عفونت چشم گربه‌ مسئله‌ای جدی و البته متداول است که نیاز به فوریت پزشکی دارد. عوامل متعددی از جمله ویروس‌ها، باکتری‌ها یا عوامل غیر عفونی، مانند ضربه، ممکن است باعث عفونت چشم  در گربه‌ها شود. عفونت ممکن است تنها در یک چشم منتشر شود و یا هر دو چشم را بگیرد. همه‌ی گربه‌ها صرف‌نظر از سن و سال، نژاد یا جنسیت ممکن است عفونت چشم را تجربه کنند؛ حتی گربه‌های خانگی نیز در معرض عفونت قرار دارند. بسیاری از عفونت‌های چشمی واگیردار هستند. اگر سرپرستی گربه را بر عهده دارید، لازم است علائم عفونت چشم گربه و روش‌های درمان آن را بشناسید و بتوانید به موقع و به درستی تشخیص دهید که گربه ملوس شما دچار بیماری چشمی شده است. در ادامه با ما همراه باشید:

علائم عفونت چشم گربه

گربه‌ها معمولا درد یا بیماری را پنهان می‌کنند، یا به بیان دیگر نمی‌توانند بروز دهند و شما باید از طریق رفتار آن‌ها پی به مشکل ببرید. البته در مورد عفونت چشم، مسئله اگر جدی شود قطعا علائم بالینی خواهد داشت اما بسیار حائز اهمیت است که قبل از بروز علائم مشهود بتوانید روند بیماری را کنترل کنید تا اوضاع وخیم نشود.

گربه‌های سالم، چشمانی درخشان و براق دارند اما در صورتی که چشم او دچار عفونت، بیماری یا حساسیت شده باشد، درخشندگی خود را از دست می‌دهد؛ به همین دلیل، هرگونه تغییری در چشمان گربه می‌تواند نشانه‌ای از عفونت چشم یا موارد دیگر باشد که باید در اسرع وقت بررسی شود.

عفونت چشم گربه خیابانی

عفونت چشم گربه خیابانی

از مهم‌ترین علائمی که ممکن است نشان از عفونت چشم گربه‌ باشد، می‌توان زیر را می‌توان برشمرد:

  • حساسیت به نور
  • مالیدن چشم
  • پلک زدن بیش از حد یا چشمک زدن
  • آبریزش یا ترشحات چشمی
  • تورم پلک
  • قرمز یا صورتی شدن چشم خصوصا در قسمت سفیدی
  • بسته نگه‌داشتن چشم
  • ترشحات زرد یا سبز
  • بیرون زدگی پلک سوم
  • از دست رفتن حالت طبیعی چشم و کم شدن درخشندگی چشمان
  • بی‌تابی یا بداخلاقی گربه که ممکن است به علت درد رخ داده باشد.
عفونت چشم گربه

عفونت چشم گربه

حساسیت فصلی گربه‌ها

برخی نژادهای گربه، مانند نژادهای مو بلند یا لانگ هیر، گاهی دچار حساسیت‌های فصلی می‌شوند. در فصل‌های بهار یا پاییز، به علت مسدود شدن یا تنگ شدن مجرای اشکی، ترشحات و اشک از چشم این گربه‌ها جاری می‌شود. حساسیت فصلی درمان خاصی ندارد و خود به خود رفع می‌شود. البته اگر ترشح و اشک زیاد باشد می‌توانید با داروهای ضدحساسیت این روند را کنترل کنید.

ترشحاتی که ناشی از حساسیت هستند، شفاف و بدون رنگ هستند اما ترشحاتی که ناشی از بیماری باشند، کدر و مات یا چسبناک هستند و یا به رنگ سبز و زرد دیده می‌شوند. در بسیاری موارد اشک‌ریزی چشم گربه ناشی از سرماخوردگی است که باز هم لازم است توسط دامپزشک معاینه شود.

قطره عفونت چشم گربه

قطره عفونت چشم گربه

درمان عفونت چشم گربه

علت عفونت چشم گربه چه باکتریایی باشد و چه ویروسی با استفاده از آنتی‌بیوتیک و داروهای کنترل کننده قابل درمان است. دامپزشک ممکن است به منظور تشخیص بهتر بیماری، عکس‌برداری یا آزمایش برای پت تجویز کند.

پس از ریشه‌یابی عفونت، دامپزشک ممکن است از آنتی‌‌بیوتیک خوراکی، قطره، سرم تراپی و پماد موضعی استفاده ‌کند. اگر علت عفونت چشم، پارگی، تروما یا جسم خارجی باشد، دامپزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد دهد.

درمان خانگی عفونت چشم گربه

عفونت، خصوصا چشم، مسئله‌ای نیست که با سهل‌انگاری از کنار آن عبور کرد. پیشنهاد می‌دهیم اگر به عفونت چشمی یا هر بیماری دیگری در پت مشکوک هستید، او را نزد دامپزشک ببرید. اگر علائم چشمی گربه شدید نیست و یا ترشحات او رنگی یا عفونی نیستند، ممکن است ناشی از حساسیت باشد. در این مورد، می‌توانید 24 ساعت صبر کنید و در صورت عدم بهبود، به دامپزشک مراجعه کنید.

علت عفونت چشم گربه باید مشخص شد‌ه باشد تا بتوان درمان قطعی برای آن پیدا کرد و این موضوع  تنها در تخصص دامپزشک است. عفونت ممکن است بر اثر عوامل باکتریایی، عوامل ویروسی، قارچ و یا ضربه باشد که تشخیص و درمان هر کدام زیر نظر دامپزشک است. در بسیاری موارد مشکلات چشمی ناشی از حساسیت است که نیاز به درمان تخصصی ندارد و درمان‌ خانگی زیر نظر دامپزشک کفایت می‌کند. علائم گربه را یادداشت کنید تا بتوانید به طور دقیق و واضح آن را برای دامپزشک توضیح دهید.

مراقبت از چشم گربه

مراقبت از چشم گربه

مراقبت از گربه مبتلا به عفونت چشمی

  • اگر به عفونت چشمی مشکوک هستید، پیش از مراجعه به دامپزشک، آبریزش یا ترشحات چشمی را هر یک ساعت یکبار با چای تازه دم یا آب جوشید‌ه سرد شد‌‌‌‌ه، تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از پدها و محلول‌های پاک کننده چشم گربه نیز استفاده کنید. بسیار مهم است که هر بار، از یک پد یا یک پنبه تمیز استفاده کنید.
  • در مدتی که گربه تحت درمان است یا مشکوک به عفونت چشم هستید، او را از دود سیگار یا قلیان، مواد شیمیایی، شوینده و محلول‌های ضدعفونی کننده خانگی، دود اسپند، اسپری‌های خوش‌بو کننده و سایر چیزهایی که دارای بو و اسانس هستند، دور نگه دارید.
  • هرگز از داروهای قبلی که برای عفونت‌ قبلی چشم گربه استفاده شد‌ه است، مجددا استفاده نکنید.

عفونت چشم گربه خیابانی

گربه‌های خیابانی بیش از گربه‌های خانگی در معرض عفونت چشم و آسیب هستند. زندگی در محیط‌های آلوده و همچنین آسیب‌هایی که در محیط هست، به راحتی باعث عفونت و سرایت بیماری به آن‌ها می‌شو‌ند. خصوصا بچه گربه‌هایی که از مادر جدا شد‌ه‌اند یا مادر خود را از دست داده‌اند، بیشتر در معرض آسیب و مشکلات چشمی هستند؛ لیس زدن نوزاد توسط مادر، یک راه طبیعی است. که از بروز عفونت چشم در بچه‌گربه‌ها جلوگیری می‌کند.

مراقبت از گربه

مراقبت از گربه

پیشگیری از عفونت چشمی در گربه

پیشگیری بهتر از درمان است؛ شما می‌توانید با انجام چند کار ساده، خطر ابتلا به عفونت چشمی گربه ملوس‌تان را کاهش دهید.

  • یکی از مهم‌ترین عوامل در پیشگیری از عفونت چشم گربه، انجام به موقع واکسیناسیون است؛ همانطور که اشاره کردیم بسیاری از عفونت‌های چشمی منشا ویروسی دارند؛ واکسیناسیون گربه را جدی بگیرید تا از بروز انواع بیماری‌های ویروسی در حیوان پیشگیری کنید.
  • تمیز نگه داشتن محیط زندگی گربه، شرط مهمی در پیشگیری از انواع بیماری‌ها عفونت است. گربه‌ها حیواناتی بسیار حساس هستند و شما به عنوان سرپرست لازم است محل زندگی، محل خواب و اتاقک دستشویی (خاک گربه) او را همیشه تمیز نگه دارید.
  • کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها و موهای صورت، خصوصا موهای اطراف چشم، یکی دیگر از عواملی است که باعث می‌شود عفونت چشمی کمتر به سراغ پت بیاید. در بسیاری مواقع، موهای بلند صورت وارد چشم شد‌ه و باعث بروز بیماری یا حتی حساسیت چشمی در گربه‌ها می‌شود.
  • صورت گربه و ترشحات چشمش را مرتبا تمیز کنید. پس از خوردن غذا صورت پت را بشویید یا تمیز کنید. ترشحات چشمی را پاک کنید و اجازه ندهید اشک و ترشحات بر روی صورت او باقی بماند؛ خصوصا در برخی نژادها که مشکلات چشمی در آن‌ها شایع است و یا صورت پهن و پوزه کوتاه دارند، مانند گربه پرشین، این مسئله بسیار حائز اهمیت است.
مراقبت از گربه

مراقبت از گربه

علت باز نشدن چشم بچه گربه

در پایان مقاله بد نیست به ساختار چشم بچه گربه‌ها در بدو تولد نیز اشاره کنیم.

بچه‌گربه‌ها با چشمان بسته متولد می‌شو‌ند و پلک‌شان تا پایان 2 هفته، کاملا بسته است. اگر با بچه گربه‌ای با چشمان بسته مواجه شدید، بدانید که نباید پلک چشم او را باز کنید. برخورد نور با چشمان بچه گربه‌ها ممکن است برای همیشه باعث نابینایی گربه شود. همچنین چشم گربه‌ها در این سن، قادر به تولید اشک نیست و اگر باز شو‌‌د، چشم خشک شد‌ه و نیاز به قطره پیدا خواهد کر‌د. بیشتر بچه گربه‌هایی که پلک چشم‌شان در سن کمتر از دو هفتگی باز شد‌ه است، دچار نابینایی یا مشکلات شدید چشمی هستند. بنابراین هرگز چشم گربه را قبل از زمانی که خودش به طور طبیعی آن را بگشاید، باز نکنید.

چشم گربه نوزاد

چشم گربه نوزاد

سخن پایانی

ساختار چشم گربه با انسان و سایر حیوانات خانگی، حتی سگ‌ها، متفاوت است؛ بنابراین در صورت مشاهده علائم عفونت، هرگز از داروهای انسانی یا داروهایی که برای بیماری‌های مشابه سایر حیوانات تجویز شد‌ه است، استفاده نکنید. از درمان خودسرانه و خانگی بپرهیزید و با اولین نشانه‌های بیماری، حیوان را نزد دامپزشک ببرید. برخی گربه‌ها ممکن است دچار حساسیت فصلی باشند که در این صورت، باز هم نیاز است حداقل یکبار حیوان توسط دامپزشک معاینه شوند.

پیشنهاد می‌دهیم پدهای مخصوص و مواد پاک کننده‌ی چشم گربه را تهیه کنید و حداقل هفته‌ای یک تا دو مرتبه  صورت پت را با آن تمیز کنید.