اگر تجربه نگهداری از گربه را داشته باشید یا به این موجودات ملوس علاقه داشته باشید، احتمالا اصطلاح کت نیپ یا نعناع گربه‌ای به گوشتان خورد‌ه است! گیاهی که می‌تواند تاثیرات شگفت‌انگیزی بر روی گربه‌ها داشته باشد و در یک کلام، آن‌ها را از خود بی‌خود کند! استفاده از محصولات آغشته به نعناع گربه‌ای می‌تواند احساس سرخوشی و خوشحالی را در گربه‌ها به وجود آور‌د؛ مانند همان تاثیری که ماری‌جوآنا بر روی مغز انسان می‌گذارد؛ البته با این تفاوت که catnip آسیبی به حیوان نمی‌رسا‌ند و هیچ تاثیر مخربی بر روی مغز او ندارد. کت نیپ گربه محصولی ایمن است که استفاده به جا از آن می‌تواند فوائد بسیاری برای پت دلبند شما داشته باشد. با ما همراه باشید:

کت نیپ چیست؟

کت نیپ یا نعناع گربه‌ای، به انگلیسی catnip ، نوعی گیاه از خانواده نعناعیان است که اثرات لذت بخش و رام‌پذیری بر روی مغز گربه‌سانان ایجاد می‌کند. علاوه بر گربه‌های خانگی، گربه‌سانان بزرگتر مانند ببر، شیر و پلنگ هم با استشمام مقدار کافی از این گیاه، پاسخ رفتاری نشان می‌دهند. و با علف گربه (سنبل الطیب) فرق میکند. در اصل کت نیپ، نوعی گیاه خودرو و علف هرز است که احتمالا در صحراهای اطراف محل زندگی‌تان رشد می‎کند.

این گیاه پس از خرد شدن، روغنی به نام نپتالاکتون از خود ساطع می‌کند که استشمام آن تاثیر خوشایندی بر روی مغز گربه‌ها ایجاد می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها مدت زمان کوتاهی حس سرخوشی و لذت را تجربه کنند. (شاید مشابه لذت جنسی)

نعناع گربه

نعناع گربه

چرا گربه‌ها کت نیپ را دوست دارند؟

هر چه حیوان بیشتر گیاه را فشار دهد، له کند یا گاز بگیرد، میزان آزاد شدن روغن نپتالاکتون بیشتر خواهد بود و در نتیجه حس خوشایند و سرخوشی بیشتری در ذهن او ایجاد می‌شود. استشمام بوی این روغن، باعث افزایش ترشح هورمون لذت در مغز گربه و به دنبال آن، ایجاد پاسخ مثبت در مغز او می‌شود.

با توجه به ژنتیک و نژاد حیوان، پاسخ آن‌ها به catnip متفاوت است اما اکثر گربه‌ها استشمام نعناع گربه‌ای را به وسیله‌ی تحرک بالا، میو میو کردن، دویدن، بازیگوشی، آبریزش بزاق و مالش سر به زمین پاسخ می‌دهند. اگرچه این پاسخ در بسیاری از گربه‌ها ممکن است با خوابیدن، ایجاد حس آرامش، خرخر کردن و افزایش محبت خیوان  به صاحبش نیز همراه باشد.

فواید درمانی catnip برای گربه‌ها

استشمام نعناع گربه‌ای‌ باعث می‌شود حیوان مدت کوتاهی، بین 5 تا 15 دقیقه، حس لذت و سرخوشی داشته باشد و حرکاتی مانند یک بچه گربه را از خود بروز دهد. تحقیقات نشان داده است که استفاده از این گیاه، باعث کاهش اضطراب و استرس در حیوان می‌شود؛ ازین رو کت نیپ برای گربه‌هایی که مدت طولانی در منزل تنها هستند، مفید است.

استشمام بوی نعناع گربه‌ای، به دلیل ایجاد هورمون لذت در مغز حیوان، می‌تواند به عنوان تشویقی گربه نیز کاربرد داشته باشد. به عنوان مثال، با قرار دادن مقداری نعناع گربه‌ای در محل خواب جدید او می‌توانید او را متقاعد کنید که به جای خواب جدیدش علاقه نشان دهد.

همچنین اگر گربه شما دچار چاقی یا اضافه وزن است و یا تحرک کمی دارد، با استفاده از این گیاه می‌توانید او را به فعالیت زیاد و بازیگوشی وا دارید. البته اگر واکنش ژنتیکی او به نعناع گربه‌ای، بروز هیجان و دیوانه‌بازی باشد!

کت نیپ گربه

کت نیپ گربه

مدت زمان تاثیر کت‌نیپ

استشمام نعناع گربه‌ای تاثیر سریع و شدیدی بر روی پت می‌گذارد که خیلی زود هم از بین می‌رود. به طور عمومی، زمانی بین 5 تا 15 دقیقه مدت زمان نرمالی است که این گیاه بر روی پت اثرگذار است و پس از آن تاثیر آن از بین می‌رود. البته با توجه به ژنتیک گربه، نر یا ماده بودن، سن و عقیم بودن یا نبودن پت، تاثیر گیاه ممکن است طولانی‌تر، تقریبا 30 دقیقه یا حتی بیشتر، نیز بشود.

کت نیپ گربه

کت نیپ گربه

روش استفاده از کت نیپ گربه

کت نیپ به شکل‌های مختلفی به بازار عرضه شد‌ه است و شما با توجه به علاقه گربه‌تان می‌توانید آن را تهیه کنید. شکل تازه گیاه، تاثیر بیشتری بر روی آن‌ها دارد. در صورت تمایل می‌توانید مقداری از آن را در گلدان بکارید و هر وقت نیاز داشتید چند برگ از آن را بچینید. شکل خشک شد‌ه برگ گیاه نیز در بازار موجود است که معمولا از آن برای پر کردن عروسک‌های کت نیپ‌دار یا موارد دیگر استفاده می‌شود.

catnip به صورت اسپری نیز موجود است که می‌توانید آن را بر روی اسباب بازی حیوان یا محل خواب یا تردد او اسپری کنید. همچنین اسباب‌بازی‌های مختلفی نیز موجودند که در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را برای گربه عزیزتان تهیه نمایید.

آیا استفاده از کت نیپ عوارض دارد؟

استفاده از catnip برای گربه‌ها کاملا بی‌ضرر است. همانطور که اشاره کردیم کت نیپ نوعی گیاه است که اتفاقا برای انسان‌ها خواص درمانی و دارویی نیز دارد. (خاصیت ضد سرفه و ضد اسهال) البته هرگز توصیه نمی‌شود که بیش از اندازه و به مدت طولانی از این گیاه یا فراورده‌های آن برای پت استفاده کنید. (خوردن زیاد آن میتوا‌ند باعث اسهال یا مشکلات گوارشی کوتاه مدت در گربه شو‌د.) بنابراین بهتر است میزان استفاده از این گیاه صرفا جنبه‌ی بازی و سرگرمی یا آموزش داشته باشد.

توصیه می‌شو‌د بیش از مقدار یک یا دو بار در هفته از محصولات catnip استفاده نشو‌د. زیرا ممکن است مغز حیوان دیگر به آن پاسخ ند‌هد.

کت‌نیپ

کت‌نیپ

آیا کت نیپ برای همه‌ی گربه‌ها اثرگذار است؟

اکثر گربه‌ها به استشمام catnip پاسخ مثبت می‌دهند. اما گربه‌ها و نژادهایی هم هستند که استشمام این گیاه یا فراورده‌های آن پاسخی را در ذهن‌شان ایجاد نمی‌کند و یا ممکن است پاسخ رفتاری واضحی از خود بروز ندهند! در واقع برخی از گربه ویژگی‌های پاسخ به نپتالاکتون را به ارث نمی‌بر‌د و احتمالا فرزندانی نیز خواهند داشت که کت نیپ بر روی آن‌ها اثری ندار‌د. همچنین این گیاه اثری خاصی بر روی توله‌های زیر 6 ماه ندارد.

لازم به ذکر است برگ‌ها و ساقه‌ی گیاه تازه نسبت به نمونه خشک شد‌‌ه و همچنین خوردن آن نسبت به بوییدن آن تاثیر بیشتری دارد.

خرید گیاه کت نیپ

برندهای مختلف محصولات حیوانات خانگی، مانند بیفار یا دکتر کلادرز، از معتبرترین برندهای اسپری‌ و محصولات کت نیپ‌دار هستند. پت شاپ‌ها و فروشگاه‌های آنلاین محصولات حیوان خانگی از بهترین مراکز برای سفارش و خرید کت نیپ هستند.

چنانچه علاقه به کاشت این گیاه داشته باشید می‌توایند بذر آن را از فروشگاه‌های محصولات کشاورزی یا عطاری‌ها تهیه کنید. البته با سرچ کردن و شناخت این گیاه، می‌توا‌نید آن را از طبیعت نیز بچینید و پس از ریشه زدن، گیاه را در گلدان بکار‌ید.

خرید گیاه کت نیپ

خرید گیاه کت نیپ

بذر کت نیپ از کجا تهیه کنیم؟

علاوه بر فروشگاه‌های محصولات کشاورزی، احتمالا برخی از پت شاپ‌ها یا عطاری‌ها بذر گیاه catnip را داشته باشند. این گیاه را به راحتی می‌توانید در باغچه یا گلدان، رو به نور خورشید، پرورش دهید اما لازم است حواستان باشد که گلدان دائما در دسترس حیوان نباشد و یا اگر در باغچه می‌کار‌ید در دسترس گربه‌های خیابانی نباشد. برگ‌های تازه گیاه را می‌توانید خشک کنید و بر روی اسباب‌بازی‌ها یا کیسه‌های بازی مخصوص کت نیپ بریزید.

آبنبات دیواری کت نیپ دار گربه

آبنبات دیواری کت نیپ دار گربه

خرید کت نیپ

با توجه به خواص درمانی و آرامش بخش نعناع گربه‌ای، در بسیاری از اسباب‌بازی‌‎ها و محصولات مرتبط از آن استفاده می‌شود. اسباب‌بازی‌ها و محصولاتی که حاوی catnip هستند، به وسیله‌ی برچسب و لیبل‌های خاصی مشخص می‌شوند که لازم است هنگام خرید به آن توجه کنید.

اگر گربه شما دچار افسردگی شد‌ه است، استفاده از اسباب‌بازی‌های کت نیپ‌دار یا کیسه‌های حاوی catnip می‌تواند راه مناسبی برای درمان آن باشد. البته اگر قصد دارید به منظور درمان از کت نیپ استفاده کنید، حتما باید میزان مصرف و شرایط استفاده از آن طبق نظر دامپزشک باشد.

سخن پایانی

کت نیپ گربه همانقدر که می‌تواند اثرات مثبت داشته باشد، اگر نادرست و بیش از اندازه استفاده شود، ممکن است اثرات منفی داشته باشد؛ هرچند تاکنون اثرات ناخوشایند و شدید یا مرگ در مورد استفاده افراطی از این گیاه گزارش نشد‌ه است. اثر این گیاه بر روی برخی گربه‎ها ممکن است حالت سرخوشی و بازیگوشی داشته باشد و در برخی دیگر آن‌ها را آرام کند و به خواب ببرد. استفاده از catnip قبل از خواب باعث می‌شود گربه چند دقیقه‌ای به صورت افراطی بازیگوشی کند و پس از آن به حالت خلسه و آرامش برسد و بخوا‌بد. بنابراین اگر گربه شما دچار کم‌خوابی یا بی‌خوابی است، این گیاه می‌تواند تاثیر مثبتی بر چرخه‌ی خواب او داشته باشد.

در پایان، از همراهی شما با این محتوا سپاسگزاریم. برای خرید کت نیپ گربه یا محصولات جانبی آن می‌توانید به وبسایت و بخش فروشگاه آرکوپت شاپ مراجعه کنید و محصول را به صورت آنلاین سفارش دهید.