گربه‌ها گوشتخواران اجباری هستند و سیستم گوارش آن‌ها نمی‌تواند گیاهان یا سایر منابع غذایی را هضم کند. با این وجود آن‌ها به طور غریزی به خوردن علف تمایل دارند! خوردن علف برای گربه‌ها فوائد بسیاری به همراه دار‌د. و باعث هضم بهتر و گوارش آسان‌تر آن‌ها می‌شو‌د. علف گربه، که همان گیاه سنبل الطیب است، یکی از بهترین گیاهان برای خوردن گربه است که هم خواص درمانی برای او دارد و هم سیستم گوارش او را تقویت می‌کند. این گیاه اثرات روانی خوشایندی هم بر روی مغز حیوان دارد و باعث نشاط و سرخوشی گربه‌ها می‌شو‌د به طوری که آن‌ها حتی از فاصله‌ی دور به سمت این گیاه کشانده می‌شو‌د و اطراف آن جست و خیز می‌ز‌نند.

نام دیگر علف گربه چیست؟

سنبل الطیب نوعی گیاه دارویی با نام علمی Dactylis glomerata است که به دلیل علاقه‌ای که گربه‌ها به آن  دارند، به علف گربه مشهور است. این گیاه خواص درمانی بسیاری برای انسان دارد. و نوعی داروی آرام‌بخش و ضد افسردگی برای انسان به حساب می‌آید. البته اثر این گیاه بر روی گربه‌‌ها کمی متفاوت است و باعث می‌شود حیوان با استشمام و یا خوردن آن احساس لذت و سرخوشی داشته باشد.

علف گربه چیست؟

علف گربه چیست؟

در ریشه‌ی گیاه سنبل الطیب، نوعی ماده‌ای شیمیایی به اسم آکتینیدین وجود دارد. که باعث تحریک مغز حیوان شد‌ه و بروز هیجان و پاسخ لذت بخش در مغز او را به همراه دارد.

 

آیا علف گربه همان کت نیپ است؟

علف گربه با کت نیپ متفاوت است. علف گربه در واقع همان سنبل الطیب است، در حالی که کت نیپ از گروه نعناع‌سانان است. این علف  باعث هضم راحت‌تر غذا و ایجاد آرامش بیشتر در پت می‌شود در حالی که کت نیپ تاثیری روان گردان بر روی مغز حیوان دارد و در بازه‌ی زمانی کوتاه، ( حدود 5 تا 15 دقیقه) باعث ایجاد سرخوشی افراطی، لذت شدید و حرکات تند در گربه می‌شود. اثر علف گربه نسبت به کت نیپ طولانی‌تر و ملایم‌تر است.

تفاوت کت نیپ و علف گربه

تفاوت کت نیپ و علف گربه

آیا علف گربه بی‌خطر است؟

گربه‌ها به طور ذاتی تمایل به خوردن علف دار‌‌ند؛ خصوصا این رفتار را پس از خوردن غذا یا شکار بیشتر نشان می‌دهند. با توجه به این که این رفتار غریزی است، حتی گربه‌هایی هم که شکار نمی‌کنند و خانگی هستند هم به جویدن علف علاقه دارند. جویدن علف در بسیاری موارد منجر به استفراغ و حالت تهوع در حیوان می‌شود و به نظر می‌رسد این واکنش، یک مکانیسم طبیعی برای دفع مواد زائد و غیر قابل هضمی است که از شکار در معده باقی مانده است.

خوردن گیاه سنبل الطیب، با توجه به اثرات خوشایندی که بر روی روان گربه دار‌د. حالت تهوع ایجاد نمی‌کند و به علت داشتن مواد معدنی و انواع ویتامین جایگزین مناسبی به جای علف است.

خاصیت علف گربه

خاصیت علف گربه

خواص درمانی علف گربه

  • گیاه سنبل الطیب به دلیل اثرات مثبتی که بر ذهن گربه دارد، باعث کاهش استرس و آرامش بیشتر او می‌شود. بنابراین اگر حیوان دچار افسردگی و استرس باشد، داد‌ن مقداری از این گیاه می‌تواند او را آرام کند.
  • علف گربه نه تنها با جویدن بلکه با بوییدن نیز خواص درمانی خود را به مغز حیوان منتقل می‌کند.
  • علف گربه باعث تحرک بیشتر در حیوان و افزایش انرژی در گربه‌هایی که دچار سکون و جمود هستند می‌شود.
  • در اختیار قرار داد‌ن این گیاه، باعث پیشگیری از ترس و دلهره در حیوان می‌شو‌‌د. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود قبل از مراجعه به دامپزشکی یا شرایطی که برای پت ایجاد استرس می‌کند (مانند حضور فرد غریبه، اسباب کشی یا مسافرت) گیاه سنبل الطیب را در اختیار او قرار دهید. در بسیاری از کلینیک‌های دامپزشکی، قبل از معاینه، ابتدا گربه را با سنبل الطیب سرمست می‌کنند تا واکنش تهاجمی نشان ندهد.

همچنین

  • اگر گربه‌ خانگی‌تان از نژاد گربه‌های کم‌تحرک است و یا اضافه وزن دارد، استفاده از علف گربه باعث ایجاد نشاط و افزایش تحرک در او می‌شود و به مرور از اضافه وزن او جلوگیری می‌کند.
  • استفاده از این گیاه باعث تجربه‌ی لذت بخش‌تری در خواب می‌شود. برای این کار لازم است مقداری از این گیاه را قبل از خواب در اختیار حیوان قرار دهید و یا در سبد خواب او قرار دهید.
  • کاهش رفتارهای پرخاشگرانه از دیگر فواید مصرف علف گربه است.
  • علف گربه جایگزین مناسبی برای خمیر مالت گربه است و از تشکیل هیر بال یا گلوله مویی در معده جلوگیری می‌کند.
  • هضم بهتر غذا یکی دیگر از فواید این گیاه است. سنبل الطیب دارای مقدار قابل توجهی فیبر است که باعث هضم راحت‌تر و دفع آسان‌تر محتویات شکم حیوان می‌شود.
  • این گیاه حاوی مواد معدنی فراوان و ویتامین‌های متعددی است که در دراز مدت، باعث تقویت سیستم ایمنی گربه می‌شود.
لوازم کاشت علف گربه

لوازم کاشت علف گربه

تاثیر روانی سنبل الطیب بر مغز گربه

غلت زدن گربه، ریزش آب دهان، فعالیت و تحرک زیاد، پریدن و دویدن و همچنین بروز رفتارهای سرخوشانه از نمونه واکنش‌های رفتاری ا‌‌ست که گربه‌ها پس از مصرف این گیاه از خود بروز می‌د‌هند. البته بسیاری از گربه‌ها ممکن است رفتارهای خشن‌تر و پرخاشگرانه نیز بروز دهند که اگر احساس می‌کنید اینگونه رفتارها ممکن است باعث آسیب به سایر حیوانات یا کودکان شود، بهتر گربه را از این گیاه دور نگه دارید.

قابل به ذکر است سنبل الطیب تنها بر گربه‌هایی با بیش از سه ماه سن اثر می‌گذارد و بر گربه‌های با سن کمتر از 12 هفته، تاثیر چندانی ندارد. مدت زمان تاثیر مصرف علف گربه بین 5 تا 30 دقیقه است و پس از آن علائم آن از بین می‌رود.

استفاده از علف گربه به عنوان تشویقی و پاداش

سنبل الطیب یک تشویقی گربه ارزان قیمت است که خواص درمانی بسیاری دارد و برخلاف مصرف بسیاری از تشویقی‌ها، کالری اضافه نداشته و باعث اضافه وزن در گربه‌های مستعد چاقی نمی‌شود. اگر حیوان با بو‌ییدن یا مصرف سنبل الطیب احساس خوشایندی دارد، می‌توانید از این گیاه به عنوان پاداش استفاده کنید. به این معنی که پس از انجام کارهای خوب یا فعالیت‌هایی که مورد نظرتان است، مقداری از این گیاه را در اختیار او قرار دهید. علاوه بر این، قرار داد‍‌ن این گیاه در سبد استراحت، محل خواب یا اسباب‌بازی‌های او باعث جلب توجه بیشتر گربه میشود. و حیوان رغبت بیشتری به استفاده از وسیله مورد نظر پیدا می‌کند.

تشویقی گربه جیم کت

تشویقی گربه جیم کت با طعم علف

مضرات سنبل الطیب

گیاه سنبل الطیب در کنار اثرات درمانی فوق‌العاده‌ای که برای گربه‌ها دارد، باید به جا و به اندازه مصرف شود. مصرف افراطی این گیاه ممکن است عدم پاسخ حیوان را به همراه داشته باشد. همچنین جویدن و استفاده‌ی زیاد از علف گربه میتواند باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال و استفراغ نیز شود. گر چه در بسیاری مواقع استفراغ می‌تواند به دلیل دفع مواد زائدی باشد که در معده حیوان ایجاد شد‌‌ه است.

بسیاری از گربه‌ها ممکن است به سنبل الطیب حساسیت داشته باشند و واکنش‌های آلرژیک بروز دهند. لرزش بدن (خصوصا پاها) افت دمای بدن، خواب آلودگی یا پرخاشگری بیش از اندازه ممکن است از علائم مصرف بیش از اندازه‌ و مداوم سنبل الطیب باشد.

علف گربه را از کجا تهیه کنیم؟

محصولات مختلفی وجود دارند که حاوی علف گربه هستند. همچنین بذر این گیاه با برند آلمانی جیم کت محبوبیت زیادی در ایران پیدا کرده است. شما می‌توانید علف گربه جیم کت را از پت شاپ مورد نظرتان بخرید و بعد از یک آبرسانی آسان سنبل الطیب با کیفیتی داشته باشید. به غیر از این، سنبل الطیب به صورت خشک شد‌‌ه نیز در عطاری‌ها و پت شاپ‌ها موجود هستند.

همچنین عصاره این گیاه را می‌توانید به صورت اسپری یا روغن از پت‌شاپ‌ها تهیه کنید و بر روی وسایل حیوان بپاشید یا اسپری کنید. انواع اسباب بازی، بالشت‌ها و تشکچه‌های مخصوصی نیز هستند که حاوی گیاه سنبل الطیب هستند و شما می‌توانید آن‌ها را به صورت آنلاین یا حضوری از پت شاپ‌ها تهیه نمایید.

علف گربه جیم کت

علف گربه جیم کت

 خرید بذر علف گربه

خرید و کاشت بذر علف گربه در منزل باعث می‌شو‌د میل و رغبت طبیعی حیوان به خوردن علف جایگزین مناسبی داشته با‌شد. با کاشت بذر این گیاه دیگر نگران خوردن علف‌های آلوده‌‌ی طبیعت توسط حیوان ملوس‌تان نیستید؛ علف‌های موجود در پارک‌‌ها و باغچه آغشته به حشره‌کش‌ها و آلوده به انواع انگل و بیماری‌های میکروبی هستند. با کاشت سنبل الطیب که زمان تولید آن تقریبا 14 روز است می‌توا‌‌نید میل طبیعی پت به خوردن و جویدن علف را درمان کنید.

سخن پایانی

گیاه سنبل الطیب (خصوصا ریشه‌ی آن) بوی مطبوعی برای گربه‌ها دارد و باعث می‌شود حتی از فاصله‌ی دور آن را حس کنند و به سمت آن خیز بردارند. این گیاه البته بر روی همه‌ی گربه‌ها اثرگذار نیست و شاید برخی نسبت به آن واکنشی نشان ندهند. همانقدر که بوی سنبل الطیب برای گربه‌ها خوشایند است، برای برخی انسان‌ها چندان مطبوع نیست و بهتر اینکه در ظرف‌های دربسته نگهداری شود.

از شما دعوت می‌کنیم برای خرید علف گربه تازه مرغوب، بذر، گیاه خشک شد‌‌ه یا سایر محصولات مرتبط با آن به آرکوپت شاپ مراجعه کنید. در پایان از همراهی شما با این محتوا سپاسگزاریم.