چیزی که می‌بیند با شما در میان بگذارد. بنابراین لازم است گوش شنوایی نیز داشته باشید تا از شنیدن صدای او لذت ببر‌ید.

 

خرید گربه سیامی

معرفی گربه سیامی

آموزش گربه سیامی

سیامی‌ها هوش بالایی دارند و به فرامین و دستورات را به خوبی یاد می‌گیرند. البته همین هوش بالا گاهی باعث می‌شود که آن‌ها سرکشی نیز بکنند. آموزش به گربه سیامی کار چندان دشواری نیست؛ آن‌ها مشتاق یادگیری هستند و به دلیل ارتباط صمیمی که با صاحبان خود دارند، تمایل دارند مطابق میل شما رفتار کنند. استفاده از تشویقی و خوراکی‌های خوشمزه و همچین استفاده از بازی‌های آموزشی، روند یادگیری را در این نژاد تسهیل می‌کند.

ارتباط با کودکان و سایر حیوانات خانگی

گربه‌های سیامی ارتباط بسیار دوستانه‌ای با کودکان دارند؛ سیامی‌ها می‌توانند دوستان خوبی برای کودکان باشند چرا که هر دو از شیطنت و فعالیت لذت می‌برند. این گربه‌های جذاب علاوه بر اینکه با کودکان رابطه خوبی دارند، با سایر حیوانات خانگی، از جمله سگ‌ها نیز ارتباط دوستانه برقرار می‌کنند. آن‌ها اجتماعی هستند و از فضاهای شلوغ و دوستان زیاد چه انسان و چه حیوان لذت می‌برند.

سیامی

سیامی

سطح فعالیت و بازی‌های مورد علاقه گربه سیامی

گربه سیامی از جمله حیوانات پر جنب و جوش است. سطح فعالیت این گربه تا حدودی شبیه سگ‌ها است؛ یعنی نیاز به بازی و سرگرمی دارد تا جسم و روان او سلامت بماند. خرید اسباب‌بازی‌های متنوع که هم جسم و هم ذهن او را به چالش بکشاند برای این نژاد ضروری است. گردش و پیاده‌روی روزانه می‌تواند یک فعالیت‌ لذت‌بخش برای این گربه‌ها باشد. پیاده‌روی باعث می‌شود انرژی او بیشتر تخلیه شود تا در خانه کمتر دست به خرابکاری یا فضولی بزند! بنابراین با خرید یک قلاده مناسبِ پیاده‌روی برای گربه‌ها اوقات خوشی را برای او بسازید.

بازی فچ (توپ را بیار)، بازی با سایه یا لیزر و حباب بازی از دیگر بازی‌های محبوب سیامی‌ها است و آن‌ها را حسابی سر ذوق می‌آورد. همچنین تو‌پ‌های رنگی، پازل مخصوص گربه و درخت گربه از اسباب بازی‌های محبوب او است. خرید اسکراچر یکی از دیگر از اسباب‌بازی‌های ضروری و کاربردی برای گربه‌های سیامی است. این نژاد عادت به ناخن کشیدن و چنگ زد‌ن دار‌د؛ اسکراچر به او کمک می‌کند که انرژی و اشتیاق خود را در جای مناسبی تخلیه کند!!!

نگهداری از سیامی

نژاد گربه سیامی

آیا گربه سیامی مناسب نگهداری در آپارتمان است؟

همانطور که اشاره شد‌ه نژاد سیامی بسیار شیطان و بازیگوش است و از هیچ شیطنتی واهمه ندار‌د! سیامی‌ها جزو پر سروصداترین گربه‌ها هستند و علاقه‌ی زیادی دارند که با صاحبانشان گفت‌وگو کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های گربه سیامی، که شاید نگهداری از او را در آپارتمان به چالش بکشد، علاقه‌ی این نژاد به صاحبانشان است. آن‌ها تنهایی را دوست ندارد و ارتباط عاطفی عمیقی با صاحب خود برقرار می‌کنند. آن‌ها دائما نیازمند جلب توجه از سوی صاحبشان هستند. به عنوان مثال، این نژاد همانند سگ‌ها شما را در آپارتمان و از این اتاق به آن اتاق دنبال می‌کند؛ بنابراین اگر شاغل هستید یا به هر دلیلی اوقات زیادی از روز را بیرون از منزل سپری می‌کنید، یا فضای آپارتمانی‌تان به گونه‌ای است که برای بازیگوشی این حیوان مناسب نیست، احتمالا گربه سیامی مناسب شما نخواهد بود.

تغذیه و رژیم غذایی گربه سیامی

به طور کلی تغذیه‌ی مناسب و متعادل حرف اول را در زندگی طولانی‌تر و سلامت جسم حیوانات خانگی می‌زند. این قاعده در مورد گربه سیامی نیز صدق می‌کند با این تفاوت که سیامی‌ها به دلیل سطح فعالیت بیشتر، به تامین انرژی بیشتری نیاز دارند. برای تغذیه‌ی این نژاد می‌توانید هم از غذای خشک گربه و هم غذای کنسروی و تر و همین طور غذای خانگی استفاده کنید. بهترین حالت این است که تغذیه‌ی گربه سیامی ترکیبی از موارد فوق (بیشتر غذای خشک) باشد. پیشنهاد می‌شود رژیم غذایی گربه زیر نظر دامپزشک نوشته شود تا بر اساس وزن، سن و جثه‌ی حیوان ترکیب شد‌ه باشد.

نگهداری و مراقبت پوست و موی گربه سیامی

سیامی‌ها جزو گربه‌های مو کوتاه یا شورت هیر به حساب می‌آیند و ریزش موی چندانی ندارند. با این وجود همین موی کوتاه نیز نیاز به مراقبت، شست‌وشو و شانه کردن مداوم دارد. بهتر است هفته‌ای دو تا سه بار موی گربه را با برس مخصوص شانه کنید تا هم سلامت پوست و موی او حفظ شود و هم از ریزش مو جلوگیری شود. نکته‌ی جالب این که سیامی‌ها بسیار به شانه شدن موی بدنشان علاقه دارند و این کار باعث نشاط و انرژی مضاعف در آن‌ها می‌شود.

 

بچه گربه سیامی

بچه گربه سیامی

نحوه نگهداری و مراقبت از گربه سیامی

  • همانطور که اشاره شد، گربه‌های این نژاد نیاز به شانه کردن هر روزه ندارند؛ اما بهتر است یک روز در میان یا دو بار در هفته موی گربه را شانه بزنید.
  • سیامی‌ها مستعد بیماری‌های دندانی هستند و به همین دلیل مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان در این نژاد جدی‌تر است. دندان این گربه‌ها باید به طور مرتب و روزانه مسواک زده شو‌‌د.
  • موهای گوش حیوان را در صورتی که بلند شد‌ه است، کوتاه کنید. با توجه به این که سیامی‌ها گوش‌های بلند، پهن دارند، نظافت و تمیزی گوش آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. گوش گربه را هفته‌ای یکبار چک کنید تا مطمئن شوید عفونت، التهاب یا جرم نداشته باشد.
  • اصول تغذیه و خوراک در رژیم غذایی سیامی بسیار مهم است تا گربه دچار اضافه وزن و چاقی نشود.
  • گربه سیامی به علت وابستگی زیاد به صاحبش و اعضای خانواده، نباید ساعات طولانی در خانه تنها بماند تا دچار افسردگی و وسواس نشود.
  • این نژاد بسیار باهوش، بازیگوش و پر جنب و جوش است؛ به همین علت لازم است شرایط منزل به گونه‌ای باشد که سلامت او را به خطر نیندازد.
  • این نژاد به ذاته شکارچی است و به همین  دلیل ناخن‌ها و پنجه‌های تیزی دارد. اگر نگران خط افتادن لوازم چوبی یا خراش بر روی پوست بدنتان هستید، بهتر است ماهی دو بار ناخن‌های آ‌ها را با ناخنگیر مخصوص کوتا‌ه کنید!
  • برخی از گربه‌های این نژاد در مواجهه با شرایط استرس‌زا، ممکن است دچار وسواس نظافت شوند؛ مهم است که شرایط نگهداری گربه به گونه‌ای باشد که او از استرس و تنهایی به دور باشد.
  • همراهی سیامی با صاحبش یکی از مهم‌ترین مواردی است که باعث سلامتی و حفظ نشاط بیشتری گربه سیامی می‌شود.
بیماری‌های سیامی

بیماری‌های سیامی

بیماری‌های گربه سیامی

همه‌ی نژادهای گربه مستعد بروز برخی بیماری‌ها هستند که لازم است قبل از خرید و به سرپرستی گرفتن آن‌ها، اطلاعات مناسبی در این زمینه داشته باشید. گربه‌های این نژاد نیز مانند همه‌ی گربه‌‎ها، مستعد بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری هستند. باید همیشه آب تمیز و پاکیزه در اختیار گربه قرار داد‌ه شود تا او تشویق به نوشیدن بیشتر آب شود و از ناراحتی‌های دستگاه ادراری به دور بماند.

  • بیماری‌های تنفسی و دهان و دندان نسبتا در این نژاد شایع است.
  • مشکلات چشمی و بیماری‌های قلبی از دیگر مشکلات شایع این نژاد است.
  • چاقی یکی دیگر از فاکتورهایی است که اگر چه یک بیماری به حساب نمی‌آید اما باعث بروز بسیاری از بیماری‎ها در نژاد سیامی می‌شود.
خرید گربه سیامی

خرید گربه سیامی

خرید گربه سیامی

اولین نکته هنگام خرید گربه سیامی، فراهم بودن شرایط نگهداری از او است. سیامی گربه بسیار جذاب، محترم و دوست داشتنی است و لازم است شرایط نگهداری و شأن و منزلت او قبل از ورود به خانه حفظ شود!!!

از خرید گربه‌هایی با چشمان لوچ و دم پیچ خورد‌ه اجتناب کنید. و اجازه ندهید حیوانات بیشتری با ذخیره ژنی معیوب در طبیعت به وجود آیند.

قبل از خرید گربه سیامی، از اصالت او و والدینش آگاه شوید؛ حتما شناسنامه و کارت واکسیناسیون حیوان را چک کنید.

گربه را حتما از پانسیون‌ها و مراکز نگهداری معتبر بخرید یا به سرپرستی بگیرید. از خرید توله گربه‌هایی که هنوز نیازمند محبت و سرپرستی مادر هستند اجتناب کنید. گربه و هیچ حیوان خانگی دیگری را از توله‌کش‌ها یا افراد سودجو که سلامت جسمی و روانی حیوان را فدای سود مادی می‌کنند، نخرید.