شیتزو، به معنای شیر کوچک، سگ محترمی است که مانند یک گربه خودش را برای شما لوس می‌کند! او روی پاهای شما می‌نشنید و به دوستی و ناز و نوازش شما علاقمند می‌باشد. شاید مهم‌ترین برگ برنده این نژاد، انطباق او با شرایط مختلف است؛ چه منزلی آپارتمانی داشته باشید چه خانه‌ای ویلایی و حیاط‌دار، شیتزو سگ مناسبی برای شما خواهد بود. او یک سگ زیبا و خاص با سابقه زندگی در قصرهای سلطنتی است!

معرفی سگ نژاد شیتزو

در یک کلام، شیتزو سگی شیک و زیبا با رفتاری محترمانه است! او شیرین و پر جنب و جوش می‌باشد و به بازیگوشی علاقه دارد. این خصوصیات را به جثه‌ی کوچک او بیفزایید تا بهتر درک کنید که شیتزو چقدر برای بازی با کودکان مناسب به‌شمار میاید.

شیتزوها موهای بلند و ظاهر بانمکی دارند، کمتر پارس می‌کنند و با میهمان‌ها به گرمی رفتار می‌کنند. او به معنای کامل کلمه، یک سگ آپارتمانی است که می‌تواند برای کودکان و نوجوانانی که به نگهداری حیوان خانگی علاقمند هستند، گزینه‌ی مناسبی باشد.

سگ شیتزو

سگ شیتزو

تاریخچه سگ  Shih Tzu

شیتزو یکی از قدیمی‌ترین نژادهای سگ است که به صورت انتخاب طبیعی به وجود آمده است. خاستگاه آن، تبت می‌باشد. از نژاد والدین شیتزو، اطلاعات دقیق و موثق در دست نیست اما به نظر می‌رسد این نژاد میکسی از نژاد لهاسا آپسو و پیکینیز است. دانشمندان تاریخچه پیدایش این سگ‌ها را حداقل 2000 سال تخمین می‌زنند. این سگ‌ها تا قرن 16 میلادی، منحصرا در تبت وجود داشتند؛ نقاشی‌ها و دست‌نوشته‌های مختلفی که از این دوران هست، سگ‌های کوچک با قیافه‌ای شیر مانند را به تصویر کشیده است که به نظر می‌رسد همین شیتزوهای امروزی باشند.

شیتزو در قرن 17 میلادی از تبت به چین و در واقع، قصر امپراطور برده شد و در آنجا پرورش یافت. امپراطور چین و ملکه، یکی از طرفداران این سگ کوچک جذاب بودند و از آن نگهداری می‌کردند. جالب است که بدانید سگ شیتزو با این که نژادی نسبتا قدیمی بشمار میرود اما تا سال 1930 پایش به کشورهای غربی باز نشده بود؛ زیرا چینی‌ها و در واقع، ملکه و امپراطور اجازه اهدا یا خرید و فروش این نژاد را به غربی‌ها نمی‌دادند! این سگ در قصرهای سلطنتی و خاندان اشرافی چین، بسیار محبوب و به نوعی مقدس شمرده می‌شد و امپراطور به پرورش دهندگان این نژاد هدایای ارزشمندی تقدیم می‌کرد. اگر قصد دارید یک شیتزو اصیل را به سرپرستی بگیرید، بدانید که یک حیوان اشرافی و نازپرورده را به خانه می‌برید که سال‌ها با پادشاهان و ملکه‌ها نشست و برخاست داشته است!

اولین بار در سال 1930 یک جفت از سگ شیتزو به انگلستان وارد شد و نژادش در سال 1946 به ثبت رسید.

مشخصات ظاهری سگ شیتزو

شیتزوها شبیه به یک شیر کوچک هستند که سر آن‌ها با انبوهی موی یال مانند پوشانده شده! شیتزو سگی عروسکی یا فانتزی شناخته می‌شود و در گروه سگ‌های آپارتمانی دسته‌بندی می‌شود. همه‌ جای بدن او مو دارد؛ حتی ریش و سبیل هم دارد که اگر ریش او بلند شود، شبیه به امپراطورهای چین باستان می‌شود!

شیتزوها چشم‌های درشت و صورت صاف و فلت دارند؛ پوزه‌ی این سگ‌ها کوچک، و بینی آن‌ها زیبا و سیاه‌رنگ است. از نظر رنگ، شیتزو در رنگ‌هایی مختلفی مانند سفید، سیاه، طلایی، قرمز، قهوه‌ای، خاکستری و به صورت ترکیبی دیده می‌شود.

سایز و اندازه

در مقایسه با بسیاری سگ‌ها، شیتزو در دسته سگ‌های کوچک قرار می‌گیرد. او قدی بین 23 تا 26 سانتی‌متر و وزنی بین 3 تا 7 کیلوگرم دارد؛ نر و ماده این نژاد تقریبا یک سایز دارند و از نظر ظاهری، اختلاف چندانی با یکدیگر ندارند.

به دلیل سایز کوچکی که این سگ‌ها دارند، نگهداری از آن‌ها کار دشواری نیست و در آپارتمان‌های کوچک و بزرگ سازگاری دارند.

سرپرستی حیوان خانگی

سرپرستی حیوان خانگی

طول عمر سگ شیتزو

سگ‌های نژاد شیتزو بین 10 تا 18 سال عمر می‌کنند. این فاصله زمانی نسبتا زیاد، وابسته به شیوه‌ی نگهداری مناسب، تغذیه سالم و بیماری‌های ژنتیکی است که ممکن است سگ‌های این نژاد با آن درگیر باشند. چنانچه شرایط نگهداری شیتزو استاندارد باشد، تا حدود 20 سال نیز عمر می‌کند که تقریبا طول عمر زیادی در بین سگ‌ها محسوب می‌شود.

پوشش مویی

شیتزوها سگ‌های پشمالویی هستند. بدن او را دو لایه مو پوشانده است که لایه‌ی زیرین پشمی، کرکی و پر مانند و لایه‌ی رویی مو مانند، ابریشمین و صاف می‌باشد. موهای شیتزوها رشد می‌کنند و بلند می‌شوند به حدی که حتی روی زمین هم کشیده می‌شوند؛ اما معمولا به دلیل دشواری نگهداری، صاحبان شیتزو موهای آن‌ها را کوتاه می‌کنند. همین مساله باعث شده که مدل‌های مختلفی از موهای شیتزو وجود داشته باشد. یعنی شما می‌توانید با بردن سگ عزیزتان به آرایشگاه مخصوص سگ‌ها، مدل‌های جالب و متنوعی برای او سفارش دهید! شیتزوهای اصیل، دارای موهای صاف هستند و پوشش بدن آن‌ها فرفری و پشمی نیست.

دم شیتزو منحنی و مملو از مو است که بر زیبایی این نژاد می‌افزاید.

بهداشت و سلامت مو

به دلیل بلند بودن موی شیتزوها و اجتناب از گره خوردن موی بدنشان، مساله شانه کردن هر روزه مو ضرورت دارد. شانه کردن مداوم موی بدن سگ، باعث سلامت بیشتر پوست و مو و ایجاد ظاهری براق و ابریشمین می‌شود. اگر حوصله‌ی شانه کردن و آرایش موی سگ‌تان را ندارید، بهتر است در فواصل کوتاه، موی او را کوتاه کنید؛ در غیر این صورت موی زیبای شیتزو، کرکی و گره گره خواهد شد. این سگ‌ها به ماهانه یکبار حمام نیز نیاز دارند تا موهایشان تمیز و ابریشمین شود. پس از حمام کرد، گوش‌ها و موی بدن حیوان را خشک کنید.

سگ آپارتمانی

سگ آپارتمانی

آرایش مو شیتزو

بلندی موی شیتزوها به حدی است که می‌توان موی آن‌ها را مانند انسان شانه کرد، بیگودی پیچید، با کش مو بست یا با اتوی مو صاف کرد! البته که این کارها معمولا به صورت روزانه و روتین انجام نمی‌شود زیرا هم وقت‌گیر است و هم باعث آزار حیوان می‌شود. در بسیاری از نمایش‌های مخصوص حیوانات، موی شیتزوها توسط آرایشگران مخصوص زینت می‌شود تا بر زیبایی آن‌ها بیفزاید.

بلند شدن بیش از اندازه موی شیتزو، روند دشواری را برای نگهداری‌اش رقم می‌زند. در صورتی که موی حیوان بیش از اندازه بلند شود، ممکن است بر روی زمین بمالد و در راه رفتن او اختلال ایجاد کند. همچنین موی بلند ممکن زاویه دید حیوان را محدود کند. بنابراین کوتاه شدن مو توصیه می‌شود. موی شیتزو چه کوتاه باشد و چه بلند، لازم است به طور مرتب و روزانه، موهایش را شانه بزنید.

ریزش مو سگ شیتزو

برخلاف تصور، شیتزوها ریزش موی بسیار کم و ناچیزی دارند به طوری که می‌توان گفت اصلا موی آن‌ها نمی‌ریزد! این مقدار ریزش موی بسیار کم را مقایسه کنید با سگ‌های دوبرمن و ژرمن شپرد که برخلاف تصور، ریزش موی بسیار زیادی دارند.

اگر سگی از نژاد شیتزو را به سرپرستی بگیرید می‌توانید امیدوار باشید که موهای او را کمتر بر روی فرش و مبل یا وسایل خانه مشاهده خواهید کرد. تنها مساله در مورد موی شیتزوها، شانه کشیدن روزانه است!

ریزش مو سگ Shih Tzu

ریزش مو سگ Shih Tzu

سگ آپارتمانی شیتزو

آیا شیتزو سگی آپارتمانی است؟ شاید این گونه به نظر برسد که جثه‌ی کوچک شیتزو است که او را تبدیل به یک سگ آپارتمانی مناسب کرده؛ اما تنها جثه‌ی کوچک او دخیل نیست! بسیاری از سگ‌ها، مانند نژاد پامرانین، با وجود جثه‌ی کوچک و ظاهر زیبایی که دارند، سگ‌های آرامی نیستند و حتی به کسانی که برای اولین بار سگ نگه می‌دارند، توصیه نمی‌شود.

آنچه شیتزو را تبدیل به یک سگ آپارتمانی مناسب می‌کند، نه جثه‌ی کوچک او، بلکه رفتار موقر و متین او است. شیتزو، ساکت است، رفتاری محترمانه و مودبانه دارد، در عین حالی که بازیگوش است، شخصیت آرام و سطح انرژی نسبتا پایینی نسبت به سایر سگ‌ها دارد. او با کودکان و میهمانان به خوبی رفتار می‌کند و جزو سگ‌هایی نیست که با پارس کردنش باعث آزار و اذیت همسایگان شود. او به خوبی با زندگی آپارتمانی خو می‌گیرد و اگر او را آموزش دهید، پایبند به قوانین می‌باشد.

توله شیتزو

توله شیتزو

رفتار و خلق‌وخوی

شیتزو‌ها سگ‌های خوشحالی هستند. آن‌ها بازیگوش و پر جنب و جوش‌اند و همیشه آن‌ها را در حال شادی و نشاط خواهید دید. همچنین آرام اهستند و به صاحبشان علاقه دارند؛ به طوری که شما را در منزل و اتاق‌های خانه دنبال می‌کنند!

آن‌ها برای همراهی و دوستی با انسان پرورش داده شده‌اند؛ بنابراین نباید از آن‌ها انتظار کارهایی مانند شکار یا نگهبانی داشته باشید. این سگ‌ها همانطوری که از ظاهرشان بر می‌آید، سگ‌ آپارتمانی و عروسکی هستند و به عنوان سگ کاری شناخته نمی‌شوند.

میزان پارس کردن و سر و صدای شیتزوها کم است و معمولا اهل خرابکاری نیستند. آن‌ها با کودکان، سایر حیوانات و غریبه‌ها رفتار متعادل و دوستانه‌ای دارند.

رابطه با کودکان و سایر حیوانات خانگی

ارتباط شیتزو با کودکان بسیار دوستانه است. جثه‌ی کوچک این سگ باعث می‌شود یک کودک خردسال هم بتواند با او دوستی کند، او را به گردش ببرد یا با او بازی کند. البته بسیاری از سگ‌های بزرگ هم با کودکان ارتباط خوبی دارند و حتی می‌توانند از کودک شما مراقبت کنند؛ اما در اینجا منظور ما این است که اندام کوچک شیتزو همراهی او را با کودک آسان‌تر و ممکن می‌سازد.

شیتزو سگ بازیگوشی نیز هست و به خوبی می‌تواند هم‌پای بازیگوشی کودکان بدود و شادی کند. ارتباط شیتزوها با سایر حیوانات، گربه‌ها و سگ‌های دیگر نیز دوستانه و محبت‌آمیز است.

آموزش و تربیت سگ شیتزو

در مقوله آموزش نیز، سگ شیتزو شما را شگفت‌زده خواهد کرد. آن‌ها جزو باهوش‌ترین نژادهای سگ هستند و دستورات جدید را به سرعت می‌آموزند. البته آموزش این نژاد باید از سنین کم و با جدیت دنبال شود تا  بهترین نتیجه گرفته شود. بهتر است از زمان توله‌گی، فرامینی مانند بشین، برو، بیا، ساکت و … را با سگ خود تمرین کنید تا او آداب اجتماعی و رفتار درست را فرا بگیرد. سگ‌های این نژاد خیلی ماجراجو نیستند و به شیطنت‌هایی که بسیاری از سگ‌ها مانند هاسکی‌ها انجام می‌دهند، علاقه‌ای ندارند، اما اگر آموزش آن‌ها را جدی نگیرید، ممکن است دردسرهایی نیز ایجاد کنند.

کوتاهی مو سگ

کوتاهی مو سگ

شیتزوها به طور معمول نگهبان نیستند، اما اگر از سنین کودکی آن‌ها را آموزش دهید، یاد می‌گیرند که در مواقع خطر پارس کنند یا کم و بیش در منزل نگهبانی دهند؛ البته که جثه‌ی کوچکشان، مانع تبدیل شدن آن‌ها به یک سگ نگهبان ایده‌آل می‌شود.

برای آموزش و تربیت سگ‌های شیتزو کافی است روزانه 15 تا 20 دقیقه زمان صرف کنید و فرمان‌های ضروری را به او بیاموزید. استفاده از تشویقی‌های مناسب روند آموزش را برایتان تسهیل خواهد کرد.

انواع شیتزو

نژاد شیتزو تا سال 1930 که منحصرا در چین و کاخ‌های سلطنتی زندگی می‌کرد، به صورت خالص تکثیر می‌شد؛ اما پس از ورود آن به کشورهای غربی، از جمله انگلستان و آمریکا، اصلاحات ژنتیکی متعددی بر این نژاد اعمال شد که باعث شد خصوصیات رفتاری و ذخیره ژنتیکی شیتزوها دچار تغییراتی شود. شیتزو کراس، شیتزو عروسکی یا فانتزی، شیتزو فلت، شیتزو تریر و … حاصل جفت‌گیری یا اصلاحات ژنتیکی این نژاد هستند که در ادامه به طور مختصر هر کدام را معرفی خواهیم کرد.

شیتزو کراس چیست؟

به سگ‌هایی که حاصل ترکیب و جفت‌گیری سگ شیتزو اصیل با یک نژاد دیگر هستند، شیتزو کراس گفته می‌شود. نژادهایی مثل تریر، پودل، اسپانیل و مالتیز می‌توانند با سگ نژاد شیتزو میکس شوند. سگ‌های شیتزو کراس قیمت پایین‌تری از شیتزوهای اصیل دارند و در ایران هم به وفور دیده می‌شوند.

شیتزو کراس اگرچه قیمت کمتری دارد اما از سلامت بیشتری برخوردار است. سگ‌های کراس یا میکس، نسبت به شیتزوهای اصیل و خالص، کمتر به بیماری‌های این نژاد مبتلا می‌شوند و در رنگ‌های خاص و زیباتری نیز دیده می‌شوند.

شیتزو تریر

نوعی سگ شیتزو کراس است که از ترکیبت و جفت گیری سگ نژاد شیتزو اصیل با سگ تریر به دست می‌آید. شیتزو تریر سگ زیبایی است و در ایران بسیار محبوب است. شیتزو تریر برای نگهداری در منزل بسیار مناسب است و سگ مهربانی است که به صاحبش عشق می‌ورزد.

مالشی (شیتزو  و مالتیز)

از میکس سگ شیتزو با سگ نژاد مالتیز، شیتزو مالتیز به وجود می‌آید که با نام‌های مالتی‌زو، مالتزو و مال‌شی نیز شناخته می‌شود. سگ‌های این نژاد خصوصیات برتر والدین خود را به ارث می‌برند و سگ‌های زیبا و سالمی هستند. این سگ‌ها در رنگ‌های بسیار زیبایی دیده می‌شوند و موهای آن‌ها اندکی فرخوردگی دارد که به زیبایی و جذابیت آن‌ها می‌افزاید.

سوپر فلت

به طور کلی، سگ‌های شیتزو صورت و پوزه‌ای صاف و کوتاه و در اصطلاح فلت دارند. این ویژگی حاصل نقصی ژنتیکی است که ظاهر صورت آن‌ها را از سایر سگ‌ها متمایز کرده است. البته این نقص، نه تنها در سگ‌های نژاد شیتزو، بلکه در بولداگ، پرشین کت و پاگ نیز دیده می‌شود که باعث ظاهر بامزه‌ای در این حیوانات می‌شود.

شیتزو سوپر فلت نوعی سگ است که نقص ژنتیکی صورت صاف در او پر رنگ‌تر است به همین دلیل، صورت او صاف‌تر از دیگر سگ‌های نژادش می‌باشد. بسیاری از فروشنده‌ها، با جفت‌گیری سگ‌هایی که صورت فلت در آن‌ها بیشتر است، اقدام به توله‌گیری می‌کنند و سگ‌های سوپر فلت را گرانتر از سگ‌های دیگر می‎فروشند. البته باید بدانید که این سگ‌ها از بیماری‌های مختلفی رنج می‌رند و خرید آن‌ها اخلاقی نیست. سگ‌های شیتزو سوپر فلت‌ مشکلات متعددی، خصوصا در زمینه تنفس و غذا خوردن دارند که در آینده شما را به دردسر خواهد انداخت.

عروسکی یا شیتزو مینیاتوری

این نژاد همانطوری که از نامش پیدا است، ظاهری عروسکی و فانتزی دارد. اندازه‌ی سگ‌های نژاد شیتزو عروسکی از سایر سگ‌های هم‌نژادش کوچکتر است و به همین دلیل، آسیب‌پذیری بیشتری دارد. این صفت ممکن است حاصل میکس سگ شیتزو با نژادهای کوچکتر و یا نوعی بیماری باشد که از رشد سایزی سگ جلوگیری می‌کند.

گاهی سایز این سگ‌ها چنان کوچک است که در جیب یک پالتو هم جا می‌شوند. برای معرفی این نژاد، از کلمات شیتزو مینیاتوری، شیتزو توی Toy یا تیکاپ  Teacup استفاده می‌شود. واژه تیکاپ به سایز کوچک این سگ‌ها اشاره دارد و بیانگر این است که حتی در یک فنجان چای نسبتا بزرگ هم جای می‌گیرند؛ اگرچه این نام، صفتی مبالغه‌آمیز است.

خرید شیتزو مینیاتوری به علت بیماری‌هایی که این نژاد را درگیر می‌کند، همچنین به دلیل عدم رعایت حقوق حیوانات توصیه نمی‌شود.

تغذیه

شیتزو نژاد سالم و در عین حال حساسی است. آن‌ها باید با غذای باکیفیت مانند جوسرا، رویال کنین و … تغذیه شوند؛ رژیم غذایی آن‌ها باید طبق دستور دامپزشک و بر اساس شرایط جسمی‌شان باشد. هم غذای خانگی و هم غذای تجاری می‌تواند در برنامه غذایی‌شان گنجانده شود. تغذیه و رژیم غذایی سگ را با توجه به سن و سال او در نظر بگیرید؛ سگ‌های پیر و مسن نژاد شیتزو به کالری کمتری نیاز دارند که اگر رعایت نکنید، سگ محبوب‌تان دچار اضافه وزن و بیماری‌های متعدد دیگری خواهد شد.

شیتزو، جثه‌ی کوچکی دارد و اگر چه سگی پر جنب و جوش است، با این وجود نباید در تغذیه او افراط کنید. حتی میزان تشویقی که به او می‌دهید باید روال منطقی را طی کند تا او را دچار چاقی و اضافه وزن نکند.

شیتزو ها به دلیل جنب و جوش بالا و بازیگوشی، نیازمند نوشیدن آب هستند؛ به همین دلیل باید آب کافی و تمیز در دسترس او باشد. نوشیدن آب کافی در سلامت دستگاه ادراری موثر است و از رسوب املاح در کلیه او جلوگیری می‌کند.

توله سگ شیتزو

توله سگ شیتزو

مصرف مولتی ویتامین

تغذیه شیتزو چه از غذاهای تجاری باشد چه خانگی باید از دستور خاصی پیروی کند تا سگ دچار حساسیت یا آلرژی نشود. از تغییر ناگهانی رژیم غذایی سگ بپرهیزید و از دادن غذای زیاد یا مولتی‌ویتامین‌های غیر ضروری و بدون دستور دامپزشک اجتناب کنید. دریافت املاح و مولتی‌ویتامین‌های اضافه در سگ‌های این نژاد، حیوان را مستعد سنگ کلیه یا سنگ مثانه می‌نماید. سعی کنید از برندهای معتبری مانند مولتی ویتامین بیفار ، تریکسی و … استفاده کنید.

یکی از نکات مهم در تغذیه و سلامت شیتزوها مسئله افت قند است. سطح قند خون این نژاد کمی پایین است و اگر حیوان دیر غذا بخورد ممکن است با افت قند مواجه شود. تغذیه شیتزو باید کم اما در وعده‌های غذایی بیشتری باشد تا سطح قند خون او نوسان کمتری داشته باشد.

بیماری‌ها

شیتزو سگ سالمی است و به دلیل اینکه در طول تاریخ در محیط سلطنتی رشد و پرورش یافته، سگی با ذخیره ژنتیکی سالم است. همانطور که اشاره کردیم، عمر شیتزوها در رده عمر سگ‌ها نسبتا زیاد است، با این وجود، برخی بیماری‌ها ممکن است سگ نژاد شیتزو را درگیر کند.

دیسپلازی مفصل ران

ابین بیماری ارثی و نسبتا شایع در اکثر نژادهای سگ است. این بیماری به علت رشد غیرعادی مفصل ران رخ می‌دهد که روند راه رفتن سگ را با مشکل مواجه می‌کند. اضافه وزن و تغذیه نامناسب باعث تشدید این بیماری می‌شود. با تغذیه مناسب و دارو می‌توان روند بیماری را تا حدودی کنترل کرد. در غیر این صورت، جراحی پیشنهاد می‌شود.

بیماری‌های ادراری و کلیه

سنگ کلیه یا سنگ مثانه از دیگر بیماری‌های شایع بین نژاد سگ‌های شیتزو است. مصرف بیش از اندازه پروتئین و کلسیم باعث ایجاد سنگ می‌شود که ممکن است در اثر تغذیه اشتباه یا استفاده ازیاد از املاح و مولتی‌ویتامین‌ها رخ دهد. اگر سگ دچار مشکلاتی در دفع ادرار بود یا در ادرار او خون مشاهده کردید، او را نزد دامپزشک ببرید. سعی کنید همیشه آب پاکیزه و به مقدار لازم در اختیار سگ قرار دهید. نوشیدن آب کافی و عدم حبس ادرار تا حد زیادی از بروز بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار در این نژاد پیشگیری می‌کند. زیرا در این شرایط مجبور به خوردن غذاهای تخصصی درمانی مانند غذای یورینری می‌شوند.

نگهداری از سگ

نگهداری از سگ

 بیماری‌های چشم

از جمله بیماری‌هایی است که برخی شیتزوها با آن درگیر می‌شوند که علت آن درشتی و بیرون زدگی حدقه چشم و بلندی موی حیوان است. با مشاهده‌ی هرگونه قرمزی، عفونت، ترشح بیش از اندازه، خارش و … سگ را نزد دامپزشک ببرید. پیشنهاد می‌دهیم موی اطراف چشم سگ را کوتاه کنید یا با کش مو در بالای سرش ببندید.

 آلرژی

حساسیت یکی از بیماری‌های شایع در سگ‌های نژاد شیتزو است که درمان آن، با حذف ماده‌ی آلرژن انجام می‌شود. سگ‌های این نژاد نسبت به سایر سگ‌ها حساسیت بیشتری دارند و ممکن است به طور مکرر به آلرژی مبتلا شوند. آلرژی ممکن است پوستی، استنشاقی یا خوراکی باشد. سگ‌های شیتزو در برابر ماده آلرژی حساس هستند و با کوچکترین تغییری، حتی تغییر در رژیم غذایی یا استفاده از یک شوینده، ممکن است دچار حساسیت یا آلرژی شوند.

 عطسه برعکس

این مشکل، بر اثر عدم بهداشت مناسب یا هنگامی که سگ سریع غذا می‌خورد یا هیجان زده می‌شود، رخ می‌دهد. هنگام عطسه برعکس، مایعات داخل بینی به کام نرم می‌ریزد و باعث می‌شود مجرای تنفسی سگ برای لحظاتی بسته شود و او حس خفگی کند. البته این مساله بیماری جدی نیست و با ماساژ دادن گلوی سگ درمان می‌شود.

عفونت مجرای گوش

عفونت و قرمزی گوش در شیتزوها به دلیل حجم بالای مو و گوش‌های بلند و افتاده نسبتا شایع است. اگر قرمزی یا بوی بد را در گوش حیوان مشاهده کردید، برای درمان آن اقدام کنید.

شرایط نگهداری سگ شیتزو

محیط زندگی شیتزو باید از نظر گرما و سرما متعادل باشد. شیتزو به دلیل صورت صاف و فلتی که دارد، در هوای سرد دچار آسیب می‌شود؛ زیرا باد سرد مستقیم به صورت و ریه حیوان وارد می‌شود و تولید بیماری می‌نماید. البته هوای گرم هم برای نگهداری سگ شیتزو مناسب نیست زیرا پوشش مویی بلند و متراکم او را دچار گرمازدگی می‌کند.

کوچک بودن جثه‌ی شیتزو او را تا حدی آسیب‌پذیر می‌کند؛ بنابراین باید مراقبت او باشید تا در مواجهه با کودکان دچار آسیب نشود. همچنین پریدن از ارتفاعات یا جنب‌وجوش زیاد در محیط ناایمن ممکن است به مفاصل و پای او آسیب بزند.

سگ نژاد کوچک

سگ نژاد کوچک

نکات بهداشتی و مراقبتی سگ شیتزو

نژاد شیتزو مستعد بروز بیماری‌های چشمی است. سعی کنید موهای سگ را کوتاه کنید تا با رفتن در چشم حیوان باعث آسیب چشمی و عفونت نشود. اگر قصد این کار را ندارید، موهای اطراف چشمش را با یک کش نرم ببندید.

  •       گوش، چشم و بینی سگ را به طور مرتب چک کنید تا مطمئن شوید عفونت یا التهاب ندارد.
  •       سعی کنید دندان سگ را روزی یکبار یا حداقل سه بار در هفته مسواک بزنید تا بهداشت دهان و دندان او رعایت شود. چکاپ دندان‌ها و جرم گیری در صورت وجود جرم، سالی یکبار پیشنهاد می‌شود.
  •       موهای اطراف دهان شیتزوها معمولا پس از غذا خوردن کثیف می‌شود که بهتر است شسته شود یا با یک دستمال نرم مرطوب شده با آب گرم، آن را تمیز کنید. تمیز کردن مداوم باعث سلامت بیشتر بینی و دهان حیوان و مانع از تجمع باکتری و آلودگی در موهای صورت شیتزو می‌شود.
  •       ترشحات چشم سگ را به طور مرتب پاک کنید تا سبب کثیفی موهای صورتش و برجا ماندن رد اشک نشود.
بهداشت سگ

بهداشت سگ

همچنین به یاد داشته باشید که:

  •       سگ را به طور مرتب، حداقل سالی یکبار به دامپزشکی برید و واکسیناسیون او را به موقع انجام دهید.
  •       شیتزو به علت داشتن موی بلند، مستعد گرمازدگی است؛ بنابراین در فصل گرما باید مواظب گرمازدگی او باشید. تحمل دمای بیش از 25 درجه سانتیگراد برای شیتزوها کمی دشوار می‌باشد و بهتر است در دماهای بالا از تهویه مناسب استفاده شود.
  •       موها و ناخن‌های سگ باید در صورت بلند شدن کوتاه شوند.
  •       از غذای باکیفیت و مرغوب برای سگ استفاده کنید و رژیم غذایی او را به یکباره تغییر ندهید.
  •       شیتزوها معمولا به یک پیاده‌روی سبک روزانه نیاز دارند تا روحیه سالم‌تر و سلامت جسمی بیشتری داشته باشند. البته اگر با آن‌ها در خانه بازی‌های حرکتی انجام دهید، نیازشان به پیاده‌روی و ورزش جسمانی رفع می‌شود. به یاد داشته باشید شیتزوها سگ‌های بازیگوشی هستند، اما سگی فعال و پر انرژی نیست و اگر او را به پیاده‌روی بلندمدت ببرید، ممکن است قند خونش افت کند. بهتر است هنگام پیاده‌روی غذای خشک یا تشویقی همراه خود داشته باشید و در طی مسیر به او بدهید.

عقیم سازی سگ

توله‌های شیتزو در 12 ماهگی تبدیل به یک سگ بالغ می‌شوند. عقیم سازی یک عمل جراحی مفید و سودمند برای سگ‌ها و گربه‌های خانگی است و باعث سلامت بیشتر آن‌ها، پرخاشگری کمتر و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. در روند عقیم‌سازی سگ شیتزو، بیضه‌ها در نرها و تخمدان در ماده‌ها با عمل جراحی خارج می‌شود. فرآیند عقیم سازی عملی ساده است که احتملا کمتر از 30 دقیقه زمان ببرد. عقیم سازی باعث پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان دستگاه تناسلی، بارداری ناخواسته و سلامت بیشتر روان حیوان می‌شود. سگ‌هایی که عقیم می‌شوند، طول عمر بیشتری دارند، کمتر پارس و پرخاش‌گری می‌کنند و با صاحبانشان احساس نزدیکی بیشتری دارند.

بهترین زمان عقیم سازی سگ شیتزو در نرها بین 6 تا 12 ماهگی و در ماده‌ها، بین 6 تا 9 ماهگی می‌باشد.

سرپرستی سگ

سرپرستی سگ

معایب

سگ شیتزو نژادی سازگار با انسان است و سرشت او به عنوان سگ همراه و دوست با انسان به وجود آمده است؛ از شیتزو نباید انتظار کارهایی مانند نگهبانی یا پاسبانی را داشته باشید.

شیتزو سگ همراهی‌ است و خوشحالی او در همراهی با صاحبش تامین می‎شود. بهتر است او را به مدت طولانی در منزل نگذارید. آن‌ها در تنهایی دچار تاملات روحی می‌شوند و ممکن است بیش از اندازه پارس کنند.

مراقبت از شیتزو کار آسانی می‌باشد اما این نژاد نیز همانند همه‌ی سگ‌ها احتمال دارد به بیماری‌های ژنتیکی مبتلا باشد یا در طول عمرش با بیماری‌های مختلفی دست و پنجه نرم کند.

شیتزوها مستعد افت قند خون هستند، بنابراین نباید مدت طولانی گرسنه بمانند؛ از طرفی نیز غذا خوردن زیادی باعث اضافه وزن در آن‌ها می‌شود.

به دلیل جثه‌ی کوچکی که دارند، انجام حرکات سخت و پرش‌های بلند احتمال دارد به استخوان‌ها و مفاصل شیتزو آسیب برساند.

نگهداری از سگ شیتزو به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

شیتزوها سگ‌ها همراهی هستند و از همراهی با انسان لذت می‌برند. نگهداری از سگ شیتزو کار آسانی است و برخلاف بسیاری از نژادهای بزرگ، برای افرادی که تجربه‌ی نگهداری از سگ را ندارند نیز مناسب است. او سازگاری خوبی با زندگی آپارتمانی دارد و به دلیل جثه‌ کوچکی که دارد کار شما را برای نگهداری‌ آسان می‌کند.

نگهداری از شیتزو به حدی راحت است که این سگ مناسب سالمندان نیز هست و با بازیگوشی‌اش می‌تواند اوقات خوش و مفرحی را برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها فراهم آورد. شیتزو سگ بی‌آزاری می‌باشد و به دلیل آن که ریزش موی کمی دارد، باعث ایجاد آلرژی برای سالمندان و کودکان نمی‌شود.

خرید سگ شیتزو

خرید سگ شیتزو

خرید توله شیتزو

نژاد شیتزو در ایران بسیار محبوب هستند و به همین دلیل، قیمت آن تقریبا بالا است؛ اگر چه از بسیاری از نژادها مانند پامرانین یا هاسکی، قیمت کمتری دارد. بهترین سن برای خرید شیتزو، دو ماهگی است. البته این نژاد به دلیل آنکه قدرت انطباق بالایی دارند، می‌توانید بالغ آن‌ها را نیز به سرپرستی بگیرید.

از خرید توله شیتزو قبل از 2 ماهگی پرهیز کنید؛ تا قبل از این سن، توله به مراقبت مادرش و شیر او نیاز دارد. خوردن شیر مادر و حمایت مادر تا پایان شش هفتگی، نقش مهمی در سلامتی سگ‌های شیتزو دارد. به غیر از این، اخلاقی نیست که توله را در سنی که به مادرش نیاز دارد، از او جدا کنید. همچنین به دلیل اینکه نژاد شیتزو سگ پرطرفداری در ایران می‌باشد، احتمال دارد توسط افراد سودجو و در شرایط ناایمن، تکثیر یابد. بیماری‌های ژنتیکی سگ‌ها معمولا تا قبل از دو ماهگی قابل تشخیص نیستند و احتمال دارد شما را به دردسر بیندازند.

خرید شیتزو

خرید شیتزو

قبل از خرید سگ نژاد شیتزو، از سلامت حیوان مطمئن شوید و بررسی کنید که سگ انتخابی دارای کارت سلامت و شناسنامه معتبر باشد. پیش از خرید توله، تبار و عکس والدین سگ را بررسی کنید.

چنانچه قصد خرید سگ شیتزو کراس را دارید، از فروشنده بخواهید عکس والدین او را به شما نشان دهد و به طور دقیق بگوید، سگ انتخابی دقیقا از میکس چه نژادهایی به وجود آمده است.

در پایان پیشنهاد می‌دهیم هر نژاد سگ یا گربه که قصد دارید به سرپرستی بگیرد، حتما از مراکز معتبر خریداری کنید و مطمئن هستید سلامت حیوان و اصول اخلاقی در حمایت از او رعایت می‌شود. خرید از توله‌کش‌ها و افراد سودجو باعث استثمار حیوانات و تکثیر آن‌ها در شرایط ناایمن می‌شود.