گربه اسکاتیش فولد نژادی با منشا اسکاتلندی، زیبا و چشمانی گرد و درشت و گوش‌های کوچک، که در نگاه اول، هر شخصی را شیفته‌ی خود می‌سازد. گوش‌های زیبا و تاخورده‌ای این گربه‌ها به علت نوعی جهش ژنتیکی غالب و نادر به وجود آمده که اگر چه زیبا است، اما مشکلاتی نیز برای سلامتی و نگهداری این گربه‌ها به وجود می‌آورد.

گربه‌های نژاد اسکاتیش حیواناتی بسیار باهوش، بازیگوش و مهربان هستند و از جمله پت‌های مناسب برای زندگی آپارتمانی و شهری به حساب می‌آیند.

معرفی گربه اسکاتیش فولد

بارزترین ویژگی گربه‌ اسکاتیش گوش‌های تاخورده و خمیده، صورت گرد و گوشتالود و چشمان درشت آن‌ها که ظاهرشان را شبیه به یک جغد می‌کند! جثه‌ی آن‌ها متوسط بوده و دارای بینی کوچک، همچنین دست و پا و گردنی کوتاه هستند. این نژاد مانند گربه بریتیش بدنی نرم و تپل دارند. پوشش بدن‌ آن‌ها موهایی پشمالو دارند که امکان دارد کوتاه و نرم یا بلند و متراکم باشند.

نژاد گربه اسکاتیش خیلی اهل سر و صدا و شلوغی نیستند و صدای آن‌ها بسیار ملایم است؛ در عین حال گاهی بسیار غرغرو هستند که آن‌ها را بسیار بامزه و دوست‌داشتنی‌تر می‌کند.

انواع گربه اسکاتیش

انواع گربه اسکاتیش

تاریخچه‌ی نژاد گربه اسکاتیش _ Scottish Fold

همانطور که از نام این نژاد بر می‌آید، منشا این نژاد کشور اسکاتلند می‌باشد و عمر درازی نیز از پیدایش آن نمی‌گذرد. در سال 1961، اولین گربه از نژاد اسکاتیش فولد که حاصل یک جهش ژنتیکی نادر است، در مزرعه‌ای در اسکاتلند مشاهده شد. این گربه‌ی مادر، “سوزی” نام داشت که به دلیل گوش‌های خمیده و ظاهر جغد مانندش مورد توجه مزرعه‌دار همسایه قرار گرفت. ویلیام راس مزرعه‌دار، که به گربه‌ها علاقمند بود، یکی از توله‌های سوزی را به منظور نگهداری و تکثیر نژاد خریداری کرد.

او به انگلستان رفت و این نژاد را به نام اسکاتیش فولد (برگرفته از مدل گوش‌های فولد شده و خوابیده و همچنین زادگاه حیوان) ثبت نمود. سپس به کمک یک متخصص علم ژنتیک، در یک بازه‌ی زمانی سه ساله، اقدام به تکثیر و افزایش این نژاد کرد و اینگونه شد که نژاد گربه‌ اسکاتیش فولد توسط یک جهش ژنتیکی نادر و فردی که علاقمند به آن شد، پا به عرصه‌ی وجود گذاشت.

بررسی دقیق‌تر

همانطور که اشاره شد نژاد گربه اسکاتیش فولد حاصل یک جهش و نقص ژنتیکی بوده که باعث شده غضروف‌های بدن این گربه‌ها ضعیف و در نتیجه گوش‌های آن‌ها تا خورده باشد. این گربه‌های دوست داشتنی، اگر چه زیبا و بسیار بامزه هستند اما دارای نوعی نقص ژنتیکی هستند و به همین دلیل از نظر سلامتی، کمی ضعیف‌تر از سایر نژادها هستند.

حتی با اینکه امروزه محصولات متنوعی از مکمل‌های غذایی با کیفیت در بازار وجود دارد. و همچنین محصولاتی مثل مولتی ویتامین بیفار، تریکسی و … به راحتی در دسترس ما هستند. اما در نهایت مشکلات گربه فولد ژنتیکی بوده و یک روتین مکملی نمیتواند مشکلات مفاصل را حل کند.

بچه گربه اسکاتیش

بچه گربه اسکاتیش

یکی از خصوصیات جالب گربه‌های اسکاتیش مدل خوابیدن آن‌ها به پشت است در حالی که دست‌ها و پاهای خود را در هوا نگه می‌دارند. همچنین این گربه‌ها علاقمند هستند روی دو پای خود بنشینند و محیط اطراف را نظاره کنند.

گربه اسکاتیش فولد و مدل گوش‌های تا خورده

گوش‌های تا خورده و خوابیده مهم‌ترین وجه تمایز گربه‌های اسکاتیش فولد می‌باشد؛ همه‌ی گربه‌های اسکاتیش دارای گوش‌های تاخورده نیستند. به طور معمول از هر گربه‌ی مادر که دارای ژن تاخوردگی گوش است، تنها تعدادی از توله‌ها گوش‌های تاخورده را به ارث می‌برند. به دلیل این که تاخوردگی گوش، نوعی نقصان ژنتیکی بوده، باعث بروز مشکلات حرکتی و غضروفی در برخی از گربه‌ها می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان هر دو والد را از ژن تاخوردگی گوش انتخاب نمود. طبیعتا برخی از بچه‌ها نمی‌توانند دارای گوش تا خورده باشند.

گربه اسکاتیش فولد سفید

گربه اسکاتیش فولد

بچه‌ گربه‌ اسکاتیش تا حدود سه هفتگی با گوش‌های تیز و ایستاده زندگی می‌کند. پس از 21 روزگی، کم‌کم گوش برخی از آن‌ها تا خورده می‌شود. تمام خصوصیاتی که در مورد گربه‌ی اسکاتیش بیان شد، هم در گربه‌های با گوش ایستاده و هم گوش‌های خوابیده صدق می‌کند. با این تفاوت که بچه‌ گربه‌هایی که دارای گوش خوابیده نیستند، از نظر سلامتی نسبت به گربه‌هایی که گوش فولد دارند، سالم‌تر هستند.

با توجه به شکل و فرم گوش بچه گربه اسکاتیش شاید این گونه به نظر برسد که این حیوانات از نظر شنوایی نسبت به سایر گربه‌ها ضعیف‌تر هستند؛ اما آن‌ها با وجود گوش‌های خوابیده، شنوایی بسیار تیزی دارند و هیچ تفاوتی از این نظر با سایر گربه‌ها ندارند.

گربه اسکاتیش آن فولد

همانطور که اشاره کردیم همه‌ی توله‌هایی که از یک مادر متولد می‌شوند، دارای گوش‌های تاخورده نیستند؛ برخی از آ‌ن‌ها دارای گوش‌های معمولی هستند که به اسکاتیش آن فولد مشهور هستند. اسکاتیش آن فولدها خصوصیات اسکاتیش‌های فولد را دارند و تنها گوش‌هایشان تا خورده نیست. این گربه‌ها معمولا دارای نقص‌ در غضروف‌ها هم نیستند و زندگی سالم‌تری دارند، اما با این وجود، محبوبیت آن‌ها نسبت به گربه‌های گوش‌های تاخورده کمتر است.

گربه اسکاتیش آن فولد

گربه اسکاتیش آن فولد

طول عمر و جثه‌ی گربه‌های نژاد اسکاتیش

گربه‌های اسکاتیش فولد طول عمری بین 11 تا 14 سال دارند و از سن هفت سالگی به بعد، از میزان جنب و جوش آن‌ها کاسته می‌شود. از نظر جثه و سایز، این گربه‌ها اندازه‌ای متوسط دارند و طول آن‌ها بین 25 تا 30 سانتی‌متر است. وزن ماده‌ی بالغ آن‌ها در حالت نرمال، بین 3 تا 4 کیلوگرم است. گربه‌های نر این نژاد، وزنی بین 4 تا 6 کیلوگرم دارند.

به طور کلی گربه‌های اسکاتیش در رنگ‌های مختلفی، مانند سفید، خاکستری، قهوه‌ای، مشکی و رنگ‌های ترکیبی متولد می‌شوند. رنگ چشم‌ این گربه‌ها با رنگ موی بدن‌شان هماهنگ و تقریبا به همان رنگ است.

ویژگی‌های شخصیتی

گربه‌های اسکاتیش دارای خلق و خویی نرم و ملایم و در یک کلام، اهلی و اهل خانه و خانواده هستند. آن‌ها اخلاقی کودکانه و بازیگوش دارند و این ویژگی را تا پایان عمرشان حفظ می‌کنند. این گربه‌ها علاقه‌ی خاصی به صاحب خود دارند و با او پیوند عاطفی برقرار می‌کنند. یکی از کارهای بامزه‌ی گربه‌های اسکاتیش دنبال کردن صاحبش در اتاق‌های خانه است. اگر صاحب گربه‌ای از نژاد اسکاتیش باشید، از هر اتاق به هر اتاق دیگری که بروید، او را دنبال خودتان خواهید یافت!

کیتن اسکاتیش

کیتن اسکاتیش

این گربه‌ها لوس و محتاج توجه هستند و برای نگهداری در حیاط یا فضای بیرون از منزل، مناسب نیستند.

از نظر هوش، گربه‌های اسکاتیش بسیار باهوش هستند و در یادگیری سریع عمل می‌کنند. آن‌ها همچنین توانایی حل مسائله‌ی بالایی دارند و با بازی‌ها و پازل‌های مخصوص خودشان به شدت سرگرم می‌شوند.

تغذیه و رژیم غذایی

هر حیوان خانگی که سرپرستی آن را بر عهده بگیرید، رژیم غذایی مخصوص به نژاد خود را دارد و گربه‌ اسکاتیش فولد نیز از این قاعده مستثنی نیست. و با توجه به حساس بودن نسبی نژاد این گربه‌ها، لازم است که از برنامه غذایی مناسبی برای او استفاده کنید تا سلامتی او به خطر نیفتد. ترکیب غذاهای تر و خشک و همچین غذاهایی که مختص این نژاد پیشنهاد شده، می‌تواند در حفظ شادابی و سلامتی پت دلبند شما موثر باشد.

اگر یک نوزاد گربه بدون مادر دارید حتما سری به مقاله تقویت بچه گربه ضعیف بزنید.

 

گربه‌ اسکاتیش به دلیل این که خانگی هستند، جنب‌وجوش کمتری نسبت به گربه‌های خیابانی دارند و بیشتر در معرض اضافه وزن قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل لازم است در رژیم غذای خشک گربه اسکاتیش دقت و توجه کافی را لحاظ کنید تا کالری و کربوهیدرات اضافه دریافت نکنند. برنامه‌های روزانه و هفتگی ورزشی، که شامل بازی و پیاده‌روی می‌شود، می‌تواند به حفظ تعادل وزن این گربه‌ها کمک ‌کند.

بچه گربه اسکاتیش

برنامه غذایی اسکاتیش فولد

بازی و سرگرمی

اسکاتیش فولد ها بسیار بازیگوش هستند و در عین حال، با سبک زندگی آپارتمانی خو دارند. آن‌ها ترجیح می‌دهند همیشه کنار صاحب‌شان و در نزدیکی او باشند. گربه‌ نژاد اسکاتیش بسیار علاقمند است در کارهای روزانه‌ همراه شما باشد و در کارهای شما مشارکت کند. اگر به دنبال گربه‌ای هستید که مثل سایه به دنبال‌تان باشد و شما را از این اتاق به آن اتاق همراهی کند، گربه اسکاتیش برای شما مناسب می‌باشد. این گربه‌ها با صاحبان خود و اعضای خانواده ارتباط عاطفی و تعاملی برقرار می‌کنند و نمی‌توانند ساعات طولانی را در خانه تنها بمانند. بهترین سرگرمی برای گربه‌های نژاد اسکاتیش همراهی و مشارکت در کارهایی است که افراد خانواده در حال انجام آن هستند.

پازل‌های هوشی، اسباب‌بازی‌های مخصوص گربه و بازی‌هایی مانند دنبال توپ و اسباب‌بازی دویدن، از سرگرمی‌های مورد علاقه‌ی این گربه‌ها می‌باشد. این نژاد از گربه‌ با کودکان و سایر گربه‌های خانگی یا سگ‌ها  ارتباط تعاملی خوبی برقرار می‌کنند.

بیماری‌های نژاد اسکاتیش فولد

هر نژاد از گربه را که برای نگهداری و سرپرستی انتخاب کنید، در برابر برخی بیماری‌ها آسیب پذیر می‌باشد. بدیهی است که پت خانگی شما در طول عمرش چندین بار دچار بیماری شود و به دامپزشک نیاز پیدا کند. نژاد گربه اسکاتیش فولد بیش‌تر در معرض بیماری‌های‌ ضعف مفصلی، بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (نوعی بیماری قلبی) می‌باشند.

نگهداری گربه اسکاتیش

نگهداری گربه اسکاتیش

بیماری دژنراتیو

نوعی ضعف و بیماری مفاصل است که به صورت پیش‌رونده در دم، مفاصل زانو و مچ پای این گربه‌های دیده می‌شود و ممکن است باعث ایجاد اختلال در حرکت، راه رفتن ضعیف و دشوار و یا بروز درد در حیوان شود. اگر حیوان شما به این بیماری دچار شود، به مرور دچار زوال مفاصل و درد بسیار خواهد شد.

بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

مشکلات قلبی است که باعث می‌شود دیواره‌ی قلب گربه‌های این نژاد، ضخیم شود. این بیماری در گربه‌های نژاد اسکاتیش بیشتر دیده می‌شود اما هنوز به اثبات نرسیده است که این بیماری وراثتی است.

بیماری اُستئوکندرو دیسپلازی

اختلال رشدی در سطح غضروف‌ها و استخوان‌ها است و همان بیماری است که باعث می‌شود گوش گربه‌های اسکاتیش فولد چین بخورد و بر روی صورتشان بخوابد. البته بروز این بیماری در همه‌ی گربه‌های این نژاد دیده نمی‌شود و معمولا در سنین بالاتر به شکل آرتروز مفاصل با شدت‌های مختلف بروز می‌کند.

بیماری پلی کیستیک کلیه

این بیماری نوعی اختلال در عملکرد کلیه‌های گربه است که باعث بروز بیماری و آسیب به بدن گربه مورد علاقه‌تان شود.

 

نگهداری گربه اسکاتیش

گربه اسکاتیش

نگهداری گربه اسکاتیش فولد

با توجه به ضعفی که در غضروف‌ها و مفاصل این گربه‌ها وجود دارد، باید در مراقبت این اعضاء کوشا باشید. البته این تذکر به این معنی نیست که گربه شما بیمار یا ضعیف است؛ در واقع مفاصل اسکاتیش از سایر گربه‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

  • به طور روزانه و هر روز گوش‌های گربه را نگاه و تمیز کنید تا عاری از هرگونه کثیفی و عفونت باشد. با توجه به خوابیده بودن گوش این نژاد، گوش‌ها نیاز به مراقبت و تمیزی روزانه دارند و در برابر آلودگی بسیار حساس هستند. اگر گوش گربه جرم دارد، او را به دامپزشکی ببرید تا از نظر سلامت گوش‌ها بررسی شود.
  • گربه شما نیاز به مسواک زدن روزانه دارد. اگر هر روز این کار را نمی‌کنید، دست کم هفته‌ای یک تا دو بار دندان‌هایش را مسواک کنید.
  • سبد یا جایگاه خواب گربه باید تمیز و مرتب باشد. این گربه‌ها به تمیزی بسیار حساس هستند و علاقمندند محل خواب و استراحت‌شان تمیز باشد.
  • موهای گربه‌ را به طور هفتگی، دو تا سه بار شانه کنید. اگر از نژاد گربه اسکاتیش با موی بلند نگهداری می‌کنید، حداکثر یک روز در میان موهایش را شانه کنید. اگر تمایل دارید موهای گربه عزیزتان کرکی نشود و همیشه تمیز و نرم باشد، شانه کردن روزانه پیشنهاد می‌شود.
  • خاک گربه را که محل دفع فضولات او است، همیشه تمیز نگه دارید.
  • ناخن‌های گربه را در صورتی که بلند شده، کوتاه و تمیز کنید.
  • با توجه به آنچه درباره‌ی سلامتی این گربه‌ها گفته شد و این که اسکاتیش فولد ها اساسا گربه‌هایی خانگی هستند، بهتر است از معاشرت گربه‌تان با گربه‌های خیابانی پیشگیری کنید.
سلامت گربه

سلامت گربه

خرید گربه اسکاتیش فولد

به دلیل شکل ظاهری خاص گربه‌های اسکاتیش فولد، این گربه‌ها بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. یکی از دلایلی که در محبوبیت این نژاد بی‌تاثیر نبوده، هنرپیشه و خواننده‌ی آمریکای، تیلور سوییفت است که از دو گربه‌ی نژاد اسکاتیش مراقبت می‌کرد و هر روز تصاویر گربه‌های محبوبش را در شبکه‌های اجتماعی با طرفدارانش به اشتراک می‌گذاشت.

بچه گربه‌های اسکاتیش بسیار سرگرم‌کننده و دوست داشتنی هستند و قدرت انطباق بالایی با زندگی آپارتمانی دارند. اگر ترجیح می‌دهید گربه‌ای از این نژاد داشته باشید، هنگام خرید باید به سلامت گربه‌ی خود دقت کنید.

از کجا بدانیم گربه اسکاتیش ما سالم است؟

همان طور که اشاره کردیم، گربه‌های این نژاد مستعد بیماری‌های مفصلی و استخوانی هستند و هنگام خرید دقت کنیم که عضو جدید خانواده‌ی ما دچار بیماری مفصلی مادرزادی نباشد. یکی از روش‌ها، صافی دم بچه‌ گربه است. چنانچه دم گربه صاف و ایستاده باشد، نشان دهنده‌ی سلامت مفاصل دم حیوان است و در صورتی که حیوان دمش را بر روی زمین می‌کشد، ممکن است دچار بیماری‌های مفصلی باشد.