گربه پرشین، یا همان گربه محبوب ایرانی، یکی از زیباترین و شناخته‌ترین نژادهای گربه در جهان است. کمتر کسی را امروزه می‌توان یافت که با چهر‌ه‌ی مغرور و ملوس این گربه‌ی جذاب آشنایی نداشته باشد؛ آن‌ها مودب، با وقار و آرام هستند و از نژاد گربه‌های مو بلند یا لانگ هیر به حساب می‌آیند. ظاهر باشکوه و سلطنتی این نژاد باعث می‌‌شود افراد بسیاری علاقمند به نگهداری از آن‌ها باشند؛ خصوصا نمونه سفید رنگ که ظاهر اشرافی و سلطنتی آن بیشتر به چشم می‌آید و همانند یک شاهزاده مغرور و محترم گام بر می‌دارد. اگر قصد نگهداری از یک گربه مهربان و لوس را دارید که اهل شیطنت و شلوغ‌کاری نباشد و از در و دیوار خانه‌تان هم بالا نرود، در ادامه همراه ما باشید تا بهتر و بیشتر گربه ایرانی را بشناسیم.

معرفی نژاد گربه پرشین

پرشین‌ها نیاز چندانی به معرفی ندارند چون تمام علاقمندان به گربه با ظاهر مجلل آن‌ها آشنایی دارند! صورت و چشمان گرد و پر فروغ، گوش‌های کوچک، پوزه و بینی پِخ (پهن و کوتاه) از اولین ویژگی ظاهری صورت پرشین‌ها است. بدن آن‌ها را انبوهی از موهای بلند و نرم پوشانده است؛ دم این گربه‌ها همانند صورت و بدنشان بسیار پشمالو و مجلل است و بر زیبایی ظاهری آنان می‌افزاید. گردن و پاهای آن‌ها نسبتا کوتاه و البته عضلانی است که باعث می‌شود به خوبی وزن سر و بدن حیوان را تحمل کند. پرشین کت‌ها به خوبی با زندگی در کنار صاحبانشان خو می‌گیرند و از جمله حیوانات آرام و کم‌سروصدا هستند.

اگر وقت و حوصله‌ی نگهداری از یک سگ بازیگوش یا یک گربه‌ی پر جنب و جوش را ندارید، پرشین کت از بهترین گزینه‌ها برایتان خواهد بود. او عاشق این است که بر روی پاهای شما بنشیند و از شما نوازش بگیرد. این نژاد خیلی اهل بازیگوشی نیست و اگر در کنار صاحبش نباشد، ترجیح می‌دهد زمان خود را به خواب و استراحت بگذراند! او دوست دارد در محدوده‌ی قانونی و مجاز خود سلطنت کند و از دور ناظر وقایع و اتفاقات اطراف باشد!

بچه گربه پرشین کت

بچه گربه پرشین کت

تاریخچه پیدایش گربه پرشین

همانطور که از اسم پرشین کت استنباط می‌شود، نژاد آن‌ها منشا ایرانی و آریایی دارد؛ اگر چه نمی‌توان به طور دقیق تاریخچه پیدایش این نژاد را بازگو کرد، اما به قطعیت می‌توان گفت دستکم 1000 سال در سرزمین ایران و کشورهای اطراف به طور طبیعی زندگی می‌کرده‌اند. گربه پرشین از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین نمونه گربه در جهان است که از زمان معروفیت تاکنون، همواره جزو محبوب‌ترین حیوانات خانگی بوده است. موی بلند و پرپشت این گربه‌ها به خوبی با شرایط آب و هوایی ایران و کشورهای اطراف تناسب پیدا کرده و باعث میشود تا این گربه‌ها بتوانند به خوبی خود را با طبیعت ایران عجین کنند.

به نظر می‌رسد اولین بار در سال 1620 میلادی، یک تاجر و جهانگرد ایتالیایی به نام  Pietro Della Valle که در کار تجارت ابریشم، ادویه و جواهرات نیز بود، یکی از این گربه‌های جذاب را نیز با خود به ایتالیا برده و از آن نگهداری کرده است. تقریبا در حدود همین سال‌ها، فرد دیگری نیز گربه‌هایی شبیه به همین نژاد را از ترکیه به فرانسه وارد کرده است.

پرشین کت

پرشین کت

این نژاد در هر دو مورد صرفا جهت نگهداری خانگی و نه معرفی یا خرید و فروش به اروپا وارد شدند و به همین دلیل چندان معروفیتی پیدا نکردند. قصه‌ی شهرت گربه‌های پرشین زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که ملکه ویکتوریا دو تا از این گربه‌ها را به سرپرستی گرفت و اسم آن‎ها به عنوان یک نژاد لوکس و سلطنتی بر سر زبان اشراف افتاد. از آن روز تاکنون نه تنها بر میزان شهرت و علاقه مردم پرشین کت‌ها کم نشد بلکه هنوز هم در اکثر کشورهای جهان به عنوان یک حیوان خانگی محبوب و جذاب به سرپرستی گرفته می‌شوند.

انواع گربه پرشین

پرشین کت‌‎ها بیشتر از روی نوع پوزه و فرم صورت دسته‌بندی می‌شوند.

گربه پرشین کلاسیک یا عروسکی Doll Face Persian Cat

این نژاد اصلی‌ترین نمونه از گربه‌های ایرانی است که از سلامت بیشتری نسبت به سایر نژادها برخوردار است و به دلیل وجود بینی طولانی‌تر، که اتفاقا متناسب با صورتش است، بهتر و راحت‌تر نفس می‌کشد و کمتر به بیماری‌های چشمی، تنفسی و قلبی دچار می‌شود.

گربه پرشین فلت یا گربه صورت تخت Peke-Face Persian Cat

این نژاد دارای صورتی صاف و تخت است که به علت یک جهش ژنتیکی رخ داده است. گربه‌های صورت تخت نیاز به مراقبت بیشتری دارند و بیشتر در معرض بیماری‌های تنفسی و چشمی قرار دارند.

گربه ایرانی

گربه ایرانی

پرشین اگزاتیک یا مو کوتاه ایرانی Exotic Shorthair Persian Cat

این نژاد از پرشین‌ها محبوب‌ترین نمونه گربه در جهان است که حاصل میکس پرشین کلاسیک با گربه‌های مو کوتاه آمریکایی است. تمام خصوصیت پرشین کت اصیل به جز خز بلند و ابریشمین در گربه اگزاتیک دیده می‌شود.

گربه پرشین هیمالین Himalayan Persian Cat

این نژاد حاصل میکس پرشین کت با گربه سیامی است که باعث میشود لکه سیاهی بر روی صورت گربه پرشین ایجاد شود. اگر گربه سیامی را دیده باشید، همان  الگوی بدنی تیره بر روی گربه پرشین هیمالین نیز دیده می‌شود. گربه‌های پرشین هیمالین شبیه خرگوش‌های هیمالیایی هستند و به همین علت این چنین نامگذاری شده‌اند. این نژاد تنبلی و خواب‌آلودگی پرشین کلاسیک را ندارد و از نظر جنب و جوش، فعال‌تر و بازیگوش‌تر است.

گربه پرشین فنجانی Teacup

معمولا گونه‌ی فنجانی یا جیبی به دستکاری‌های ژنتیکی در بسیاری از نژادهای سگ و گربه دیده می‌شود. پرشین کت فنجانی سایز و ابعاد بسیار کوچکی دارد و قیمت آن نیز نسبت به سایر پرشین‌ها بالاتر است. البته پرشین فنجانی مشکلات متعددی دارد که باعث می‌شود هم خود پت و هم صاحبش متحمل سختی و هزینه‌های بسیاری شوند؛ به همین دلیل نگهداری و به سرپرستی گرفتن این نژاد اخلاقی نیست.

گربه پرشین از نظر تنوع رنگ پوست و رنگ چشم

گربه‌های ایرانی از نظر رنگ خز و پوست بسیار متنوع و جذاب هستند که هر کدام در عین حال زیبایی خاصی که دارند، طرفداران خاصی نیز دارند:

  • گربه‌های تک‌رنگ یا خالص (سفید، مشکی و …)
  • گربه نقره‌ای یا طلایی (گربه چین چیلا)
  • خاکستری یا طوسی
  • رنگ پوست تبی یا راه راه
  • گربه چند رنگ یا پارتی کالر
  • گربه دو رنگ که در آن خز بدن حیوان تنها از دو رنگ تشکیل شده است.

گربه‌های ایرانی علاوه بر این که پوست و خز بسیار باشکوه و زیبایی دارند، چشمان جذاب و زیبایی نیز دارند. با توجه به اینکه چشم این نژاد درشت و گرد است، رنگ چشم آن‌ها بیش از سایر گربه‌ها دیده می‌شود. چشمان آبی، سبز، مسی و فندقی از زیباترین رنگ چشم‌های این نژاد است که باعث می‌شود زیبایی این نژاد بیشتر به چشم برسد.

گربه پرشین

گربه پرشین

سایز و اندازه و طول عمر گربه پرشین

گربه‌های ایرانی بسیار پشمالو هستند و در نگاه اول ممکن است کمی خِپِل به نظر برسند در حالی که سایز و جثه‌ی متوسطی دارند. از نظر وزن، بین 3 تا 6 کیلوگرم هستند که بستگی به جنسیت و سن و سال گربه دارد. (نرها معمولا سنگین‌تر از ماده‌ها هستند.) ارتفاع و قد این نژاد در حدود 35 تا 45 سانتی‌متر است.

به طور متوسط این نژاد از گربه‌ها بین 10 تا 15 سال عمر می‌کنند که البته این طول عمر با توجه به ذخایر ژنتیکی، نوع تغذیه و شرایط نگهداری متغیر است. در شرایط نگهداری مطلوب گربه پرشین می‌تواند 18 تا 19 سال هم عمر داشته باشد.

آموزش و یادگیری پرشین کت

به طور کلی گربه‌ها استعداد یادگیری کمتری نسبت به سگ‌ها دارند. هوش و یادگیری پرشین کت‌ها کمی کندتر از سایر گربه‌ها نیز هست؛ البته شاید هوش و استعداد بالایی داشته باشند و تنبلی مانع این باشد که خیلی تیز و زرنگ به نظر برسند!

پرشین‌ها گربه‌هایی نازنازی هستند و خیلی نباید انتظار داشته باشید که دقیقا مطابق خواست و میل شما رفتار کنند. به بیان دیگر، این شما هستید که باید با آن‌ها راه بیایید و نازشان را بخرید!

گربه ایرانی

گربه ایرانی

ارتباط با کودکان و سایر حیوانات خانگی

پرشین کت‌ها جزو پت‌های بازیگوش و شیطان محسوب نمی‌شوند؛ آن‌ها کمتر تمایل دارند از در و دیوار بالا بروند و فعال باشند؛ به همین دلیل گزینه‌ی جذابی برای کودکان خردسال به حساب نمی‌آیند. اگر قصد دارید برای کودک خردسال‌تان حیوان خانگی بگیرید، بهتر است به نژاد دیگری به غیر از پرشین فکر کنید! این نژاد بیشتر مناسب برای افراد بزرگسال و نوجوانان است که از گربه انتظار بازیگوشی و سطح فعالیت بالا ندارند.

ارتباط گربه پرشین با انسان‌های بزرگسال یا سایر حیوانات خانگی تا زمانی که مزاحم خلوت و آرامشش نشوند خوب و دوستانه است. او با هر کسی که مزاحم خلوت و گوشه نشینی‌اش نباشد، رفتاری مودبانه و مسالمت‌آمیز دارد! بنابراین بهتر است از او به تنهایی مراقبت کنید و حیوران دیگری را مزاحم اقلیم حکمرانی‌اش نکنید!

سطح  فعالیت و بازیگوشی

اگر به دنبال حیوان خانگی آرام، کم سر و صدا و بی‌آزار هستید، نژاد پرشین کت مناسب شما است؛ آن‌ها حیواناتی آرام با سطح فعالیت پایین هستند. گربه‌های ایرانی به استراحت و خوابیدن علاقه‌ی زیادی دارند و ترجیح می‌دهند گوشه‌ای دنج را برای خودشان انتخاب کنند و در آرامش لم بدهند. رفتارهای پرخاشگرانه، مانند چنگ زدن یا گاز گرفتن و میو میو به ندرت در این نژاد دیده می‌شود مگر آن که احساس خطر کنند و قصد دفاع داشته باشند.

پرشین کت سفید

پرشین کت سفید

مراقبت‌های بهداشتی و مراقبتی از گربه پرشین

  • گربه پرشین اگر چه مزاحمت و خرابکاری نمی‌کند اما به مراقبت روزانه و توجه کافی نیاز دارد. آن‌ها تا حدودی لوس و بدغذا هم هستند!
  • موی پرشین‌ کت باید به طور روزانه و مرتب شانه شود. با توجه به تراکم موی این نژاد، کنه و انگل‌های پوستی ممکن است به راحتی در موی آن‌ها لانه کند. شانه کردن موی گربه را از کودکی انجام دهید تا حیوان به آن عادت کند. همچنین می‌توانید این کار را قبل از غذا خوردن انجام دهید تا حیوان غذا را به عنوان پاداش برای همکاری با شما در نظر بگیرد.
  • دندان این نژاد باید هر روز مسواک زده شود.
  • لازم است ناخن‌های حیوان هر دو هفته یکبار کوتاه شوند.
  • حمام کردن برای خوش فرم ماندن مو و پوست گربه پرشین، ضروری می‌باشد. اگر پرشین را در زمانی که توله است به حمام کردن عادت دهید، در بزرگسالی با قرار دادن او در یک وان آب گرم مشکلی نخواهید داشت و شما را اذیت نمی‌کند.
  • در صورت بروز ترشحات چشمی یا ترشحات بینی، صورت حیوان را با دستمال مخصوص پاک کنید. میتوانید محصولات بهداشتی آن‌ها را به سادگی از پت شاپ ها تهیه کنید. زیرا اشک این حیوان دارای مقداری آهن است که چنانچه پاک نشود و در مجاورت طولانی مدت با موهای صورت حیوان قرار گیرد، اکسید شده و باعث تغییر رنگ موهای اطراف چشم حیوان و حساسیت‌های پوستی می‌شود.
پرشین کت سفید

پرشین کت سفید

همچنین:

  • گوش حیوان باید به طور روتین چک و تمیز شود. اگر حس می‌کنید گوش گربه قرمز شده یا دارای موم و ترشحات بدبو است، او را نزد دامپزشک ببرید.
  • نژاد گربه‌های ایرانی صاحبان خود وابستگی عاطفی پیدا می‌کنند و ترجیح می‌دهند زمان زیادی را در کنار صاحب خود بگذرانند؛ حتی در هنگام خواب و چرت روزانه ترجیح می‌دهند در کنار صاحبانشان استراحت کنند!
  • این گربه‌ها از جمله حیواناتی هستند که نیازمند چکاپ روتین پزشکی هستند. گربه شما باید در بازه‌ی زمانی 6 ماه یکبار توسط دامپزشک معاینه شود.

شیوه‌ی مراقبت و نگهداری از خز و موی گربه پرشین

پرشین کت‌ها موهایی ضخیم، نرم، بلند و بسیار متراکم دارند. خز آن‌ها نیاز به رسیدگی روزانه دارد. شانه کردن مرتب و روزانه باعث سلامت بیشتر موی پت میشود و از گره خوردن و کدر شدن موی بدنش جلوگیری می‌کند، همچنین باعث می‌شود عفونت‌های پوستی در حیوان کمتر شود. یکی دیگر از فواید شانه کردن مداوم پرشین کت، جلوگیری از هیربال یا گلوله مویی است. (گربه‌ها روزانه چند نوبت موی بدن خود را لیس می‌زنند و اگر موهای مرده خارج نشود وارد معده شده و تشکیل گلوله مویی می‌دهد.)

پیشنهاد می‌دهیم حداقل روزی یک بار موی بدن پرشین‌ها را با برس مخصوص شانه کنید تا موهای مرده از بدن پت جدا شود و در خانه نریزد. به غیر از ریزش روزانه، این نژاد دو بار در سال نیز ریزش مو را تجربه می‌کند. البته مصرف غذا و مکمل‌های با کیفیت و همچنین قرص ضد ریزش مو گربه تا حد زیادی سلامت پوشش بدن پرشین را تضمین میکند.

ذکر این نکته ضروری است که موی این حیوان تا حدودی حساسیت‌زا است و با توجه به این که ریزش موی بالایی دارد، نگهداری از آن برای افرادی که آسم و آلرژی دارند ممکن است باعث تشدید بیماری شود.

گربه پرشین کلاسیک

گربه پرشین کلاسیک

تغذیه و رژیم غذایی پرشین کت

قبل از هر چیز لازم است بدانیم که میزان غذای سگ و گربه ارتباط مستقیمی با میزان فعالیت حیوان دارد؛ بنابراین اگر از حیوانی با سطح فعالیت پایین نگهداری می‌کنید نباید به او بیش از اندازه غذا بدهید. پرشین کت‌ها به غذای باکیفیت و مقوی اما به میزان کم نیاز دارند. در انتخاب برند غذای گربه این نژاد دقت کنید تا سلامت عمومی او بهتر حفظ شود. دادن غذای بیش از اندازه باعث چاق شدن گربه و اضافه وزن او می‌شود که این مساله نیز در روند سلامتی او اثر منفی خواهد گذاشت.

گربه‌های ایرانی کمی بدغذا و وسواسی نیز هستند؛ بنابراین سعی کنید از رژیم غذایی یکسانی برای او استفاده کنید و تا جای ممکن برند غذای خشک گربه عزیزتان را تغییر ندهید. با توجه به این که گربه ایرانی خیلی اهل بازیگوشی نیست و سطح فعالیت نسبتا پایینی دارد، باید او را دائما از نظر اضافه وزن چک کنید و از رژیم غذایی کم کالری اما مقوی برای او استفاده کنید.

گربه باید به آب آشامیدنی تمیز و تازه دسترسی داشته باشد.

گربه ایرانی سفید

گربه ایرانی سفید

نگهداری از گربه پرشین برای چه کسانی مناسب است؟

به طور معمول گربه‌ها، برخلاف سگ‌ها، از محیط‌های شلوغ و پر رفت و آمد خوششان نمی‌آید. این خصوصیت رفتاری در گربه پرشین پررنگ‌تر از سایر نژادها است. پرشین کت‌ها به محل زندگی خود علاقه دارند و ترجیح می‌دهند در یک جای ثابت و بدون تغییر زندگی کنند. آن‌ها از جابجایی وسایل منزل و تغییر دکوراسیون متنفر هستند و محیط‌های شلوغ را که خلوت آن‌ها را بر هم بریزد، دوست ندارند. اگر خانواده‌ای پر رفت و آمد هستید نگهداری از این نژاد برایتان مناسب نیست.

همانطور که گفته شد این گربه‌ها با بازیگوشی و فعالیت زیاد هم رابطه خوبی ندارند. و در عین حالی که با کودکان دوست هستند، تمایلی به بازیگوشی با آن‌ها ندارند. بنابراین اگر کودک خردسالی دارید لازم است رفتار مناسب با نژاد گربه پرشین را به او آموزش دهید.

بیماری‌های گربه پرشین

پرشین کت کلاسیک از نظر ذخیره ژنتیکی، سالم است اما به علت فرم خاص صورت، خصوصا گونه فلت و سوپر فلت، مستعد برخی بیماری‌ها است که باعث می‌شود نیازمند توجه و مراقبت پزشکی باشد. در ادامه به بیماری‌های رایجی که ممکن است این نژاد را درگیر کند، اشاره می‌کنیم:

  • بیماری‌های کلیه

بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری یکی از مشکلات رایج در بین همه‌ی نژادهای گربه است و گربه پرشین نیز از آن مستثنی نیست.

  • مشکلات تنفسی و ریوی

فرم خاص صورت پرشین کت‌ها باعث می‌شود این نژاد حساسیت بیشتری داشته باشند و در صورت شرایط نامساعد زندگی، دچار بیماری‌های تنفسی شوند.

  • مشکلات قلبی

به طور ژنتیکی گربه‌ ایرانی دچار مشکلات قلبی است و لازم است هر 6 ماه یکبار چکاپ شود تا در صورت نیاز درمان به موقع برای او صورت گیرد.

  • مشکلات چشمی

به دلیل پیچ خوردگی در مجرای اشکی این نژاد، اشک‌ریزی در آن‌ها شایع است. صورت پخ و فلت پرشین کت‌ها باعث می‌شود علاوه بر این که سطح آبریزش چشم این گربه‌ها بالا باشد، آن‌ها مستعد بیماری‌های چشمی مختلف نیز باشند.

  • مشکلات پوستی

این نژاد موهای بلند و متراکم دارند که نیازمند مراقبت روزانه و همیشگی است. عدم نگهداری روزانه و مراقبت مداوم آن‌ها را مستعد بروز بیماری‌های پوستی و آلرژی‌های پوستی می‌نماید.

بچه گربه ایرانی

بچه گربه ایرانی

قیمت گربه پرشین

گربه پرشین‌ بر اساس نوع چهره که کلاسیک، فلت یا سوپر فلت باشند قیمت‌های مختلفی دارد. همچنین رنگ مو و خز بدنشان عامل دیگری است که قیمت این گربه‌ها را بالا و پایین می‌کند. گربه‌هایی با خز مشکی، خز سفید با چشمان آبی، خاکستری و طوسی طرفداران بیشتری دارند و طبیعتا قیمت بالاتری نسبت به سایر رنگ‌ها خواهند داشت.

گربه پرشین بلو یا آبی (پرشین چین چیلا) گرانقیمت‌ترین نمونه از این نژاد است که بسیار کمیاب بوده و نزد اروپایی‌ها محبوب و پرطرفدار است. گربه چین چیلا در واقع خزی سفید رنگ دارد. که سطح رویین آن را موهای طلایی یا نقره‌ای پوشانده است.